نکات مدیریتی تبدیل دادههای حجیم به اطلاعاتی هوشمند آیا بهرهمندی از اطلاعات بیشتر واقعا چارهساز است؟ سازمانها و بنگاههای اقتصادی بسیاری روزبهروز دادههای بیشتری جمعآوری میکنند. درواقع، یک شرکت معمولی در طول دو سال فعالیت خود میزان دادههای جمعآوری شده خود را دو برابر میکند. اما داشتن داده بیشتر الزاما خوب نیست. روشن است که اطلاعات ذاتا گنگ و مبهم هستند، از این رو داشتن اطلاعات بیش از اندازه اغلب نامعقول تلقی میشود. به نظر جین راس مدیر و محقق بخش سیستمهای اطلاعات پژوهشی در مرکز MIT، «تمامی اطلاعات اضافه درنهایت نوعی دردسر و حتی هزینهای نامعقول محسوب میشوند». وی طی ...
بیشتر بخوانید
تعریف رهبرى فرآیند نفوذ در دیگران و برانگیختن آنها براى همکارى با یکدیگر در جهت تحقق هدف هاى گروهى را «رهبری» مى گویند. یا مى توان گفت: رهبرى استفاده از فرآیند ارتباطات در موقعیتى خاص براى اعمال نفوذ در میان افراد و جهت دادن آنها به سوى مقاصدى مشخص است. و یا رهبرى فرآیند نفوذ در دیگران است به طورى که آنها با اشتیاق و جدیت در دستیابى به اهداف سازمانى تلاش نمایند. «رهبری» را اصولاً «هنر نفوذ در دیگران» مى دانند. بدین معنى که پیروان به دلخواه نه از روى اجبار، از رهبر اطاعت مى کنند. بنابراین، منظور از ...
بیشتر بخوانید
مهارتهای نرم، همون خصوصیات اخلاقی و مهارتهای فردی ما هستند که وظیفهشون کمک کردن به استفادهی صحیح از مهارتهای سخت هستند. مهارتهای رفتاری، مهارتهای فردی یا توسعه فردی، مهارتهای انسانی و مهارتهای شخصیتی، همگی به معنای مهارتهای نرم هستند. برنامه ریزی توسعه فردی IDP ( individual development plan ) عبارت است از ایجاد یک برنامه عملی مبتنی بر آگاهی ، تأمل ، تعیین هدف و برنامه ریزی برای رشد شخصی در زمینه شغلی ، تحصیلات و یا ارتقای شخصی . برای اینکه بتونیم در زمینه مهارت های نرم و توسعه فردی خودمان آموزش ببینیم نیاز به منابع و همچنین مربیان ...
بیشتر بخوانید
در اواخر دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه ۱۹۳۰ روش جدیدی در مطالعات مدیریت و تئوریهای آن به وجود آمد . التون مایو در همین زمان تحقیقاتی را برای مطالعه رفتار کارکنان در کارخانه وسترن الکتریک آمریکا آغاز کرد که این تحقیقات نقطه آغازی برای انتقال مدیریت از روش های مدیریت علمی ( وظیفه مداری ) به سبک های رابطه مداری (روابط انسانی ) بود . پیدایش مکتب روابط انسانی به وسیله التون مایو و دستیارانش اتفاقی بود ! چرا که وی و دستیارانش از ابتدا قصد نداشتند آزمایشاتی برای پیدا کردن روابط غیر رسمی و سازمان غیررسمی و اهمیت آن ...
بیشتر بخوانید
سازمان ها برای انجام فرایندهای درون سازمانی خود به سیستم های مدیریت دانش اعتماد می کنند. کارمندان باید به اسناد دسترسی پیدا کنند. تیم ها نیاز به همکاری دارند و بخشها باید سیاستها و فرمها را به راحتی به اشتراک بگذارند. اگر تا به حال از نرم افزار مدیریت دانش منسوخ استفاده کرده اید ، می دانید که چگونه می تواند سازمان شما را عقب نگه دارد . فراتر از میز و کامپیوتر و شاید موجودی کالا ، ارزش یک کسب و کار مجموع دانش افرادی است که در آنجا کار می کنند. در هر سازمانی ، صرف نظر از ...
بیشتر بخوانید
با توجه به سیر تحولات ایجاد شده در یک سال اخیر در اثر بیماری کرونا، همه سازمان های کوچک و بزرگ دنیا دچار چالش مدیریت منابع انسانی شدند . ما قصد داریم در این پست به موضوعات مهم در زمینه منابع انسانی در سال ۲۰۲۲ بپردازیم . ۱- خانهها در حکم ادرات جدید اکثر سازمانها به این نتیجه رسیدهاند که به علّت شیوع کرونا و شرایط اقتصادی باید فعالیتهای خود را بصورت دورکاری توسط کارمندان به انجام برسانند. برخی از شرکتها هم از شیوههای ترکیبی(دورکاری+حضوری) استفاده میکنند. علیرغم تمامی تصورات رایج نتایج بدست آمده از دورکاری هم چندان بد نبوده ...
بیشتر بخوانید
از آنجا که علم و هنر مدیریت هر روز در حال تغییر وتحول و ایجاد تجربه های جدید در جهان میشود، هر مدیری لازمه که خودشو با این تغییرات هماهنگ کنه . و چی بهتر از یک کتاب کاربردی مدیریتی که تجارب کاری و عملیاتی افراد برجسته در زمینه مدیریت را مستندسازی کرده . لیست پیشنهادی ما برای کتاب های مدیریتی : کتاب ساخته شده برای چسبیدن (Made to stick)، نویسنده : چیپ و دان هیث. این کتاب یک شاهکار مدرن است که فقط چند سال پس از انتشار به یک اثر کلاسیک تبدیل شد. در این کتاب آمده است ...
بیشتر بخوانید
نکات کلیدی درباره مدیریت و رهبری سازمان Sam Gerstenzang مدیر شرکت Sidewalk Labs (فعال در زمینه زیرساخت های شهری) هست. او قبلا در Imgur (جامعه آنلاین برای به اشتراک گذاری عکس) کار می کرده و مدیر توسعه محصول بوده. در این مطلب که برای سایت میدیوم نوشته، ۲۱ نکته درباره مدیریت و رهبری، که از کار کردن در Imgur یاد گرفته و تجربه کرده رو توضیح می ده. خوندن این موارد برای همه مدیران می تونه خیلی جالب و مفید باشه. ۱- مدیریت کردن آدم های بی انگیزه خیلی سخته. پس کار خودتون رو راحت کنین و اصلا اونها رو استخدام ...
بیشتر بخوانید
اگر میخواهید بدانید که مدیر هستید یا یک رهبر، این تست را انجام دهید دنیا پر از مدیران و رهبران متفاوت است. هر دو آن ها برای یک کسب و کار، مفید هستند اما افراد کمی هستند که تفاوت مدیر و رهبر را بدانند و از این موضوع آگاه باشند که خصوصیات اخلاقی آن ها به کدام یک شبیه است. تفاوت مدیر و رهبر تفاوت مدیر و رهبر به طور کلی این است که رهبران کاری می کنند که مردم از آن ها پیروی کنند و مدیران آن هایی هستند که مردم باید برایشان کار کنند. یک کسب و کار ...
بیشتر بخوانید
عنوان: ارزیابی میزان زیرساخت های مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان مولفین: دکتر عباس چهاردولی موضوع: مدیریت دانش سال انتشار(میلادی): ۲۰۲۰ وضعیت: تمام متن منبع: فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، سال اول ، شماره ۳، زمستان ۱۳۹۷ تهیه و تنظیم: پایگاه مقالات علمی مدیریت www.SYSTEM.parsiblog.com چکیده: این پژوهش با هدف بررسی میزان زیرساختهای سازمانی و فناوری مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان از دیدگاه کارکنان شرکت، انجام شد. روش تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی و جامعه پژوهش، شامل تمام مدیران و کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان با تحصیلات دیپلم و بالاتر (۲۴۵۴ نفر) بود. بهمنظور تعیین حجم نمونه ...
بیشتر بخوانید