مشاوره بازاریابی در صنعت ساختمان ، چالش ها و امیدها !

۱۶ درصد از اقتصاد کلان کشور ، سهم صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن است .

این در حالی است که این سهم تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کلان کشور دارد ، چراکه صنعت ساختمان جزء صنایع مادر بوده و بر روی بیش از ۲۰۰ صنعت تاثیر مستقیم و ۱۰۰۰ صنعت دیگر به صورت غیرمستقیم متاثر از آن است . سرمایه گذاری در صنعت ساختمان یکی از ابزارهای کلیدی ارتقا و توسعه اقتصادی و همچنین اشتغال زایی است .

مطابق با آخرین آمارهای بانک جهانی سهم بازار مسکن بیش از ۴۰ درصد کل سرمایه گذاری کشور و ۸ درصد از تولید ناخالص ملی است . بر همین اساس می توان دریافت که با رشد و توسعه صنعت ساختمان کمک چشمگیری به اقتصاد کلان کشور می گردد . بدیهی است رکود بازار مسکن تاثیر بسیاری بر رکود اقتصاد کشور دارد و مادامی که بازار مسکن از رکود خارج نشود نمی توان انتظار رونق اقتصادی در بخش های دیگر داشت .

بدون تردید صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن که یکی از فعال ترین بخش های درآمدزای اقتصاد ایران است ، موجب اشتغال زایی و توسعه تولید ملی است . علیرغم این تاثیر بر اقتصاد کلان کشور ، همچنان مشکلات فراوانی بر سر راه رشد و توسعه صنعت ساختمان وجود دارد . مدیریت ضعیف و عدم برنامه ریزی به دلیل نبود مدیران متخصص در بدنه اقتصاد کشور یکی از مهم ترین عارضه های این بازار است . بسیاری از مدیران و صاحبان شرکت ها درصدد ترمیم قسمت های معیوب هستند و به همین علت فرصتی برای برنامه ریزی بلندمدت یا میان مدت برای کسب و کار خود ندارند و همین افق دید کوتاه و سطحی باعث عدم موفقیت در بازار می گردد .

در ایران هرگاه رونق و پویایی در بازار مسکن وجود داشته ، اقتصاد کلان کشور نیز از رشد و موفقیتی نسبی برخوردار بوده است . بازار مسکن در توسعه اقتصاد گاه آهنگی زیبا و دلنشین و گاه باعث آشفتگی بوده است .

رکود این صنعت معلول دلایل مختلفی همچون عدم وجود مدیریت بازاریابی ، عدم به کارگیری مهندسی فروش و . . . می باشد . اگر چه متغیرهای تورمی بین المللی و عوامل جهانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی آن تاثیرگذار است ، اما در شرایط فعلی بخشی از این رکود به دلیل عدم مدیریت صحیح و فقدان حلقه ی مشاوره بازاریابی در این صنعت تخصصی است .

در چند سال گذشته مدیریت بازاریابی و اصول مهندسی فروش در مراکز آموزشی تدریس می گردد و مدارکی نیز صادر می گردد ؛ ولی همچنان این اصول مدیریتی در صنعت ساختمان کم رنگ است و به آن به عنوان یک اصل حیاتی دیده نمی شود .

در حالی که اخیرا شرکت های معتبر و بزرگ ساختمانی با استفاده از مشاوره های بازاریابی و تحقیقات بازار رتبه خود را در صنعت خود ارتقا داده اند ، اما همچنان واقعیت آن است که شرکت های کوچک تر و افراد حقیقی که سهم بسیاری را در این صنعت شامل می شوند هیچ اطلاعاتی با مدریت بازاریابی ندارند و هنوز با تکیه بر شیوه های زمان بر و پر هزینه سنتی در بازار متلاطم ساختمان فعالیت دارند .

برای دست یافتن به شرایط رو به رشد و پایدار در صنعت ساختمان کشور لازم است به مدیریت بازاریابی با نگاهی عمیق تر پرداخته و نقش و اهمیت آن بیش از پیش برای فعالان این صنعت آموزش داده شود تا با دانش روز دنیا و آگاهی فعالان کسب و کارهای کوچک و بزرگ زمینه رشد و رونق اقتصادی در کشور ایجاد گردد .

فرآیند فروش در صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن

قبل از هر فعالیتی برای فروش در صنایع گوناگون ، نیاز به تحقیق در بازار هدف و سپس تدوین استراتژی های بازاریابی با تکیه بر شیوه های علمی و به روز است .  فرآیند تحقیق بازار روندی پویا و متغیر است ، به طوری که تغییرات محیطی تاثیرات فراوانی بر روی آن خواهد گذاشت . تحلیل دقیق و شناسایی رقبا و فعالیت های آنان و همچنین بررسی نیازهای مخاطبان و مشتریان مختلف از عوامل محیطی هستند که بر روی استراتژی های عملیاتی بازاریابی تاثیرگذار هستند . دپارتمان مشاوره بازاریابی و تحقیقات بازاریابی در پارک بازاریابی ایران با برداشتن قدم های جدی در این زمینه توانسته موانع بزرگی که در این مسیر پر پیچ و خم وجود داشته از میان برداشته و خدمات ارزنده ای به فعالان این صنعت ارائه نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت به این صفحه مراجعه نمایید.