بررسي رابطه فرهنگ سازمانی و سازمان یادگیرنده

تاریخ درج مقاله : امروز , 27 شهریور 1392

نویسنده :

امیر علی منصوری

کارشناسی ارشد مدیریت و مدرس دانشگاه پیام نور شهرستان بیجار

TMBA چکیده:

هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و سازمان یادگیرنده است. در این پژوهش فرهنگ سازمانی متغییر مستقل و سازمان یادگیرنده متغییر وابسته است. ابعاد فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون عبارتند از درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و رسالت می باشد. برای جمع­آوری داده­ها از دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی و پرسشنامه سازمان یادگیرنده استفاده شده است. این پژوهش از لحاظ اهداف پژوهشی، کاربردی و با شیوه توصیفی- همبستگی انجام شده است. فرضیه اصلی این پژوهش که رابطه بین  فرهنگ سازمانی و سازمان یادگیرنده است و فرضیات فرعی هم عبارتند از رابطه بین ابعاد فرهنگ سازمانی و سازمان یادگیرنده را تشکیل می­دهد.

واژگان کلیدی : فرهنگ سازمانی، سازمان یادگیرنده

مقدمه
سنگه معتقد است که در دنیای کنونی که دنیایی است پیچیده و با تغییرات سریع، سازمانها در صورتی می توانند مزایای رقابتی خود را حفظ کنند که به صورت موجودیتی واحد و یکپارچه قادر به یادگیری سریعتر نسبت به رقبا باشند (البدوی و شفاعی، 1381).
سازمانهاي امروزي از جمله شرکتهای انرژي در محيطي پيچيده و متغير به سر مي برند .به گونه اي كه ديگر همچون گذشته قادر به پيش بيني وضعيت آينده نيستند. چنین شرایطی، محصول فناوري ارتباطات و اطلاعات است، تنها منبع قدرت و ماندگاري سازمان ها، يادگيري بهتر و سريع تر نسبت به رقباست. چرا كه يادگيري، عامل اصلي، كليدي و مورد نياز سازماني است كه مي خواهد در دنياي نوين اقتصادي و محيط رقابتي پا بر جا بماند (شریفی و اسلامیه، 1387). به باور سونگ (2002)، رئيس انجمن آموزش و توسعه ي آمريكا امروزه يادگيري جاده¬ي حياتي شناخت و انطباق با سرعت، فزاينده ي تغيير است (ماركوارت ، 2002 ؛ به نقل از زالي، 1385).
بنا بر نظر دونالد شون  (1990)، جامعه درگذر دائمي و انتقال هميشگي است. به همين دليل، وي امكان استفاده ي دائمي از دانشي ثابت را در طول حيات يك فرد منتفي دانسته و بر اين باور است كه يادگيري لازمه ي فهم، هدايت، اداره و نفوذ در اين تحولات دايمي است كه شناسايي ماهيت فرايند گذر دائمي جوامع، نهادها و سازمان ها را ممكن مي سازد (شریفی و اسلامیه، 1387). از طرف دیگر طراحی ساختار سازمانی مناسب جهت ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری و تبدیل این یادگیری¬ها از یادگیری فردی به یادگیری سازمانی در شرکت انرژي استان كردستان می تواند دارای اهمیت ویژه بوده و پتانسيل آن را دارد كه مورد پژوهش واقع شود.
آرگريس و شون (1978) يادگيري سازماني را به عنوان فرايند كشف و اصلاح خطاها تعريف مي كنند. به باور تمپلتون و همكاران  (2002) يادگيري سازماني مجموعه اي از اقدام هاي سازماني مانند كسب دانش، توزيع اطلاعات، تفسير اطلاعات و حافظه كه به صورت آگاهانه و يا ناآگاهانه بر تحول مثبت سازماني اثر مي گذارد، مي باشد (تمپلتون، 2002؛به نقل از شریفی و اسلامیه،1387).

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.