۶ تکنیک مهم مدیریتی در تصمیم گیری صحیح و درست

۶ تکنیک مهم مدیریتی در تصمیم گیری صحیح و درست

تصمیم گیری یکی از اجزاء لاینفک زندگی همه افراد است.

هیچ مسئله و هیچ زمانی در زندگی وجود ندارد که ما نیاز به تصمیم گیری نداشته باشیم. قدرت تصمیم گیری یکی از توانایی ها و رمزهای موفقیت افراد در زندگی و کسب و کار است. اما بسیاری از مواقع پیش می آید که نمی توانیم در زمان مناسبی ، تصمیم درستی را بگیریم و ممکن است یک عمر پشیمان باشیم و عواقب یک تصمیم نادرست یا دیرهنگام را تحمل کنیم. به همین دلیل ، یکی از توانایی های مهم که یک مدیر کارآمد باید داشته باشد قدرت تصمیم گیری سریع و درست است. دلیل اینکه در این مقاله به اهمیت تصمیم گیریهای درست و در عین حال سریع مدیریتی اشاره می کنیم نشان دهنده جایگاه و اهمیت تصمیم گیری در روند کسب و کار است. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را در اختیار شما قرار دهیم که به شما کمک خواهد کرد بتوانید به عنوان یک مدیر توانایی تصمیم گیری خود را افزایش دهید.

یک) موارد تصمیم گیری را روی کاغذ بنویسید

اولین قدم این است که شما هر موردی را که قصد دارید دباره آن تصمیم گیری کنید روی کاغذ بنویسید. در بسیاری از مواقع ما بر سر چند راهی قرار می گیریم. می دانیم که یک مسئله و مشکلی وجود دارد ولی نمی دانیم دقیقاً مسئله چیست و چه تصمیمی باید گرفته شود. قبل از اینکه اقدام به تصمیم گیری کنید ، مواردی که نیاز دارید در مورد آنها تصمیماتی را بگیرید روی کاغذ بنویسید. این نوشتن به شما کمک می کند هم مشکلات را اولویت بندی کنید ، هم مسئله ای از قلم نیافتاده و هم اینکه دقیقاً بدانید چه مسائلی وجود دارد که نیاز به رفع مشکل و تصمیم گیری دارند.

دو) جنبه های مثبت و منفی تصمیمات را مشخص کنید

مانند یک مشاوره بازاریابی هر تصمیمی که گرفته می شود هم جنبه ها و پیامدهای مثبت خواهد داشت و هم پیامدهای منفی. پس بهتر است این جنبه ها و پیامدها را در کنار موارد و گزینه های مورد نیاز برای تصمیم گیری بنویسید تا متوجه شوید که اولویت تصمیم گیری شما با توجه به جنبه ها و پیامدهای مثبت و منفی هر تصمیم باید با کدامیک از گزینه ها باشد. همچنین هر تصمیمی موجب خواهد شد عده ای از افراد سود ببرند و عده ای ضرر کنند. به همین دلیل در تصمیمات خود آگاهانه می توانید درباره پیامد تصمیمات خود برای این گروه ها نیز برنامه ریزی کنید.

سه) گزینه ها را امتیاز دهید

بعد از اینکه گزینه ها را نوشتید و جنبه های مثبت و منفی آنها را مشخص کردید. از نظر درجه اهمیت و اضطراری بودن به آنها نمره و امتیاز بدهید. این امتیاز دهی می تواند برای شما در تصمیم گیری بسیار کمک خواهد کرد.

چهار) در نظر گرفتن دو شرایط موفقیت و شکست

بعد از سه مرحله بالایی ، باید برای تصمیماتی که بر روی کاغذ نوشته شده است دو شرایط را در نظر بگیرید. اینکه اگر این تصمیم موفق شود چه اتفاقی خواهد افتد و در صورتی که شکست بخورد چه اتفاقی می افتد؟ در نظر گرفتن این دو شرایط به شما کمک می کند بهتر و آگاهانه تصمیم بگیرید و در صورت شکست، برای پشت سر گذاشتن این شکستها و سختیهای پیشرو  ، برنامه ریزیهایی را داشته باشید.

پنج) از متخصصین و مشاورین کمک بگیرید

بعد از اینکه این مراحل را طی کردید. قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را بگیرید بهتر است با گروه یا افرادی که در این زمینه تخصص دارند و می توانند به شما خدمات مشاوره و راهنمایی بدهند مشورت کنید تا تصمیمات سنجیده تری را بگیرید. این افراد هم تخصص و هم تجربه کافی را برای کمک به شما و اتخاذ بهترین تصمیمات دارند.

شش) شجاع و قاطع باشید

در هر تصمیمی که در حوزه بازاریابی می گیرید شجاعانه عمل کنید و قاطعیت داشته باشید. قاطعیت شما به اطرافیان این احساس را القا می کند که شما راه درستی را می روید و دقیقاً می دانید که چه می کنید.

 

منبع: پارک بازاریابی ایران