بررسی رابطه ی بین آگاهی و تداعی برند با رضایت مشتریان بر اساس مدل آکر (مطالعه موردی:بیمه ایران در شهر مشهد)

تاریخ درج مقاله : امروز , 20 خرداد 1393

نویسندگان :

دکتر حامد حق طلب:استادیار،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام،مدیرگروه مدیریت
hamedhaghtalab@yahoo.com
بهناز دانشمند
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی_ بازاریابی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام

TMBAچکیده:
نام تجاری یک الزام استراتژیک است که سازمان ها را در جهت خلق ارزش بیشتر برای مشتریان و همچنین ایجاد مزیت های رقابتی پایدارو کسب رضایت مشتریان،کمک می کند. امروزه در بازارهای رقابتی، برند تنها یک ابزار کارآمد در دست مدیران نیست  بلکه برای اکثر افراد کارآمد است.
در تحقیق حاضر، تلاش شده است که، رابطه ی بین آگاهی از برند و تداعی برند با رضایت مشتریان بر اساس مدل آکر(مطالعه موردی:بیمه ایران در شهر مشهد)مورد ارزیابی قرار گیرد.
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و بر اساس روش گردآوری داده ها ،تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی تحلیلی می باشد.داده های مورد نظر با استفاده از یک پرسشنامه که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته شده ،از نمونه آماری جمع آوری شده است. پرسشنامه بر اساس طيف ليكرت طرح ريزي گرديده است. از لحاظ روش در زمره تحقیقات همبستگی قرار دارد. روش نمونه گیری در این پژوهش، از نوع تصادفی خوشه ای می باشد. با استفاده از نرم افزار SPSS به تحلیل اطلاعات بدست آمده پرداخته و سپس نتیجه گیری وارائه پیشنهادات صورت گرفته است .نتایج حاصل  از تجزیه و تحلیل علاوه بر نشان دادن صحت فرضیه‌های این پژوهش ، وجود رابطه بین متغیرهارا نشان می‌دهد .

واژگان کلیدی: ارزش ویژه برند ، آگاهی از برند،تداعی برند، رضایت مشتریان

 مقدمه:
حيات و بقاي تمامي سازمانها بالاخص سازمانهاي بيمه اي  با ظهور شرکتهاي متعدد بيمه ،بحث تنوع خدمات و برنامه هاي وفادارسازي مشتريان بسيار ضروري به نظر مي رسد و به خصوص در شرايطي که رقبايي قوي وارد بازار شده اند، به رضايت بلند مدت مشتري بستگي دارد و توجه به ارزش ویژه برند نزد مشتریان در اين خصوص بسيار لازم به نظر مي رسد.(عطايي پور و كرابي، 1388)
  درک رفتار مصرف کننده و شناخت مشتریان کار چندان ساده ای نیست، مشتریان ممکن است نیازها و خواسته های خود را به گونه ای بیان نمایند، اما طوری دیگر عمل کنند .ارزش واقعی در درون محصول یا خدمت وجود ندارد بلکه این ارزش در ذهن مشتریان بالقوه و بالفعل قرار دارد و برند است که این ارزش را در ذهن آنها تداعی می سازد.در دنیای مادی گرای امروز ، مصرف کنندگان به دنبال معنا بخشیدن به مصرف هستند.در این راستا، برند است که یک داستان در مورد خریداران محصول نقل کرده، مصرف آن را در نردبان ارزش های ناملموس قرار می دهد و معنا و مفهوم را ایجاد می کند.بنابراین،به طور شگفت انگیزی،تمام انواع سازمان ها و افراد تمایل دارندکه به صورت یک برند مدیریت شوند(کاپفرر،2008) .
یکی از عوامل تأثیرگذار بر رضایت مشتریان “نام تجاری”است. از نظر مشتریان نام تجاری جزء مهمی از یک محصول محسوب می شود. تصویر یک نام تجاری در ذهن مشتریان و تداعی که مشتریان از آن دارند، برای بازاریابان بسیار مهم است (شفیعی، 1386،).
امروزه اهمیت نام تجاری در بخش خدمات ،افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و به عنوان یکی از دارایی ها و منابع اصلی شرکت های خدماتی نقش مهمی در استراتژی های بازاریابی خدمات بر عهده داشته است.(لیم و اکاس،2001) و برندها تصمیم گیری درباره محصول را برای مشتریان ساده می سازند(مکراس و آنکلس،2004). اکثر شرکت ها و سازمان ها دریافته اند که برند یکی از با اهمیت ترین داراییهاست(آکر،1996) .

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.