تحلیل تطبیقی استراتژی های سازمان های موفق وناموفق مطالعه موردی: دو دوره مدیریت سنتی ومدیریت جدید درشرکت شمه

تاریخ درج مقاله : امروز , 23 فروردین 1393

نویسندگان :

دکترمحمدتقی امینی
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور  
m_amini@pnu.ac.ir
سیمین وطن خواه تربه بر،فوق لیسانس MBA
مدرس دانشگاه جامع علمی-کاربردی بندرعباس
sn.vatankhah.edu.ir@gmail.com
دکتر شهباز براهوئی
دکترای مدیریت توسعه صادرات، استادیار دانشگاه آزاد واحد قشم
parsa89.b@gmail.com
سیدحسین طالب نیا ، دکترای دامپزشکی ،اداره شیلات بندرعباس ،
Dr.htalebnia@yahoo.com

TMBAچکیده:
شرکت مروارید صید هرمز مراحل ساخت کارخانه شمه را در سال 1385 آغاز ودرسال1389به پایان رساند. همزمان باآغازبرداشت میگوازمزارع پرورش میگودرسال1389فعالیت کارخانه شمه که فرآوری آبزیان وتولیدغذاهای آماده وطبخ شده است،آغاز گردید.مساله ای که مادراینجاباآن مواجه هستیم،تحلیلی بین دومقطع زمانی شرکت دریک صنعت وبافعالیت های متفاوت سنتی(محصول محوری یا انبوه)وجدید(مشتری محوری یا ناب) در شرکت شمه است،ومابه دنبال چرایی موفقیت شیوه جدید نسبت به عدم موفقیت شیوه سنتی،یاموفقیت بیشتر یک روش نسبت به موفقیت کمترروش دیگرمی باشد. که ماباتحلیل تطبیقی سعی دریافتن آن نمودیم.براي انجام اين پژوهش ازروش پرسشنامه،مشاهده،مصاحبه وقوم نگاری استفاده شده است . پرسشنامه داراي 100سوال است كه وضعيت هرمقطع مدیریتی رادر20حوزه مختلف مي سنجد.پاسخ ها 5گزينه اي مي باشدكه جهت مقايسه وتحليل بهتر،جوابهاي كيفي تبديل به عددودرنهايت به میانگین تبدیل شده است.نمونه آماری12نفراز 17نفر جامعه آماری مدیران کارخانه شمه می باشند،دراین تحقیق برای اعتبار هرچه بیشترتحقیق،سعی گردیده نمونه آماری تاحد امکان به جامعه آماری نزدیک باشد.درنهایت به این نتیجه می رسیم که،عملکردشرکت شمه درمدیریت جدیدموفق ترازعملکردش درمدیریت سنتی می باشد.


واژگان کلیدی :
شرکت شمه ، مزیت رقابت ، تحلیل تطبیقی ، استراتژی ، مدیریت.

مقدمه:
اساسنامه شرکت مروارید صید هرمز درسال1382تنظیم و ثبت گردید، هدف از ثبت شرکت مذکور فرآوری آبزیان و انجماد و بسته بندی انواع گوشت و مرغ عنوان گردیده است.درسال 1385سنگ بنای کارخانه شمه در زمینی به مساحت 21500مترمربع در ناحیه صنعتی2بندرعباس گذاشته شد و مراحل ساخت کارخانه در سال1389به پایان رسید.همزمان با آغاز برداشت میگو از مزارع پرورش میگو درسال1389فعالیت کارخانه شمه آغازگردید.مدیرعامل شرکت شمه مدیریت کارخانه را در این سال ها برعهده داشته و تعدادی از اعضای هیئت مدیره در واحدهای مختلف کارخانه ایشان را همراهی می نمودند.مدیریت حاکم بر شرکت به شیوه سنتی بوده، که این نوع مدیریت در کشورهای جهان سوم بطور وسیعی مشاهده می گردد.به این معنی که صاحبان سرمایه خود مدیریت مجموعه ای که در آن سرمایه گذاری نموده اند ، به عهده میگیرند و این درحالی است که فاقد تخصص کافی در این زمینه می باشند مشکلات مشاهده شده درسال1389:1.تعدد افراد در تصمیم گیری ها که بعضا تصمیمات اتخاذ شده و ابلاغ گردیده با یکدیگر مغایر بوده و مجموعه را دچار سردرگمی می نمود.2.نامشخص بودن حیطه اختیارات در مجموعه.3.عدم مستندنگاری فعالیت ها.4.نبود برنامه ریزی در واحدهای تولید.5.ارجاع مسئولیت ها به افراد غیرمتخصص که منجر به تحمیل خسارت سنگینی به شرکت می گردید.6.فقدان چارت سازمانی.7.عدم استفاده از مشاوران با تخصص های مرتبطه با فعالیت شرکت.در نیمه دوم سال 1389 با توجه به ارتقاء فعالیت های کارخانه و شروع تولید محصولات غذایی آماده به مصرف و عدم حضور نیروهای متخصص مشکلات بیشتری در مسیر حرکت کارخانه قرار گرفت، که شامل ضایع شدن حجم زیادی مواد اولیه ، تولید محصول نهایی فاقد کیفیت لازم و…گردید.این روند در سال1390نیز ادامه یافت و حاصل آن برگشت محصولات تولید شده به کارخانه بود، این امر مدیران را برآن داشت تا در فکر بهره گیری از نظرات مشاوران و نیروهای متخصص جهت حل معضلات بیان شده باشند.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.