از آنجا که علم و هنر مدیریت هر روز در حال تغییر وتحول و ایجاد تجربه های جدید در جهان میشود، هر مدیری لازمه که خودشو با این تغییرات هماهنگ کنه . و چی بهتر از یک کتاب کاربردی مدیریتی که تجارب کاری و عملیاتی افراد برجسته در زمینه مدیریت را مستندسازی کرده .
لیست پیشنهادی ما برای کتاب های مدیریتی :
کتاب ساخته شده برای چسبیدن (Made to stick)، نویسنده : چیپ و دان هیث.
این کتاب یک شاهکار مدرن است که فقط چند سال پس از انتشار به یک اثر کلاسیک تبدیل شد. در این کتاب آمده است که چگونه یک مدیر ایدههایی را طراحی کند که افراد آنها را به خاطر داشته باشند و به آنها عمل کنند. این کتابی است که افراد بارها از هم قرض میگیرند و میخوانند. به علاوه، این کتاب دارای بهترین جلد در میان کتابهای مربوط به کسبوکار است. روی جلد این کتاب نوار چسب پهنی طراحی شده است که وقتی روی آن دست میکشید واقعی بهنظر میرسد.
کتاب تفکر، سریع و کند (Thinking Fast and Slow) نویسنده : دانیل کانمن
کتاب تفکر، سریع و کند اثری شاهکار از دانیل کانمن است. این کتاب به طرز حیرت آوری غنی است. با کنار هم قرار دادن نقص استدلال های انسان از یک طرف و اعتماد به نفس از سمت دیگر، توانسته شعله شک و تردید را در بیساری از افراد روشن کند. کسانیکه این کتاب را به طور جدی مطالعه می کنند، قطعا در مبانی منطقی خود تغییرات ایجاد می کنند. این کتاب رویکردی کاملا جدید از اینکه اتفاقات چگونه در واقعیت رخ می دهند و اینکه ما چگونه آن ها را درک می کنیم، ارایه می دهد. در نتیجه سطح افکار مارا بالا می برد
این کتاب شامل سه بخش از مراحل کاری اوست: کارهای اولیه، یعنی سویه گری های شناختی، سپس نظریه چشم انداز و پس از آن پژوهش هایی در زمینه شادی است. محور اصلی کتاب دوگانگی میان حالت اندیشه است: سیستم دو آهسته تر، خودخواسته تر و منطقی تر است، در حالی که سیستم یک سریع، غریزی و احساسی است. این کتاب ترسیم سویه گیری های شناختی در ارتباط با هر نوع تفکر است که با پژوهش های خود کانمن درباره نفرت از باخت آغاز می شود. این کتاب، با پشتوانه چند دهه پژوهش های دانشگاهی، نشان می دهد که افراد، با تغییر چارچوب پرسش و جایگزین کردن پرسش های ساده تر، در حقیقت به قضاوت های انسانی اهمیتی بیش از حد می دهند.
کتاب خلق مدل کسب و کار ( Business Model Generation) نویسنده : استروالدر
همراه با تولد هر سازمانی، مدل کسب و کار آن نیز متولد می شود و این امر نشاندهنده ضرورت توجه به طراحی آگاهانه مدل های کسب و کار دارد که کاربرد بسیاری در علوم سازمانی داشته باشد. استراتژیستها باید بدانند که مدل کسب و کار یک سازمان چیست تا بتوانند چالش سازمان در تعامل با محیط را درک کرده و برای گذر از آن استراتژی مناسب را فرموله نمایند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب و کار مجهز نمایند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند تا بتوانند سرمایهگذاران را قانع نمایند و نوآوریهای خود را به سرانجام برسانند. در صورتی که نوآوریهای فناورانه، پروژههای ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب و کار مناسب همراه نشوند، همگی به شکست خواهند انجامید.این کتاب ابزاری را در دست شما میگذارد تا از آن طریق بتوانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به نام «رویکرد طراحی» با ترسیم و طراحی مدل کسب و کار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول نمایید.
کتاب شرکت خلاقیت (Creativity,Inc)، نویسنده: اد کاتمول
این کتاب یکی از بهترین کتابهایی است که تاکنون در زمینه کسبوکار/ رهبری/ طراحی سازمان نوشته شده است. این کتاب و کتاب Hairball جفت فوقالعادهای هستند. این یکی از بهترین کتابها در زمینه ایجاد یک سازمان خلاق است. به این دلیل یکی از بهترین کتابها است که خردورزی، فروتنی و آگاهی نویسنده در تک تک صفات آن مشهود است.
کتاب صفر تا یک نوشته ( Zero to One ) نویسنده : پیتر ثیل
ایده اصلی کتاب حرکت از سمت صفر به سمت یک است. در واقع هنگامی که یک شرکت یا گروه بر روی مساله ای که آن را می شناسد کار می کند، در حال حرکت از ۱ به سمت ۱+N است. اما وقتی کار بر روی مساله ای که هیچ راه حل شناخته شده ای در مورد آن وجود ندارد آغاز می شود، در واقع حرکت از هیچ یا ۰ به سمت ۱ یا اولین پاسخ معتبر صورت می پذیرد .
درس های اصلاح شده در کتاب به این صورت بیان می شوند:
بهتر است در راه بزرگ شدن تلاش کنید حتی اگر شکست بخورید تا اینکه ناچیز بمانید.
داشتن یک نقشه و طرح حتی اگر بد باشد بهتر از این است که هیچ نقشه ای نداشته باشید.
بازارهای رقابتی سود را از بین می برند و نباید به آنها وارد شوید.
فرایند و راهکارهای فروش به اندازه خود محصول مهم هستند.
کتاب کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم (what i wish i knew when i was 20) نویسنده : تینا سیلینگ
نکات مهم کتاب کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم
پس از ورود به دنیای کار بعد از دانشگاه، مشکلات را به عنوان فرصت در نظر بگیرید. در انتظار چالش یافتن راهحلهای جدید و ابتکاری باشید.
در اطراف خود به دنبال چیزهایی بگردید که میتوانید بهبود بخشید و همچنین به دنبال ابزار مورد نیاز برای حل مشکلات.
جهان خود را مثل یک «مسافر خارجی» نگاه کنید تا آن را از نزدیک مشاهده کنید و از افق تازهای ببینید.
برای داشتن حداکثر تجربیات جدید به دنبال فرصتهای تازه باشید و درک خود از جهان اطراف را وسعت بخشید.
دانش عرفی را به پرسش بکشید و قوانینی را که شیوه حل مسأله را برای شما محدود میکنند بشکنید.
بگذارید شکست بخورید. پذیرش ریسک به شما اجازه میدهد که در راههایی که به نظرتان ناممکن است موفق شوید.
برای به دست آوردن تجربه دست و پنجه نرم کردن با شرایط سخت، پذیرای چالشها باشید و از شکستهایتان درس بگیرید.
محل تلاقی استعداد و علاقه خود را پیدا کنید تا مسیر شغلی رضایتبخشی را انتخاب کنید.
اعتبار خود را با یافتن راهی برای کار با دیگران بالا ببرید، نه در رقابت با آنها.
راه خود را پیدا کنید میان آنچه خودتان میخواهید و آنچه دیگران برایتان میخواهند تفاوت بگذارید.
کتاب پنچ دشمن کار تیمی ( The Five Dysfunctions of a Team ) نویسنده: پاتریک لنچیونی
پنج دشمن کار تیمی که پاتریک لنچیونی در کتاب خود به آنها اشاره کرده، از این قرار هستند:
بیاعتمادی: اینکه حس کنید در برابر اعضای تیم آسیبپذیر هستید، باعث میشود نتوانید به آنها اعتماد کنید.
ترس از درگیری: گاهیاوقات افراد دوست دارند آرامش مصنوعی را در محیط خود حفظ کنند. این باعث میشود درگیریهای مؤثر و نتیجهبخش ایدئولوژیک را در نطفه خفه کنند.
بیمسئولیتی: شفافنبودن همهچیز باعث میشود اعضای تیم تصمیماتی بگیرند که به آنها پایدار نمیمانند.
طفرهرفتن از پاسخگویی: ترس از دست دادن اعتبار در میان افراد دیگر باعث میشود بعضیها تقصیر را به گردن دیگران بیندازند.
بیتوجه بودن به نتیجه: دنبال کردن اهداف شخصی و بالابردن رتبه باعث میشود برخی افراد روی موفقیت تیمی تمرکز نداشته باشند.
کتاب استراتژی اقیانوس آبی ( Blue Ocean Strategy ) نوبسنده : دبلیو.چان کیم, رنه مابورنیا
کتاب استراتژی اقیانوس آبی: «کمک! اقیانوس من دارد سرخ میشود» معرف احساسی است که بسیاری از مدیران مکررا بیان کردند، این بیان در سراسر دنیا انعکاس داشت. افراد بیشتر و بیشتری از بین مدیران شرکتها، روسای سازمانهای غیرانتفاعی، مدیران ارشد دولتی، دوباره خود را در مقابل اقیانوسی از رقابت خونین دیدهاند و میخواهند که از آن بگریزند و این وضعیتی نیست که هیچکس خواهان آن باشد.
اما چگونه میتوان با این دشواریها دست و پنجه نرم کرد؟ در هر صنعت یا بخش اقتصادی که باشید باز هم میتوانید با تکیه بر آموزهها، ابزارها و چارچوبهای استراتژی اقیانوس آبی با این دشواریها روبرو شوید و از آنها عبور کنید. این استراتژی به شما نشان میدهد که چگونه میتوانید خودتان را از اقیانوس سرخ رقابت خونین برهانید و به فضایی بیرقابت از بازار در اقیانوس آبی وارد شوید که مشخصه آن تقاضای جدید و رشد سودآور و پرتوان است.
کتاب «استراتژی اقیانوس آبی (چگونه فضای بازاری بدون مدعی خلق کنیم که در آن رقابت معنایی ندارد)» نه تنها شرکتها را به چالش میکشد بلکه به آنها نشان میدهد که چگونه میتوانند به این هدف برسند. در این راه، ابتدا مجموعهای از ابزارهای تحلیلی و چارچوبها معرفی میشوند که نشان میدهند چگونه میتوان بهصورتی ساختار یافته روی این چالش اقدام کرد و پس از آن اصولی راشرح میدهد که استراتژی اقیانوس آبی را تعریف کرده و آن را از تفکر استراتژیک رقابت محور متمایز میسازند.
کتاب با چرا شروع کنید (Start with Why) نویسنده : سایمون سینک
سایمون سینک در این کتاب پاسخ پرسش فوق را با استفاده از فرمولی به نام «دایرهی طلایی» میدهد. او معتقد است که فرمول موفقیت، یعنی دسترسی به منابع مالی و انسانی، بهخودیخود کارساز نیست و برای رهبری افراد و سازمانها باید چرایی فرد یا سازمان روشن باشد. به اعتقاد او، اگر نمیدانید چرا مشتریانتان از شما خرید میکنند، احتمالاً کارمندانتان هم نمیدانند چرا برای شما کار میکنند و در نبود این چرایی، محصول یا خدماتتان حکم کالایی را دارد که هر شرکت دیگری میتواند آن را با همان کیفیت و قیمت یا حتی قیمت رقابتیتر عرضه کند. در نتیجه، وارد بازیای میشوید که در نهایت دودش به چشم خودتان میرود چرا که بازی کاهش قیمت و ترفندهای مختلف مانند تخفیف، اهدای جایزه و غیره در کوتاهمدت جواب میدهند، ولی تا ابد نمیتوانند ادامه داشته باشند. نویسنده معتقد است که فقط تولید محصولات باکیفیت و بازاریابی برای آنها ضامن موفقیت نیست و اعتبار و اصالتتان بدون روشن بودن چرایی به دست نمیآید.
در این کتاب، مثالهایی از افراد و شرکتهایی وجود دارند که کارشان را با چرایی شروع کردند و به موفقیتهای بزرگ رسیدند. اگر چراییتان را بدانید و فقط با خودتان به رقابت بپردازید، میتوانید در هر عرصهای که هستید یکهتازی کرده و مشتریان و دنبالکنندگان وفاداری برای خودتان پیدا کنید. در اینجا، وفاداری یعنی مردم محصول یا قیمت بهتری را کنار بگذارند تا به خرید از شما ادامه دهند و این فقط با روشن بودن چرایی کارتان به دست میآید. نویسنده معتقد است که اندازهی سازمان، نوع صنعت، محصول یا خدمت اهمیتی ندارد، اگر همه با چرایی شروع کنیم و الهامبخش دیگران باشیم تا همین کار را بکنند، در کنار هم میتوانیم دنیا را تغییر دهیم.
کتاب آیین پیروزی جک ولش ( Winning ) نویسنده : نوشته جک ولش
در بخش اول کتاب به ارائه برخی اصول و مفاهیم میپردازیم. رویکرد من به کسبوکار، بر پایهی مجموعهای از اصول استوار است و بنابراین در بخش اول به آنها میپردازم. بخش بعدی این کتاب، با عنوان «شرکت شما» دربارهی اجزای داخلی سازمانهاست. این بخش دربارهی ویژگیهای مکانیکی شرکت مانند افراد، فرآیندها و فرهنگ است. بخش بعدی کتاب، «مسیر شغلی» و موضوع آن مدیریت مسیر شغلی و کیفیت زندگی حرفهای است. این بخش با فصلی در رابطه با پیدا کردن شغل مناسب، نه فقط به عنوان نخستین شغل، بلکه در هر جایی از مسیر شغلیتان که هستید، آغاز میشود. همچنین فصلی هم دربارهی نحوهی ارتقاء پیدا کردن و فصل دیگری دربارهی مشکلی که همه سرانجام یک روز با آن مواجه میشویم، یعنی کار کردن برای یک رئیس بد، میباشد. فصل آخر این بخش دربارهی میل طبیعی انسان به داشتن همه چیز به صورت همزمان است که مطمئناً خودتان هم میدانید عملی نیست اما باید از نظر رئیستان دربارهی این موضوع مطلع باشید و این مسأله یکی از ابعاد این فصل است.
۲۵ کتاب تأثیرگذار با موضوع کسب و کار
این لیست در حال تکمیل شدن هستش . لذا اگر کتاب کاربردی دیگری سراغ دارید،به ما اطلاع دهید .