تاثیر ساختار سازمانی بر کیفیت اطلاعات مالی سازمان امور اقتصادي و دارایی استان گیلان

تاریخ درج مقاله : امروز , 14 اسفند 1392

نویسندگان :
سیمین اسماعیلی لیپایی

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

دکتر رضا آقاجان نشتایی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

دکتر محمد طالقانی

TMBA چکیده :
امروزه اطلاعات به سلاحی برای امتیازات اقتصادی واجتماعی تبدیل گردیده است. گسترش و دامنه اطلاعات و سهم مؤثر و تصمیم گیری ها و پیشرفت های اجتماعی موجب تحولات بنیادی در جوامع گردیده واین همان انقلاب سیاسی اطلاعات است. اطلاعات به همان اندازه که در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها نقش مهمی دارد، موجب بالا رفتن آگاهی ها، بینش فردی و تغییر رفتار در اجتماعات نیز گردیده است. از آنجا که کیفیت اطلاعات مالی یکی از عوامل کلیدی موفقیت شرکت ها در محیط پر رقابت کنونی است، نظام حسابداری و شخصیت سازمانی شرکت ها باید به گونه ای باشد که سیستم های اطلاعاتی شرکت را در جهت ارائه اطلاعات با کیفیت سوق دهد. تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به سؤال زیر است: چه رابطه ای بین ابعاد ساختاری سازمان و اطلاعات مالی در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان وجود دارد؟
روش تحقيق حاضر همبستگی و روش گردآوری داده ها میدانی است. جامعه آماري تحقيق حاضر، کارکنان سازمان امور اقتصادی و دارایی استان گیلان می باشد. با توجّه به محدود و مشخص بودن تعداد افراد جامعه، حجم نمونه که در این تحقیق به¬کار رفته است به کمک جدول مورگان  برآورد شده است که مقدار آن برابر با 297 می‌باشد. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای سنجش ابعاد ساختاری سازمان از پرسشنامه رابینز(1986) و برای سنجش کیفیت اطلاعات مالی از پرسشنامه لی و همکاران(2002) استفاده شده است. فرضیه های تحقیق تایید شد و نتایج نشان داد بین ابعاد ساختاری سازمان و کیفیت اطلاعات مالی در سازمان امور اقتصادی و دارایی استان گیلان همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد، به عبارت دیگر هرچه ساختار سازمانی ارگانیک تر باشد به همان اندازه اطلاعات مالی با کیفیت تر و مطلوب تری توسط شرکت ارائه می شود.

واژگان کلیدی: ساختار سازمانی، کیفیت اطلاعات مالی، رسمیت، تمرکز، پیچیدگی

مقدمه :
امروزه اطلاعات به سلاحی برای امتیازات اقتصادی واجتماعی تبدیل گردیده است. گسترش و دامنه اطلاعات و سهم مؤثر و تصمیم گیری ها و پیشرفت های اجتماعی موجب تحولات بنیادی در جوامع گردیده و این همان انقلاب سیاسی اطلاعات است. اطلاعات به همان اندازه که در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها نقش مهمی دارد، موجب بالارفتن آگاهی ها، بینش فردی و تغییر رفتار در اجتماعات نیز گردیده است.(پاک مرام وپوریان،1389) از آنجا که کیفیت اطلاعات مالی یکی از عوامل کلیدی موفقیت شرکت ها در محیط پر رقابت کنونی است، نظام حسابداری و شخصیت سازمانی شرکت ها باید به گونه ای باشد که سیستم های اطلاعاتی شرکت را در جهت ارائه اطلاعات با کیفیت سوق دهد. بررسی نوشتارهای موجود در زمینه مدیریت کیفیت، کیفیت اطلاعات، و سیستم های اطلاعای حسابداری نشان دهنده وجود خلاء تحقیقاتی در خصوص تبیین عوامل سازمانی تأثیر گذار بر کیفیت اطلاعات مالی است(اعتمادی وهمکاران،1388). بنابراین عوامل بسیار با کیفیت اطلاعات مالی مرتبط است که در تحقیق حاضر سعی گردیده است تا رابطه ابعاد ساختاری سازمان با کیفیت اطلاعات مالی در سازمان امور اقتصادی و دارایی استان گیلان مورد بررسی قرار گیرد.
سازمان پدیده ای اجتماعی است که به طورآگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و نفوذ نسبتاً مشخص بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، بر اساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند (رابینز،1388). ساختار سازمان مجموعه راه هایی است که طی آنها فعالیت های سازمان به وظایف شناخته شده تقسیم و میان این وظیفه هماهنگی ایجاد شود (مینتز برگ،1385). ساختار سازمانی تصریح می کند که وظایف چگونه تخصیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و هم چنین الگوهای تعاملی سازمان که باید رعایت شوند کدامند؟
به اعتقاد پیتردراکر ساختار سازمانی وسیله ای است برای حصول اهداف بلند مدت و کوتاه مدت یک سازمان. یکی از مشکلات اساسی بر سر راه کارایی و اثربخشی سازمان ها مسائل ساختاری آنهاست. بسیاری از ساختارهای موجود به طور سنتی طراحی شده و احتمالاً با وظایف فعلی آنها سازگاری نداشته و تحولات محیط امروزی را مد نظر قرار نداده و در بعضی موارد مطابق با نیازهای کنونی سازمان و جامعه بنا نشده و بعضاً به ابعاد انسانی و انگیزش نیروی کار توجهی ندارند. با توجه به اینکه یکی از وظایف اصلی مدیران سازماندهی است و سازماندهی نیز فرآیندهای یکباره نمی باشد، و باید هزارگاه نسبت به کارا بودن سیستم ساختاری و تناسب آن با سایر ابعاد محتوای اقدام مقتضی به عمل آید، با توجه به خلاء اطلاعاتی موجود در این زمینه، تحقیق هایی از این دست می تواند مدیران ومسئولان مربوط را در بازنگری و سازماندهی مجدد ساختار سازمانی به منظور افزایش توان و کارایی آن برای دستیابی به اهداف سازمان در شرایط متغیر کنونی یاری رساند(محمدیان ساروی وهابزاده،1389).
به طور کلی تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به سؤال زیر است:
چه رابطه ای بین ابعاد ساختاری سازمان و اطلاعات مالی در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان وجود دارد؟

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.