کتاب های مفید برای آموزش توسعه فردی و مهارت های نرم

مهارت‌های نرم، همون خصوصیات اخلاقی و مهارت‌های فردی ما هستند که وظیفه‌شون کمک کردن به استفاده‌ی صحیح از مهارت‌های سخت هستند.

مهارت‌های رفتاری، مهارت‌های فردی یا توسعه فردی، مهارت‌های انسانی و مهارت‌های شخصیتی، همگی به معنای مهارت‌های نرم هستند.

برنامه ریزی توسعه فردی IDP ( individual development plan ) عبارت است از ایجاد یک برنامه عملی مبتنی بر آگاهی ، تأمل ، تعیین هدف و برنامه ریزی برای رشد شخصی در زمینه شغلی ، تحصیلات و یا ارتقای شخصی .

برای اینکه بتونیم در زمینه مهارت های نرم و توسعه فردی خودمان آموزش ببینیم نیاز به منابع و همچنین مربیان با تجربه داریم .

ما در اینجا قصد داریم منابع و کتاب های کاربردی و پر مخاطب را در زمینه مهارتهای نرم به شما معرفی نماییم .

۱- کتاب هنر شفاف اندیشیدن
کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثری بسیار موثر است که توسط رولف دوبلی نوشته شده و توسط عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروز ترجمه شده است. این کتاب هم یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در زمینه رشد و توسعه فردی نوشته شده است و خواندن آن به تمامی علاقمندان به حوزه موفقیت پیشنهاد می‌شود.

تمام انسان‌ها در طول روز همیشه در حال تصمیم‌گیری، اندیشیدن، انتخاب کردن و … هستند، به عبارتی اعمالی که توسط ذهن صورت می‌گیرد. اما آیا این کار به درستی انجام می‌شود؟ آیا همیشه بهترین مورد انتخاب می‌شود و در مقایسه با دیگر موارد اشتباهی پیش نمی‌آید؟ این کتاب راهنمایی است که می‌کوشد در این موارد، به انسان‌ها یاری برساند و در حقیقت دید شفاف‌تری به آن‌ها ارائه بدهد.
کتاب هنر شفاف اندیشیدن (The Art of Thinking Clearly) از اشتباهات شناختی شما سخن می‌گوید که در زندگی تمام انسان‌ها وجود دارند و همیشه دیده می‌شوند و در تمام تصمیمات زندگی تاثیر می‌گذارند، اما ما آن‌ها را به دلایلی نمی‌بینیم، اشتباهاتی که موجب می‌شوند تصمیمات غلط بگیرید. به عنوان نمونه حتماً چندین بار شده که با قاطعیت نتیجه‌ای بگیرید و چند روز بعد کاملاً برعکس آن رخ بدهد.

 

۲- کتاب عادت های اتمی

جیمز کلیر در کتاب عادت‌های اتمی که یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز و آمازون به شمار می‌آید به شما می‌آموزد که عادت‌های خوب خود را بهبود بخشید و عادت‌هایی که به نظرتان بد هستند را از خود دور کنید تا به شخصیت دلخواهتان برسید.

اتم، کوچک‌ترین واحد تشکیل دهنده‌ی یک ماده است و از همین رو می‌توان آن را کوچک‌ترین ماده در عالم هستی نامید. ترکیب کلمه عادت با اتم خود توضیح کاملی از کتاب عادت‌های اتمی (Atomic Habits) است. ما همیشه به دنبال تغییرهای بزرگ در زندگی خود هستیم و تغییرات کوچک را نادیده می‌گیریم. در صورتی که همین تغییرهای کوچک هستند که منجر به اتفاقات بزرگ می‌شوند.

یک مربع کوچک را در نظر بگیرید، به احتمال زیاد آن را نادیده خواهید گرفت، اما اگر دو، سه یا حتی بیست مربع کنار هم جمع شوند، آیا می‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید؟ هرگز. چون طرز چینش و اندازه‌ی آن‌ها می‌تواند تصاویر گوناگونی را در ذهن شما تداعی کند.

QR Code، یک نمونه خوب از همین مربع‌هاست. تعدادی مربع کوچک و بزرگ کنار هم قرار می‌گیرند و یک هویت را تشکیل می‌دهند که در این میان نقش مربع‌های کوچک بسیار بیشتر از مربع‌های بزرگ است.

عادت‌های کوچک نقش بسیار تعیین کننده‌ای در زندگی ما دارند و وقتی کنار هم جمع می‌شوند شخصیت ما را شکل می‌دهند که مصداق این گفته را می‌توان در این ضرب‌المثل یافت: «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود». این ضرب‌المثل را در اقتصاد و پس‌انداز امور مالی به کار می‌برند، اما روانشناسانی همچون جیمز کلیر، ثابت کرده که در زمینه‌ی روانشناسی و شخصیت هم کاربرد دارد.

انسان‌ها شبیه به هم آفریده نشده‌اند و هر کدام از ما با روحیات و علایق خاص خودمان به دنیا می‌آییم. کسی که ابتدا به خودشناسی برسد و راه و مسیری را برای زندگی‌اش تعیین کند، می‌تواند متناسب با روحیات و علایق خود عادت‌هایی را برای گام برداشتن در مسیر زندگی‌اش ایجاد و خود را به هدفش نزدیک و نزدیک‌تر کند.

به گفته‌ی نویسنده‌ی این کتاب، جیمز کلیر، همین رفتارها و عادت‌های کوچک تعیین می‌کنند که بعد از گذشت چند سال، در چه مرتبه‌ای از زندگی قرار دارید و چقدر در زندگی موفق شده یا شکست خورده‌اید.

رفتار انسان‌ها ساعت به ساعت، لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه در حال تغییر است. کتاب عادت‌های اتمی درباره‌ی موضوعاتی صحبت می‌کند که نمی‌توانند تغییر کنند. در واقع این کتاب درباره‌ی اصول رفتار انسان‌ها می‌باشد؛ اصول پایدار و جاوادانه‌ای که هر سال قادر هستید در زندگی به آن‌ها تکیه کنید. راه‌حل‌ها و روش‌هایی که می‌توانید کسب و کارتان را ارتقا دهید و زندگیتان را در جهت مثبت هدایت کنید.

جملات برگزیده‌ی کتاب عادت‌های اتمی:

– وقتی یک عادت شکل می‌گیرد، احتمال که بتوانید آن را فراموش کنید کم است.
– یکی از روش‌های کاربردی برای حذف یک عادت بد، کاهش قرار گرفتن در معرض سرنخ‌هایی است که علت آن‌ها هستند.
– هرچه یک فرصت، بیشتر جذاب باشد، احتمال آن‌که به شکل یک عادت درآید بیشتر است.
– علت عادت‌های شما، در واقع همان پیش‌بینی است که قبل از اقدام انجام می‌دهید. این پیش‌بینی باعث ایجاد یک احساس در شما می‌شود.

جیمز کلیر را بیشتر بشناسیم:

جیمز کلیر (James Clear) نویسنده‌ای مشهور و کارآفرینی محبوب است که روی عادت‌های خوب و بد انسان‌ها کار می‌کند، زیرا معتقد است که این باورها سبب توسعه و پیشرفت فردی می‌شوند. جیمز کلیر در ارتباط با علم و عادت‌ها و رفتارهای انسانی اطلاعات بسیار خوب و مفیدی ارائه کرده و داستان‌های جذابی از زندگی خود و چهره‌های مشهور کسب و کار، هنر، ورزش و دیگر رشته‌ها شرح داده است.

۳- کتاب قانون ۵ ثانیه 

مل رابینز ابزار مفیدی را در کتاب قانون ۵ ثانیه: زندگی، کار و اعتماد به نفستان را با شجاعت هر روزه دگرگون کنید، معرفی می‌‌کند که در همه‌ زمینه‌های زندگی کاربرد دارد.

قانون ۵ ثانیه می‌تواند در هر لحظه از زندگی روزمره و در مواجهه با دشواری، عدم قطعیت و ترس موثر واقع شود. این قانون ممکن است در بهبود وضعیت سلامت، افزایش بهره‌‌وری و مقابله با تاخیر‌ کاری کمک کند.

حدودا همه ما در زندگی این دروغ را باور کرده‌ایم که برای ایجاد تغییر، باید احساس آمادگی کنیم؛ ما این دروغ را باور کرده‌ایم که بالاخره در مرحله‌ای از زندگی اعتماد به نفس کافی به دست می‌آوریم و شجاعت به خرج می‌دهیم. خیلی از مردم ایده‌های فوق العاده‌ای دارند، اما فکر می‌کنند چیزی که کم دارند انگیزه است؛ اما این طور نیست!

 

یک واقعیت درباره انسان‌ها این است که ما طراحی نشده‌ایم تا کارهای سخت و ناراحت کننده و یا ترسناک را انجام دهیم. مغز ما به گونه‌ای طراحی شده است که از ما در برابر آن دسته از کارها محافظت کند، چون مغز ما تلاش می‌کند تا ما را زنده نگه دارد.

پس اگر می‌خواهید کارهایی را انجام دهید که همیشه می‌خواستید، و تغییراتی در زندگی‌تان ایجاد کنید، باید کارهایی را انجام دهید که:

– منابع مورد نیاز را برای انجام‌شان ندارید.
– درباره‌شان مطمئن نیستید.
– سخت هستند.
– ترسناک‌اند.
– عدم قطعیت بالایی دارند.
و همین باعث می‌شود مشکلی جدید برای همه ما به وجود بیاید و آن این است که: هیچ وقت حوصله انجام دادنش را ندارید!

شما فقط هنگام انجام کارهای آسان، احساس انگیزه می‌کنید و هنگام مواجهه با کارهای مهم و سخت‌تر احساس ترس دارید اما چرا؟

چون مغز ما به گونه‌ای طراحی شده است که به هر قیمتی، جلوی ما را بگیرد تا کاری انجام ندهیم که امکان داشته باشد آسیب ببینیم. مغز ما این کار را با به شک انداختن ما انجام می‌دهد.

مل رابینز (Mel Robbins) به شجاع شدن و بیرون رفتن از منطقه‌ راحتی کمک می‌‌کند و از همه مهم‌تر، او در کتاب قانون ۵ ثانیه (The 5 second rule‬) توضیح می‌‌دهد که کنترل و تغییر ایجاد کردن آسان است!

روش‌هایی برای استفاده از قانون ۵ ثانیه:

– به خودتان فشار بیاورید.
– در محل کار تاثیرگذارتر باشید.
– سازنده‌تر باشید.
– از منطقه‌ راحتی خود خارج شوید.
– در شبکه‌‌سازی کاراتر باشید.
– خودتان بر احساسات خود نظارت و کنترل داشته باشید.
– اعضای تیم را مدیریت کنید، با آن‌ها تعامل داشته باشید، در آن‌ها انگیزه ایجاد کنید و آن‌ها را تشویق کنید.

هر روز در زندگی با شرایطی همچون سختی، بلاتکلیفی و ترس مواجه هستیم. زندگی نیاز به شجاعت دارد و این دقیقا همان چیزی است که این قانون به کشف آن کمک می‌کند، شجاعتی برای تبدیل شدن به بهترین شخصی که می‌توانید باشید.

جملات برگزیده کتاب قانون ۵ ثانیه:

– همه‌ی رویاهای ما می‌توانند به حقیقت بپیوندند اگر شجاعت پیگیری آن‌ها را داشته باشیم.
– از صمیم قلب حرف بزن، حتی اگر صدایت بلرزد.
– همیشه کسی هست که قدر شما را نمی‌داند. نگذارید این فرد خود شما باشد.
– ترسیدن ایرادی ندارد. ترسیدن به معنای این است که قرار است کاری واقعا شجاعانه انجام دهید.
– برای شروع نیازی به آماده‌ شدن نیست. نمی‌خواد آماده شی، شروع کن!

۴- کتاب کار عمیق

کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت درباره ی توانایی و مهارت تمرکز بر روی یک مسئله مشخص صحبت میکند. این مهارتی است که به شما امکان می دهد تا به سرعت بر اطلاعات پیچیده تسلط داشته باشید و در زمان کمتری نتایج بهتری کسب کنید.

در واقع “کال نیوپورت” در کتاب “کار عمیق” معتقد است که هرگاه بدون حواس پرتی و با تمرکز بالا روی هر مسئله ای تمرکز شود، این فرآیند باعث می شود شما در آنچه انجام می دهید بهتر عمل کنید و کار حس رضایت معمولی که ناشی از انجام مسئولیت فردی است را در فرد فراهم می کند. به طور خلاصه، کار عمیق مثل یک قدرت فوق العاده در اقتصاد قرن بیست و یکم با این حجم از رقابتی ست که بین آدم ها وجود دارد. “کال نیوپورت” در “کار عمیق” اعتقاد دارد، بسیاری از مردم، اغلب زمان خود را به مسائلی مانند بررسی وبلاگ ها و فضای مجازی و دیدن سریال و یا شاید سرگرمی های بیهوده و افراطی دیگری اختصاص می دهند که این امر، با “کار عمیق” و در پی آن رسیدن به نتایج مطلوب منافات دارد. او طی داستان های گونان این تفکر “کار عمیق” را اینگونه مطرح می کند که پروراندن تئوری حرفه ای تمرکز کافی روی هر کاری، فواید بزرگی را به همراه خواهد داشت. “کال نیوپورت” در این کتاب سعی کرده با ترکیبی از انتقادات فرهنگی و در عین حال ارائه ی راهکارهای عملی، به لایه های مختلف “کار عمیق” بپردازد.

قسمت هایی از کتاب کار عمیق
کار عمیق در فضای اقتصاد امروز باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود اما اینطور نیست… کار عمیق سخت و کار سطحی، آسان است؛ با نبود اهداف مشخص در شغل، کثرت مشغولیت به کارهای سطحی که به چشم بیاید زیاد می شود؛ و فرهنگی که می گوید اگر کاری مرتبط با اینترنت باشد پس حتما خوب است و توجهی به تاثیرات [منفی] آن بر توانایی تولید چیزهای باارزش نداریم. تمام این ها به خاطر سخت بودن اندازه گیری تاثیرات مستقیم ارزش کار عمیق یا تبعات نادیده گرفتن آن است. اگر شما معتقد به ارزش های کار عمیق هستید، این مقوله عموما خبرهای بدی برای کسب و کارها به ارمغان می آورد چون باعث می شود از افزایش قابل توجه تولید ارزششان محروم بمانند. اما برای شما به عنوان یک شخص اخبار خوبی در راه است.
با فرض ادامه یافتن این گرایش های منفی که در موردشان صحبت کردیم کار عمیق دائما کمیاب تر و در نتیجه ارزشمندتر می شود. اگر برایتان محرز شود که اساسا هیچ نقص و کمبودی در عمیق شدن وجود ندارد و همچنین اساسا وجود رفتارهای تمرکز زدایی که جایگزین کار عمیق شده هیچ لزومی ندارد می توانید ثابت قدم و مصمم در مسیر هدف این کتاب گام بردارید. هدف این کتاب ایجاد مهارت عمیق شدن به طور نظام مند در شخصیت شماست که اگر چنین شود می توانید به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنید.

 

۵- کتاب تو خفن هستی

کتاب تو خفن هستی به قلم جین سینسرو، راهکارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آن می‌توانید در راه بهبود شخصیتتان گام برداشته و در نهایت به رسالت واقعی خود در این جهان هستی دست پیدا کنید. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین‌های آمازون و نیویورک‌تایمز است.

جین سینسرو (Jen Sincero) در کتاب تو خفن هستی (You are a bad ass) با بهره‌گیری از زبان طنز به شما کمک می‌کند تا قدرت درونی‌تان را کشف کرده و با کله خر بودن به اهداف خود برسید. با مطالعه‌ی این کتاب قادر خواهید بود در جهت رسیدن به یک زندگی ایده‌آل ‌که همواره آرزویش را داشتید گام بردارید.

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که از برخی لحظات زندگی‌تان رضایت نداشته باشید؟ برای رهایی از این شرایط نامطلوب نیاز است تا سعی کنید از “خواستن” به سمت “اراده و عزم راسخ” پیش بروید. سینسرو در این کتاب راهی را که باید طی کنید تا به این هدف دست یابید در اختیارتان قرار می‌دهد.

کتاب تو خفن هستی راهکارهایی را پیش رویتان می‌گذارد که عمل کردن به آن‌ها باورهای مخرب، افکار منفی، واکنش‌های نامناسب و عیب و ایرادهای وجودی‌تان را اصلاح کرده و زندگی‌تان را سرشار از عشق و امید می‌کند. این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با تشخیص چالش‌های زندگی و همچنین با توکل بر خدا و حمایت‌ او به تمام آرزوها و خواسته‌ها رسید.

جملات برگزیده میکروکتاب تو خفن هستی:

– تنها در لحظه حال زندگی کن.
– خواسته‌هایت را شفاف بیان کن.
– از هر اتفاق غیرمنتظره‌ای لذت ببر.
– همیشه لبخند بزن و شوخ طبع باش.
– تنها براساس انگیزه و شوقی که داری اقدام کن.
– از طریق مراقبه کردن با خداوند و غرایز خودت ارتباط برقرار کن.
– با خواسته‌ات ارتباط برقرار کن. باور کن که وجود دارد و از قبل به آن رسیدی.

۶- کتاب اثر مرکب

همه‌ی ما می‌دانیم که رسیدن به موفقیت امری ناگهانی نیست و عوامل متعددی یک فرد عادی را تبدیل به یک انسان موفق می‌کند. کتاب اثر مرکب (The Compound Effect) برگرفته از تجربیات شخصی دارن هاردی (Darren Hardy) است. او سال‌ها جزو سرآمدان صنعت موفقیت و پیشرفت شخصی بوده، صدها هزار دلار را صرف آزمودن ایده‌ها، منابع و فلسفه‌های مختلف کرده و در نهایت ما‌حصل آن‌ها را در این کتاب گنجانده است.

ما در طول روز شاهد تبلیغات وسوسه‌انگیزی هستیم که ادعا می‌کنند با تلاش کم و هزینه ناچیز می‌توانید جوان‌تر، پولدارتر، لاغرتر و… شوید. اما هیچ موفقیتی بدون تلاش و هیچ تلاشی بدون داشتن برنامه‌ای منسجم به نتیجه نخواهد رسید. درواقع ما ناگهانی ثروتمند نمی‌شویم، اما می‌توانیم راهکارهایی جهت ثروتمند شدن بیاموزیم و آن‌ها را به طور مداوم و دقیق جهت افزایش درآمد خود به کار ببریم.

کتاب حاضر شما را از این سردرگمی رها و ذهنتان را بر روی اصول اساسی موفقیت متمرکز می‌کند و به شما یادآوری می‌کند که برای رسیدن به دستاورد‌های بزرگ، لازم نیست اطلاعات جدیدی کسب کنید، بلکه باید برنامه‌ای مدون و سازمان یافته‌ای داشته باشید تا در رسیدن به اهدافتان شما را یاری کند. دارن هاردی با بیان ۶ اصل تکنیکال و ثمربخش، مسیر پرپیچ و خم موفقیت را برایتان هموار می‌کند.

البته منتظر معجزه نباشید. نه اثر مرکب و نه هیچ کتاب دیگری نمی‌تواند در یک روز یا حتی مدت زمان کم شما را به نتیجه دلخواه برساند. تنها می‌تواند چراغی در دل تاریکی برایتان روشن کند.

قدم برداشتن در این راه به عهده‌ی شماست…

جوایز و افتخارات کتاب اثر مرکب:

– جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز
– جزو پرفروش‌ترین‌های آمازون
– جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های ایران
– جزو فهرست کتاب‌هایی که زندگی‌تان را دگرگون خواهند کرد

۷- کتاب کوچینگ زندگی

یکی از چالش های عمده ای که عموم با آن مواجه اند چالش شناخت اهداف بر اساس توانایی های ذاتی و علاقه مندی فردی، و برنامه ریزی و نحوه ی درست پیشبرد این اهداف است. کوچینگ یعنی توانمند سازی افراد به منظور اتخاذ چشم اندازی جامع و حساب شده برای رسیدن به اهداف مثبت. کتاب «کوچینگ زندگی» روی همین مسئله یعنی توسعه شخصی تمرکز دارد علی صاحبی و امیر محمد پهلوان نژاد در این کتاب تلاش می کنندبا اتخاذ رویکردی علمی و یکپارچه به این مسئله بپردازند به باور آنان «کشف خود»، «هدف گذاری و برنامه ریزی هوشمند» و « در حرکت ماندن به سمت موفقیت»، سه عامل اصلی و تاثیر گذار در مسیر توسعه ی شخصی است. کتاب سعی می کند این مسئله را به کمک ابزارهایی مرتبط با خوداندیشی از جمله کشف و شناسایی ارزش ها، توانمندی ها، طراحی چشم اندازها و ترسیم دورنمایی مثبت از آینده و در نهایت نیز با نمایش رسالت و ماموریت در زندگی به انجام برساند و با ارائه تمرین هایی ویژه گام به گام به سوی مقصد، خواننده خود را در هر بخش مورد نظر خود هدایت کند.

۸- کتاب انگیزش

منطق پنهانی که انگیزه‌های ما را شکل می‌دهد اثر دن آرییلی، ذات درست انگیزش و بی‌بصیرتی ما در رابطه با پیچیدگی و قوت‌های آن را به‌ خوبی کاوش می‌کند و می‌تواند نوری بر این جهان پیچیده، زیبا و روان‌شناسی باشد.

این کتاب در مورد این است که چه چیزهایی برای انجام کارها به ما احساس اشتیاق می‌دهد و در رابطه با چرایی انجام کارهای مشقت باری توسط ماست که ممکن است در ظاهر هیچ تمجیدی از آنان نشود.

برای مدیران خواندن کتاب انگیزش: منطق پنهانی که انگیزه‌های ما را شکل می‌دهد (Payoff: the hidden logic that shapes our motivations) بسیار ضروری است تا ذات مواردی که کارمندان را درگیر و مجذوب کار می‌کند بهتر بفهمند و بیاموزند که چطور می‌توانند کاری کنند که همه خوشحال‌تر و متعهدتر باشند و در نهایت، این کتاب در مورد چیزی است که ما قبل از مرگ، واقعا از زندگی‌مان می‌خواهیم.

ما مدیر زندگی شخصی خودمان هستیم. به سختی کار می‌کنیم تا خودمان را مجاب کنیم که از خواب بیدار شویم و سر کار برویم، و کاری را که باید هر روز و هر روز انجام دهیم، به سرانجام برسانیم. همچنین دیگران را تشویق می‌کنیم که برای ما یا همراه با ما کار کنند، کسانی که از ما خرید می‌کنند و با هم تجارت می‌کنیم و حتی آن‌هایی که ما را تعدیل می‌کنند. این را در زندگی شخصی‌مان هم انجام می‌دهیم؛ از سنین بسیار پایین، کودکان سعی می‌کنند والدین خود را متقاعد کنند که کارهایی را برای آن‌ها انجام دهند، «پدر! من خیلی می‌ترسم این کار را انجام دهم!» یا «همه‌ی بچه‌های دیگر اسنپ‌ چت دارند»، و به درجات مختلفی از موفقیت می‌رسند. به عنوان فردی بالغ، سعی می‌کنیم افراد مهم زندگی‌مان را متقاعد کنیم تا کاری را برایمان انجام دهند «عزیزم، روز بسیار پرفشاری داشتم، می‌شود لطفا تو امشب بچه‌ها را بخوابانی و ظرف‌ها را بشوری؟». سعی می‌کنیم کودکان‌مان را مجاب کنیم تا خودشان اتاق‌شان را تمیز کنند و تکالیف‌شان را انجام دهند. یا این که همسایه‌هایمان را اغوا کنیم که پرچین‌هایشان را برای مهمانی محله آذین‌ بندی کنند.

شرح شغل رسمی ‌ما هر چه که باشد، ما همه انگیزه دهندگانی پاره‌ وقت هستیم. انگیزش از بخش‌های اصلی زندگی ماست، اما واقعا و در عمل چقدر نسبت به آن آگاهی داریم؟ واقعا چقدر با چگونگی عملکرد و نقش آن در زندگی‌مان آشناییم؟ فرض بر این است که انگیزش از پاداش خارجی مثبت مشتق می‌شود. این را انجام بده، آن را بگیر. اما چه می‌شود اگر داستان انگیزش در واقع بسیار پیچیده‌تر، بغرنج‌تر و سحرآمیزتر از چیزی باشد که ما فرض می‌کنیم؟

انگیزش دقیقا چیست؟ با توجه به لغت‌نامۀ آنلاین مریام وبستر، این کلمه به معنی «عمل یا فرآیند دادن دلیل به کسی برای انجام چیزی»، یا «شرایط مشتاق بودن به انجام عملی یا کاری» است و دن آرییلی (Dan Ariely) در این کتاب می‌گوید که چه چیزهایی برای انجام کارها به ما احساس اشتیاق می‌دهد.

کتاب انگیزش در رابطه با چرایی انجام کارهای مشقت باری توسط ماست که ممکن است در ظاهر هیچ تمجیدی از آنان نشود. همچنین برای مدیران بسیار ضروری است ذات مواردی که کارمندان را درگیر و مجذوب کار می‌کند بهتر بفهمند و این که چطور می‌توان کاری کرد که همه خوشحال‌تر و متعهدتر باشند و در مورد ارتباط عمیق‌تر با آن‌چه انجام می‌دهیم، با پیامد تلاش‌های‌مان، با دیگران و روابط‌مان است.

فهرست مطالب کتاب
مقدمه
از ‌تراژدی تا معنا و انگیزش
پیچیدگی انگیزش و نقل یک داستان شخصی
معادلۀ انگیزش
فراخوانده برای یک‌ تراژدی
درد و معنا
۱: چگونه انگیزه را نابود کنیم، یا کار کردن به مثابه زندانی
چرا بی‌انگیزه کردن دیگران به طور حیرت‌انگیزی آسان است؟
خرد کردن انگیزه
کار برای چیست؟
۲: لذت ساختن چیزی
پیوستگی عمیق ما به ایده‌ها و ساخته‌های خودمان
ساختۀ زیبای من
مشتری خالق
هیچ‌جا، خانه خود آدم نمی‌شود!
اهمیت هویت
۳:‌ پول از مریخ است، پیتزا از ونوس و تمجید از سیارۀ مشتری
چرا پول کمتر از چیزی که فکر می‌کنیم اهمیت دارد؟
آزمایشی در اینتل
واقعا چه چیزی ما را بر می‌انگیزاند؟
چشم‌انداز انگیزه درونی
قدرت ارتباطات
لذت روابط بلند مدت
از مارکس به اسمیت و بازگشت
ارزش حسننیت
بیایید وکلا را بکشیم!
تقویت حسن نیت
۴: درباره مرگ، روابط و معنا
میل دیوانه وار برای جاودانگی نمادین؛ چقدر دوست داریم همه پیروز شویم
جاودانگی نمادین و نیاز به معنا
وصیت Naomi
برگزیدگی عجیب پس از مرگ‌مان

 

۹- کتاب فنون مذاکره 

این کتاب توسط  آقای محمد رضا شعبانعلی تألیف گردیده، کمک زیادی به گسترش دانش و فن مذاکره بخصوص نکات کاربردی آن در درک ترفندهای مذاکراتی است که برای گذر از این ترفندها همراه با احساس تسلیم نشدن به انتظارات طرف مقابل باید این ترفندها و نیرنگهای مذاکرات را بشناسیم و به چند و چون آن پی ببریم

یکی از مهم ترین و مفیدترین بخشهای این کتاب، معرفی ترفندهای مذاکره بخصوص مذاکرات بین المللی است که خوشبختانه راه کار و روش پیاده کردن آن و روش موفقیت در این شرایط نامطلوب نشان داده شده است.

بخش یازدهم این کتاب که به شرح ویژگی های فردی مذاکره کننده پرداخته است، یکی از فصول آموزنده کتاب می باشد که به زبان ساده، اعتقاد به این ویژگی ها و ایجاد این مهارتها را به خواننده القا می نماید و به او هشدار می دهد که ایجاد این توانمندیها و باورها، لازمه موفقیت در مذاکره است.

یکی از فصول بسیار مفید و آموزنده کتاب، پرداختن به فرهنگ مذاکرات ملل مختلف می باشد. مطالب این فصل با تجارب شخصی اینجانب که برای حدود ۴۰۰ قرارداد اقتصادی، صنعتی، بازرگانی، کنسرسیوم، فاینانس پروژه و … با ۵۰ کشور دنیا در ۴ قاره مذاکرات رفت و برگشتی داشته ام، کاملا هماهنگی داشته و به کسانی که در ارتباطات خارجی خود پشت میز مذاکره با شرکتها و بانکهای خارجی می نشینند، خواندن دقیق این فصل از کتاب را توصیه می کنم.

متن پشت جلد
آیا تا بحال فکر کرده اید که یادگیری فنون مذاکره تا چه حد می تواند به شما در زندگی کمک کند؟ ما انسانها هر روز در موقعیتهای گوناگون مذاکره قرار می گیریم؛ از صف خرید نان و سوار شدن به تاکسی گرفته تا زمانی که می خواهید ملکی را بخرید یا حتی وقتی دزدی چاقویش را زیر گلویتان گذاشته و می خواهد هر چه دارید را تصاحب کند. حتی بسیاری از جنگهای بزرگ و قتل و غارتهای تاریخی به دلیل عدم درک متقابل و آشنا نبودن رهبران تمدنهای مختلف به این فنون رخ داده اند.

مخاطبین کتاب فنون مذاکره، طیف گسترده ای از کارمندان و دانشجویان و صاحبان اصناف گرفته تا مدیران ارشد و سران مملکتی را در بر می گیرد. این کتاب که حاصل گردآوری بیش از پانزده عنوان کتابهای برتر دنیا در زمینه مذاکره و تجربیات چندین ساله مؤلف در زمینه مذاکرات مهم بین المللی می باشد، چکیده مفاهیم مذاکره را با بیانی روان به شما آموزش می دهد.

علاوه بر این، متن کامل چندین کتاب معتبر خارجی در زمینه مذاکره، فایلهای ارائه در زمینه مذاکره و عناوین جذاب دیگری را به همراه توضیحات تصویری در دی وی دی همراه کتاب می توانید بیابید.

۱۰- تفکر، سریع و کند

کتاب تفکر سریع و کند، اثری نوشته ی دانیل کانمن است که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. کانمن در این کتاب پرطرفدار و پرفروش، ما را به سفری دگرگون کننده به اعماق ذهن می برد و دو سیستم تفکر در بشر را تشریح می کند: سیستم اول، سریع، شهود-محور و عاطفی است و سیستم دوم، کندتر، مشورت-محور و منطق گراتر است. کانمن توانایی های خارق العاده و البته نقاط ضعفِ تفکر سریع را آشکار می کند و تأثیر فراگیر ادراک های شهود-محور را بر تفکرات و رفتارهای ما نشان می دهد. سختی های پیش بینیِ این که چه عواملی ما را در آینده خوشحال خواهند کرد، چالش های داشتن فهمی عاقلانه و درست از ریسک پذیری در زندگی حرفه ای و شخصی، و تأثیر عمیق جانبداری های ذهنی بر تمامی جنبه های ریز و درشت زندگی انسان را تنها از طریق رسیدن به درکی درست از چگونگی کارکرد این دو سیستم در کنار یکدیگر می توان فهمید؛ سیستم هایی که تمامی قضاوت ها و تصمیمات ما را شکل می دهند.

۱۱- کتاب هوش هیجانی

کتاب هوش هیجانی نوشته دانیل گلمن و ترجمه غلامحسین خانقانی، اثری‌ست جذاب و قانع‌کننده که به ما می‌گوید، باور ما درباره‌ی هوش انسانی خیلی محدود است و مجموعه‌ای بسیار مهم از استعدادها و توانایی‌های حیاتی مؤثر در زندگی ما را نادیده می‌گیرد.

دانیل گلمن (Daniel Goleman)، برپایهٔ پژوهش و بررسی پیشگامانه و جدید از عملکرد مغز و رفتارهای انسانی، عوامل مؤثر بر عملکرد کاملا ناموفق افراد دارای ضریب هوشی بالا و عملکرد بسیار موفق افراد دارای ضریب هوشی متوسط را نشان می‌دهد. این عوامل، که شامل خودآگاهی، انضباط شخصی، و هم‌دردی است، به نوع ویژه‌ای ذکاوت وابسته است که او به آن هوش هیجانی می‌گوید. با وجود این‌که دوران کودکی نقشی مهم و حیاتی در شکل‌گیری و تکوین این قابلیت دارد اما هوش هیجانی مقوله‌ای فطری نیست و در زمان تولد انسان شکل نمی‌گیرد. بلکه می‌تواند در طول دوران بزرگسالی ما پرورش یافته و تقویت شود و تأثیرات مثبت مستقیمی برای تندرستی، روابط و کار حرفه‌ای ما داشته باشد.

منبع