مدل ها و روش های سنجش رضایت مشتری

تاریخ درج مقاله : دیروز , 27 مرداد 1392

نویسندگان :

سید حمزه سید محسنی

دانشجوي كارشناسي ارشد بازرگاني (بازاريابي) دانشگاه پيام نور قشم

mohseni.h@hosco.ir

TMBAچکیده :

امروزه در مباحث بازاریابی، مشتری مداری از آن رو مورد توجه سازمانها  قرار گرفته است که تعادل عرضه و تقاضا به نفع عرضه تغییر کرده و این مشتری است که از میان کالا ها و خدمات عرضه شده دست به انتخاب می زند.  شرکتها و سازمانهایی که تا قبل از این به دنبال بیشتر نمودن سهم بازار بوده اند امروزه به دنبال افزایش سهم خود از مشتری      می باشند . شرکتها توجه خود را بر روی مشتری معطوف نموده وتمرکز خود را بر روی  نقطه طلایی  بازاریابی یعنی ارضای نیازها و خواسته های مشتریان معطوف کرده اند . مقاله حاضر بر آن است تا در حد بضاعت خود، با یک مرور اجمالی بر تعاریف رضایتمندی مشتری ، به دلایل و منافع استفاده از آن و روش ها و مدل های سنجش رضایتمندی  مشتری بپردازد .

واژگان کلیدی :  رضایتمندی مشتری ، مدل های اندازه گیری رضایتمندی مشتری

 

 

مقدمه :
بازاریابی  فقط یکی از عوامل جلب و حفظ مشتری است . بهترین بازاریاب های جهان هم در صورتی که کالایی کیفیت مناسب را نداشته باشد ، یا نیاز کسی را برآورده نکند نمی توانند کالا را بفروش برسانند.
بیش از 35 سال پیش پیتر دراکر اظهار عقیده کرد که اولین وظیفه یک شرکت  ، مشتری یابی یا ایجاد مشتری است.
مشتریان برای کسب  فایده یک حد انتظار برقرار کرده و مطابق آن عمل می کنند . این که کالایی در حد انتظارآنها حاضر بشود یا نشود ، بر رضایتمندی و احتما ل خرید مجدد ایشان تاثیر می گذارد. (کاتلر ، فیلیپ، 1391 ،75-76)
امروزه بازاریابی نه بر محور امکانات تولیدی است  که بر اساس تامین رضایت مشتری استوار است . در دنیای امروز،با شدید شدن رقابت و توقعات روزافزون مشتریان، نیل به سطوح بالای رضایت مشتری برای بقای سازمان ضرورت  می یابد. هر سازمانی که سطح رضایت مشتریانش پایین باشد،  پایگاه مشتری در آن تضعیف شده و موجب از دست دادن سهم بازار می شود. لذا باید در فواصل زمانی معین ، تعداد مشتریان و میزان رضایت آنان را سنجید .مطالعات متعدد نشان می دهند که به دست آوردن مشتری جدید نسبت به نگهداری مشتری موجود، به پنج برابر زمان، پول و منابع نیاز دارد (مهدی مجیدی نیا ، 22و23)

 

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.