ابزار راه‌اندازی کمپین بازاریابی اثربخش

سید محمد اعظمی نژاد    
عضو هیات‌رئیسه کمیته تخصصی توسعه – انجمن مدیریت منابع انسانی ایران
منبع: entrepreneur
برای اغلب شرکت‌ها، راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی، روش اصلی و مهم تقویت موقعیت در بازار و جلب مشتریان بیشتر است.

معمولا یک کمپین بازاریابی موفق، مضمون (theme) مشخصی را دنبال می‌کند و شامل مجموعه‌ای از رویکردها برای بهتر دیده شدن در بازار است. در شرایط پرهیاهو و شلوغ بازار، خیلی بعید به نظر می‌رسد که یک پیام تبلیغاتی ازطریق رسانه‌ای واحد تنها با یکبار انتشار به خوبی دیده شود؛ البته هیچ فرمول جادویی برای میزان تکرار پیام‌های تبلیغاتی وجود ندارد؛ اما به تجربه ثابت شده است که برای تاثیرگذاری یك پیام تبلیغاتی بر مخاطب نیاز به تكرار آن بین سه تا بیست بار در رسانه است. (البته کمی پیش از این، میزان تکرار برای پیام‌های تبلیغاتی هفت بار پیشنهاد شده بود.) بسیاری از کمپین‌های بازاریابی مضمون فراگیری دارند که می‌تواند تا مدت‌ها با تغییرات متعدد یا عناصر مختلف، تعداد زیادی سناریوی بازاریابی ایجاد كند. 
 شاید یکی از بهترین مثال‌ها برای راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی، کمپین «اردک» است که در سال 2000 توسط شرکت بیمه Aflac اجرا شده است. این شرکت از سال 1955 در کسب‌وکار بیمه فعالیت دارد و تا قبل از راه‌اندازی این کمپین، میزان شناخت مردم آمریکا از نام تجاری آن تنها 12درصد بوده است. درحالی‌که این شرکت پس از راه‌اندازی و اجرای این کمپین، موفق به بهبود و شناسایی نام تجاری خود در جامعه و مشتریان شد. شرکت مذکور از شخصیت «اردک» به‌عنوان مضمون پس‌زمینه کمپین‌های خود استفاده كرد. 
جالب اینکه نام تجاری Aflac موفق به افزایش از 12 درصد به 90 درصد شناخت نزد مردم آمریکا شده است و در حال حاضر این شرکت رهبری بازار بیمه تکمیلی آن کشور را در دست گرفته است. 
در سال 2013، این كمپین تبلیغاتی در یک کار خلاقانه و ادامه کمپین بازاریابی خود نشان داد که «اردک» معروف دچار تصادف شده است و مخاطبان می‌توانند ازطریق فیس‌بوک برای او پیغام ارسال کنند! 

 معرفی ابزار 
شرکت‌هایی با بازارهای با میزان مخاطب بالا از رسانه‌های سنتی و دیجیتال برای طراحی کمپین‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند و گاه برای کمپین‌های بازاریابی خود رقم‌های بزرگی در نظر می‌گیرند. نکته مهم اینجا است که شرکت‌های کوچک و متوسط نیز می‌توانند با ابزارهای کاربردی و ساده‌تر، کمپین‌های بازاریابی به‌یادماندنی خلق کنند. برای راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی موفق، می‌توانید رویکردهای زیر را به‌کار گیرید: 
1. تبلیغات: نمایان‌ترین بخش یک کمپین بازاریابی، تبلیغات است. کسب‌وکار شما براساس میزان بودجه‌ای که برای این کار اختصاص یافته است می‌تواند از رادیوی محلی، بنرهای تبلیغاتی، توزیع بروشور، شبکه‌های تلویزیونی استانی، بیلبردها، روزنامه‌های محلی، صفحات اینترنتی پربیننده و روش‌های متنوع دیگر استفاده كند. 
2. فروش ویژه: مانور فروش در کمپین‌های بازاریابی معمولا برای مشتریان جذاب‌تر است؛ چرا که علاوه‌بر مشاهده تبلیغات، لذت خرید را تجربه می‌کنند. روش‌هایی مانند قرعه‌کشی‌های دوره‌ای براساس میزان خرید، قرعه‌کشی برای عضویت در باشگاه مشتریان، فروش با تخفیف به مناسبت‌های مختلف مانند روز معلم، روز پدر، مادر، عید نوروز را در کمپین بازاریابی خود در نظر بگیرید. 
3. ارتباطات: ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم با مشتریان از تکنیک‌های اثرگذار در کمپین‌های بازاریابی به شمار می‌آید. روش‌هایی مثل حمایت مالی از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، ارسال کارت تولد برای مشتریان و حمایت مالی از مراکز خیریه نیز بخشی از یک کمپین بازاریابی به شمار می‌آید. 
4. فروش فردی و گروهی: در کمپین بازاریابی باید فروش به گروه مخاطبانی چون مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه، مشتریان غیرفعال، سازمان‌ها و شرکت‌ها را مد نظر قرار دهید. 
5. توجه به کارکنان: کارکنان شما یکی از مهم‌ترین ارکان برای موفقیت کمپین بازاریابی هستند. تمامی کارکنان باید آموزش‌های استاندارد و لازم را برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان گذرانده باشند، پوشش متحدالشکل، تسلط و مهارت کافی کارکنان به زبان بدن مناسب و هوش هیجانی بالا ازجمله الزامات برای کارکنان حاضر در یک کمپین بازاریابی است.
اکنون با در اختیار داشتن پنج سرفصل اصلی در کمپین بازاریابی، می‌توانید در هر بخش فهرستی از اقدامات قابل اجرا برای کسب‌وکار خود تهیه كنید و با اولویت‌بندی کمپین موفق خود را آغاز کنید. 
www.hrjournalist.com

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
روزنامه دنیای اقتصاد – اخبار بخش مدیران