ابزار تبليغ در بازاريابی

سيدمحمد اعظمي‌نژاد
hrjournalist.blogfa.com
منبع: mind tools
يکی از مولفه‌های مهم در مفهوم آميخته بازاريابی (که قبلا در همين ستون معرفی شده است)، موضوع ترويج (Promotion) است. ترويج مجموعه روش‌هايي است که سازمان برای معرفی محصول يا خدمت به مشتريان، سهامداران يا جامعه به‌کار می‌گيرد.

 معرفی ابزار
تبليغات شکلی از روش ارتباطی برای متقاعدسازی مشتريان بالقوه جهت انتخاب محصول يا خدمت نسبت به رقبا است. يک تبليغ موفق جنبه‌های مثبت محصول يا خدمت را که قابليت لمس بيشتری توسط مخاطبين دارد، مورد توجه قرار می‌دهد. هدف از تبليغات افزايش سود ناشی از افزايش فروش است. معمولا در تبليغات اهداف زير دنبال می‌شود:
• آشنا کردن جامعه با نام تجاری، محصولات يا خدمات
 • ايجاد احساسی خوب و تصويری مطلوب از شرکت
 • آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی
• پيشنهاد محصولات يا خدماتی ويژه 
• جذب مشتري.
اما قبل از شروع به اقدام برای تبليغات بايد موارد زير برای شرکت شما به‌طور کامل مشخص و درک شده باشد: 
الف- هدف: هدف اصلی از انجام تبليغات چيست؟ آيا هدف اطلاع‌رسانی، فروش، ارائه فهرست محصولات يا خدمات يا بهبود تصوير جامعه از کسب‌وکار است؟
ب- جامعه هدف: مخاطبان اصلی تبليغات چه کسانی هستند؟ چه بخشی از جامعه نسبت به تبليغات مورد نظر، واکنش بيشتری نشان می‌دهند؟ برای مثال زنان، مردان، کودکان، پدران، مادران و غيره.
ج- نوع رسانه: نوع رسانه مورد استفاده در تبليغات نيز بسيار حائز اهمیت است و نياز است رسانه‌ای مورد استفاده قرار گيرد که بيشترين اثربخشی را داشته باشد. اين رسانه‌ها می‌تواند شامل تلويزيون، راديو، مطبوعات يا اينترنت و ديگر موارد باشد. 
 چگونه اثربخشی تبليغات را افزايش دهيم؟به‌طور کلی يک تبليغ موثر بايد بتواند موجب تاثيرات زير در مخاطب شود: 
ايجاد توجه- يک تبليغ موثر بايد به‌گونه‌ای باشد که وقتی مخاطب در معرض آن قرار می‌گيرد، چشم و گوش مخاطب را به‌طور کامل به خود معطوف کند. 
جذابيت- پيام‌های پيشنهادی در يک تبليغ بايد بتواند به اندازه کافی برای مخاطب جذابيت ایجاد کند. 
ايجاد تمايل- تبليغ بايد بتواند در مخاطب ايجاد تمايل برای کسب اطلاعات بيشتر در مورد محصول يا خدمت داشته باشد. 
اقدام به خريد-هدف نهايي تبليغ تبديل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل است و اين هدف زمانی محقق می‌شود که مشتری اقدام به خريد کند.  از قانونی بودن تبليغات اطمينان حاصل کنيد. يکی از نکات مهم در تهيه تبليغات حصول اطمينان از قانونی بودن آن است. ممکن است در تبليغات خود از طنز، کاريکاتور، شعر و… استفاده کنيد؛ اما به خوبی دقت کنيد اقدام شما موجب گمراهی يا فريب مشتريان و مخاطبان نشود.

 رسانه‌های متداول برای تبليغات کدامند؟
گزينه‌های متنوعی برای انجام تبليغات پيش روی شما قرار دارد. البته انتخاب اين گزينه‌ها بستگی به محتوای تبليغ و ميزان بودجه دارد. معمولا تلفيقی از چند رسانه اثربخشی بيشتری خواهد داشت و بايد به خاطر داشته باشيد نام تجاری و پيام تبليغی شما بتواند با رسانه انتخابی شما سازگاری داشته باشد.
رسانه 1- لوازم التحرير: لوازم التحرير شامل مواردی چون سربرگ نامه، پاکت‌نامه، کارت ويزيت و مواردی مشابه آن که در آن نام تجاری و تصوير لوگو سازمان درج می‌شود. با توجه به اينکه رسانه لوازم‌التحرير تصوير مستقيمی از کسب‌وکار به مخاطب منتقل می‌کند، معمولا سازمان‌ها سعی می‌کنند کيفيت و استاندارد بالايي برای آن در نظر بگيرند.
رسانه2- تابلوهای تبليغاتی دفاتر کاری و فروشگاه‌ها: روش ديگری برای تبليغات استفاده از نمای بيرونی دفتر کار و فروشگاه است. تبليغ به اين روش بايد جذاب، شفاف و خوانا باشد. ويژگی اين روش امکان استفاده شبانه روزی برای تبليغات است. 
رسانه 3- تبليغات در مطبوعات: اين رسانه، روش متداولی است و منظور از مطبوعات روزنامه‌ها و مجلات است. روش تبليغات در مطبوعات، روشی مناسب برای تصويرسازی، انتشار اطلاعات و کمپين‌های فروش است. ضمن اينکه نسبت به قيمت و ميزان اثربخشی آن، روشی مقرون به صرفه برای کسب‌وکارهای کوچک به شمار می‌آيد.
رسانه 4- راديو: راديو رسانه تبليغی ایده‌آل برای دسترسی گروه مخاطبان خاص است. با توجه به تنوع کانال‌های راديويي و نوع مخاطبان خاص آن می‌تواند به خوبی از اين رسانه‌ها برای تحقق اهداف تبليغی شرکت استفاده کرد. 
رسانه 5- تلويزيون: شايد يکی از قدرتمندترين رسانه‌های تبليغی تلويزيون باشد، چرا که مخاطب به‌طور کامل با آن درگير می‌شود، البته با توجه به هزينه‌های تبليغی، رسانه‌ای خوب برای کسب‌وکارهای بزرگ است.
رسانه 6- پست الکترونيکی مستقيم: اين رسانه می‌تواند شامل پست الکترونيکی، پست يا فکس باشد. شما با اين روش می‌توانيد خبرنامه‌ها، کاتالوگ‌ها و نامه‌های خود را برای مخاطبان ارسال کنيد. اما نکته قابل توجه در اين روش آن است که بايد مراقب باشيد موارد ارسالی شما تبديل به هرزنامه‌های مخاطب مورد نظر نشود. 
رسانه 7- فضای بيرونی: هر نوع تبليغی که در خارج از فضای بسته انجام شود مانند تابلوهای تبليغاتی، ايستگاه‌های اتوبوس و باجه‌های تلفن يا حتی داخل اتوبوس، مترو، قطار و تاکسی‌های مربوط به رسانه فضای بيرونی است. 
رسانه 8-اينترنت: اين رسانه به سرعت در حال رشد و توسعه است. استفاده از تبليغات در وب‌سايت شرکت، در وب‌سايت‌های ديگر، وبلاگ‌ها، بازی‌های آنلاين، شبکه‌های اجتماعی اينترنتی و انجمن‌های گفت‌وگوی اينترنتی مثال‌هايي برای اين رسانه است. 
از اثربخشی رسانه تبليغی انتخابی مطمئن شويد. مشکل اصلی اغلب شرکت‌ها در اين است که تقريبا بيش از نيمی از رسانه‌های انتخابی آنها فاقد اثربخشی لازم است و به همين دلیل نيمی از سرمايه‌گذاری آنها برای تبليغات به هدر می‌رود. برای اندازه‌گيری اثربخشی کافی است بتوانيد با سازوکاری مناسب از مشتری خود بپرسيد از چه روش رسانه‌ای با شرکت آشنا شده است و پس از آن به تجزيه و تحليل اطلاعات گردآوری شده از مشتريان بپردازيد.