بررسی عوامل موثر بر ارزیابی مصرف کننده در مورد محصولات سبز

تاریخ درج مقاله : 11 دی 1392

نویسنده:
فروغ مختارنژاد  
foroghmokhtarnezhad@yahoo.com
گروه مدیریت،دانشگاه ازاد اسلامی،واحد یزد،یزد،ایران

 

TMBAچکیده :
بازاریابی سبز یا محیطی شامل تمام فعالیت هایی است که برای ایجاد و تسهیل مبادلات به منظور ارضای نیازها و خواسته های بشری طراحی می شود به طوری که این ارضاء نیازها و خواسته ها با حداقل اثرات مضر و مخرب روی محیط زیست باشد.
هدف از پژوهش حاضر بررسی مفهومی عوامل موثر برارزیابی مصرف کننده در مورد استفاده از محصولات سبز است.با استفاده از متغیرهای قیمت ، کیفیت ،اعتماد ،بسته بندی ،تبلیغات ،وفاداری به نام تجاری ،برندینگ(نام گذاری تجاری)،اعتقادات محیطی مصرف کننده ،دسترس پذیری، بی علاقگی،کارایی برچسب گذاری اکو به عنوان متغیر مستقل و موانع استفاده از مصرف سبز به عنوان متغیر وابسته مدل تحقیق شکل گرفته است. این تحقیق یک مطالعه مروری بوده و بر اساس بررسی جامع تحقیقات انجام شده در گذشته مدلی مفهومی را در زمینه  بازاریابی سبز معرفی نموده است؛ در این پژوهش تحقیقات مرتبط از سال  2005 تا سال    2013   را مورد بررسی قرار داده و به جای فرضیه اقدام به ارائه پیشنهاداتی بر گرفته از روابط مورد آزمون در خصوص متغیرهای تحقیق کرده است.پژوهش حاضر می تواند در راستای نتایج حاصل از آن، به دلیل ارائه ی اطلاعات مفید در حوزه ی بازاریابی  ، برای محققان و مصرف کنندگان  ارزشمند باشد.

واژگان کلیدی: تبلیغات ،اعتماد،بسته بندی، برند ، ،وفاداری به نام تجاری

مقدمه:
افزايش نگراني و آگاهي هاي عمومي نسبت به سلامت و حفاظت از محيط زيست منجر به اين شده است كه مصرف كنندگان در خريدهاي خود مسائل زيست محيطي را مدنظر قرار دهند. همزمان با افزايش اهميت مسائل زيست محيطي و مفهوم مسئوليت اجتماعي در ميان مصرف كنندگان، شناخت عوامل موثر بر قصد خريد محصولات سبز توسط مصرف كنندگان ضروري به نظر مي رسد بازاریابی سنتي بيش از حد بر خواسته هاي مشتريان تاكيد مي كند و رفاه اجتماعي و مسائل محيط زيستي را به حساب نمي آورد. اين مسئله در تمام ابعاد سازمان ها وارد شده و بازاريابي را نيز تحت تاثير قرار داده و منجر به پيدايش مفهوم بازاريابي سبز شده است(حمدی و دیگران ،1390،23  )
به نظر مي رسد امروزه مشكلات زيست محيطي، شهروندان، سازمان ها و موسسات سرتاسر جهان را  پيشتر از 30 سال پیش نگران كرده است (نخعی ، خیری ،1391،107 )
از آن جا که محیط زیست بنیان هستی آدمی بوده و بهره وری سبز کلید اصلی رشد و توسعه پایدار برای تحقق آرمان های صنعتی ، اقتصادی و اجتماعی در جوامع بشری است، ضرورت تقویت تفکر زیست محیطی و ایجاد فرهنگ زیست محیطی در تک تک نهاد های جامعه محسوس است .ايران، همانند بسياري از كشورهاي دنيا از سطح بالاي آلودگي هوا ، كيفيت پايين آب، حجم بالاي آلودگي هاي صوتي ناشي از ترافيك، ميزان زياد زباله هاي دفع نشدني و كاهش سريع منابع انرژي رنج مي برد. مشكلات زيست محيطي عمدتا به واسطه مصرف گرايي ناهنجار و فعاليت هاي نا پایدار ایجاد میشود. با توجه به مشکلات زیست محیطی روز افزون و تاثیرات سوء مصرف گرایی بر سلامت جسمی و روحی انسان ها پرداختن به محصولات سبز امری اجتناب ناپذیر می نماید.ایران در سال های اخیر با توجه به بحران مصرف منابع و انرژِی،نیازمند توسعه وترویج بازاریابی محصولاتی است که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.هدف از این تحقیق  بررسی عوامل موثر بر ارزیابی مصرف کننده در مورد محصولات سبز است.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.