دستاوردهای آزاد سازی اقتصادی در چین

این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که چین هم اکنون یکی از اقتصادهای پیشرو در دنیاست. سابقه شروع توسعه اقتصادی در چین به نیم قرن نمی رسد ؛ با این حال ، عملی کردن برخی راهکارهای اساسی موجب شده است که در این مدت زمان کم بتواند مسیر پیشرفت را به سرعت طی کند.

توسعه اقتصاد چین را می توان در بسیاری از جنبه ها از جمله موارد زیر به وضوح دید:

۱)افزایش درآمد سالیانه کشور

۲) ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم

۳) افزایش میزان استانداردهای آسایش و رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم

۴) کاهش میزان فقر در کشور

برای رسیدن به هدفهای بزرگ ، نیازی نیست به راه حلهای مختلف و سخت متوسل شویم ، بلکه کافی است راهکار اصلی و مهم را پیدا کنیم و با استمرار و پشتکار در انجام آن راهکارها به هدف و نتیجه دلخواه خود برسیم. کشور چین نیز راهکار اصلی و مهم خود برای پیشرفت اقتصادی را پیدا کرده و با مبادرت در عملی کردن آن توانسته است در کمتر از نیم قرن به نتیجه و هدف مورد نظر خود برسد. تمامی دستاوردهایی که در بالا اشاره شد ، تنها از طریق عملی کردن چندین راهکار اصلی که مهمترین آنها آزاد سازی اقتصادی کشور چین می باشد به وجود آمده است. در ادامه به توضیح بیشتر این راهکارها پرداخته خواهد شد.

یک)  راهکار آزاد سازی اقتصادی

اصلاحاتی که چین در قوانین اقتصادی و تجاری خود به وجود آورد موجب شد بیش از گذشته ، سرمایه های خارجی به آنجا راه پیدا کند. آزاد سازی اقتصادی چین و به دنبال آن ، رونق و شکوفایی اقتصادی و مالی که به وجود آمد زمینه ساز  ایجاد ذهنیت مطلوب و مثبت درباره سرمایه گذاری در چین شد. در نتیجه ، بسیاری از کشورها ترغیب شدند تا سرمایه های خود را در کشور چین به کار اندازند. فضا و بستر مناسبی که در چین به وجود آمد سرمایه های عظیمی را به آنجا کشاند به گونه ای که نتایج به دست آمده از این شرایط ، کم سابقه و قابل ملاحظه بود. تا جایی که میزان تورم در این کشور ، بسیار پائین آمده و نرخ رشد اقتصادی آن افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر اینکه دولت چین از راهکار آزاد سازی اقتصادی استفاده کرد بلکه ، پس از آن نیز راهکارهای دیگری مانند تثبیت نرخ ارز را به کار برد تا بتواند روند رشد اقتصادی را حفظ کند.

دو) تثبیت نرخ سپرده های بانکی و ارز

دولت چین توانست با ثابت نگه داشتن نرخ سپرده های بانکی و ارز در کشور از رشد و توسعه اقتصادی کشور حمایت و پشتیابی کند.

سه) هزینه های تولید

سومین عامل مهم دیگری که موجب رشد اقتصادی چین است ، کاهش هزینه های مربوط به تولید در سه بخش است:

۱)کاهش هزینه های مواد اولیه

۲) کاهش هزینه های خدمات

۳) کاهش هزینه های کارمندان و کارکنان

در این سه زمینه نیز ، چین می تواند با بسیاری از کشورهای جهان رقابت کند ؛ چرا که این هزینه ها در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای توسعه نیافته بسیار بالاست.