این روزها بهرهوری در ایران یک اصطلاح مد روز شده است.مدیران طراز اول و اقتصاددانان به امر بهرهوری بدان دلیل توجه دارند که تصور میکنند این حرکت با سلامت کلی اقتصاد ملی بهویژه با کنترل تورم،رشد اقتصادی،رقابت خارجی و تعادل پرداختها ارتباط تام دارد.مدیران سازمانهای بزرگ از آنجایی که احساس میکنند بهرهوری بهعنوان یک شاخص و یک معیار،کارآیی سازمان آنان را به خوبی نشان میدهد،به آن عنایت دارند. شروع استفاده از کلمه بهره وری در فرهنگ اقتصادی مربوط به دو قرن قبل است. در بسیاری از نقاط جهان، بویژه در کشورهای صنعتی بهره وری به عنوان یک طرز فکر و ...
بیشتر بخوانید
نکات مدیریتی تبدیل دادههای حجیم به اطلاعاتی هوشمند آیا بهرهمندی از اطلاعات بیشتر واقعا چارهساز است؟ سازمانها و بنگاههای اقتصادی بسیاری روزبهروز دادههای بیشتری جمعآوری میکنند. درواقع، یک شرکت معمولی در طول دو سال فعالیت خود میزان دادههای جمعآوری شده خود را دو برابر میکند. اما داشتن داده بیشتر الزاما خوب نیست. روشن است که اطلاعات ذاتا گنگ و مبهم هستند، از این رو داشتن اطلاعات بیش از اندازه اغلب نامعقول تلقی میشود. به نظر جین راس مدیر و محقق بخش سیستمهای اطلاعات پژوهشی در مرکز MIT، «تمامی اطلاعات اضافه درنهایت نوعی دردسر و حتی هزینهای نامعقول محسوب میشوند». وی طی ...
بیشتر بخوانید
آته میتینن، کارآفرینی که هفت قله را فتح کرد نویسنده: Steve Coomber مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد منبع: London Business School فقط چند صد نفر در دنیا توانستهاند هفت قله از مرتفعترین قلههای هر قاره را فتح کنند. آته میتینن (Atte Miettinen) یکی از این صعودکنندگان است که در ژوئن ۲۰۱۲ اولین نفر از کشور فنلاند بود که توانست این هفت قله را فتح کند. برای بیشتر ما، سفر به دور زمین اگر غیرممکن نباشد، دستکم چشمانداز نگرانکنندهای خواهد داشت؛ اما میتینن میخواهد مرزها را درنوردد. زمانی که او از قلهها صعود نمیکند، میتوان او را در حال تلاش برای تسریع ...
بیشتر بخوانید
چطور خودم را به بهترین نحو برندسازی کنم؟ پاسخ: دوست عزیز، برند شخصی تو معرف توست. وقتی شخصا در جایی حضور نداری که خودت را معرفی کنی، برند تو میتواند تو را معرفی کند.حساب کاربری تو در سایت لینکدین، بخش مهمی از برند شخصیات است. اگر در این سایت عضو نشدهای و حساب کاربری نداری، عدم حضور تو در این سایت نیز میتواند بخشی از برند تو و معرف تو باشد. رزومه نیز یکی دیگر از اجزای برند شخصی است. کسانی که تو را میشناسند از تو ذهنیتی دارند که در گذر زمان و به واسطه معاشرت با تو شکل ...
بیشتر بخوانید
مدیران ارشد در اعمال مسوولیتهای نظارت بر نوآوری در شرکتها چه نقشی دارند؟ پروفسور جین فیلیپه دچامپس در این مقاله ۶ حوزهای را که برای سازماندهی و تحریک نوآوری ضروری هستند، تعریف میکند. این حوزهها روش اعمال و حفظ نوآوری توسط سازمان را مقید به شرایطی کرده و به همین دلیل جزو وظایف اصلی نظارت بر نوآوری تیم مدیریت ارشد هستند. اگر برای تولید محصولات یا خدمات جدید رقابت میکنید، شرکت شما لزوما سازمان و سیستم توسعه محصول جدید را در اختیار دارد. مدیریت، بهعنوان بخشی از این سیستم مسوولیتهای کارکردی و فرآیند را برای برنامهریزی، طراحی، تولید و معرفی ...
بیشتر بخوانید
سازمان ها برای انجام فرایندهای درون سازمانی خود به سیستم های مدیریت دانش اعتماد می کنند. کارمندان باید به اسناد دسترسی پیدا کنند. تیم ها نیاز به همکاری دارند و بخشها باید سیاستها و فرمها را به راحتی به اشتراک بگذارند. اگر تا به حال از نرم افزار مدیریت دانش منسوخ استفاده کرده اید ، می دانید که چگونه می تواند سازمان شما را عقب نگه دارد . فراتر از میز و کامپیوتر و شاید موجودی کالا ، ارزش یک کسب و کار مجموع دانش افرادی است که در آنجا کار می کنند. در هر سازمانی ، صرف نظر از ...
بیشتر بخوانید
با توجه به سیر تحولات ایجاد شده در یک سال اخیر در اثر بیماری کرونا، همه سازمان های کوچک و بزرگ دنیا دچار چالش مدیریت منابع انسانی شدند . ما قصد داریم در این پست به موضوعات مهم در زمینه منابع انسانی در سال ۲۰۲۲ بپردازیم . ۱- خانهها در حکم ادرات جدید اکثر سازمانها به این نتیجه رسیدهاند که به علّت شیوع کرونا و شرایط اقتصادی باید فعالیتهای خود را بصورت دورکاری توسط کارمندان به انجام برسانند. برخی از شرکتها هم از شیوههای ترکیبی(دورکاری+حضوری) استفاده میکنند. علیرغم تمامی تصورات رایج نتایج بدست آمده از دورکاری هم چندان بد نبوده ...
بیشتر بخوانید
از آنجا که علم و هنر مدیریت هر روز در حال تغییر وتحول و ایجاد تجربه های جدید در جهان میشود، هر مدیری لازمه که خودشو با این تغییرات هماهنگ کنه . و چی بهتر از یک کتاب کاربردی مدیریتی که تجارب کاری و عملیاتی افراد برجسته در زمینه مدیریت را مستندسازی کرده . لیست پیشنهادی ما برای کتاب های مدیریتی : کتاب ساخته شده برای چسبیدن (Made to stick)، نویسنده : چیپ و دان هیث. این کتاب یک شاهکار مدرن است که فقط چند سال پس از انتشار به یک اثر کلاسیک تبدیل شد. در این کتاب آمده است ...
بیشتر بخوانید
کتابهای مرتبط با کسبوکار، مجلهها و وبلاگها پر از انواع تکنیکها و توصیهها درباره نحوه ارائه فیدبک به افراد هستند، اما برای ارائه فیدبک به کل تیم چه راهکاری وجود دارد؟چه نوع نقد سازندهای برای کل گروه مناسب است؟ چه میزان از این کار افراط محسوب میشود؟ همکاران چگونه میتوانند نقش سازندهای در این امر داشته باشند؟ افراد خبره چه میگویند ماری شاپیرو بهعنوان استاد رفتار سازمانی در کالج سیمونز و یکی از نویسندگان مجله هاروارد معتقد است، ارائه فیدبک تنها وظیفه رهبر گروه نیست. او میگوید «امکان ندارد کسی بتواند همه مسوولیتها را خود برعهده بگیرد؛ چرا که یک ...
بیشتر بخوانید
قانون پارکینسون مفهومی رایج در مدیریت است و نام آن از نام تاریخدان انگلیسی سیریل پارکینسون گرفته شده که در سال۱۹۵۵ در مقالهای طنزآمیز در مجله اکونومیست به آین قانون اشاره کرده است. وقت بیشتر= اتلاف وقت بیشتر کارمند بیشتر= بیکاری بیشتر دخل بیشتر= خرج بیشتر اصل اول: وقت بیشتر= اتلاف وقت بیشتر قانون پارکینسون می گوید کار طوری گسترش می یابد که زمان داده شده را پر کند یا به عبارتی می گوید کار به اندازه ی زمانی که برای انجام آن وجود دارد ادامه می یابد.یک مثال برای درک بهتر: قانون پارکینسون می گوید اگر برای انجام پروژه ای یک هفته وقت ...
بیشتر بخوانید