تاثير ساختار سازماني و ويژگي هاي شغلي بر رضايت شغلي و تعهد سازماني كاركنان دهياري هاي استان گيلان

تاریخ درج مقاله : امروز , 18 اردیبهشت 1393

نویسنده :

رویا محمودزاده
دانشجوی مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا

TMBA چکیده :
با توجه به تغيير و تحولات عصر حاضر و با ورود سازمان‌ها به اقتصاد دانش محور، امروزه توجه به نيروي انساني به عنوان حياتي‌ترين عنصر استراتژيك و اساسي‌ترين راه براي افزايش اثربخشي و كارايي سازمان محسوب مي‌شود، از اين‌رو نيروي انساني متعهد به اهداف و ارزش‌هاي سازمان، نه تنها عاملي براي برتري يك سازمان نسبت به سازمان ديگر است بلكه به عنوان يك مزيت رقابتي پايدار براي بسياري از سازمان‌ها تلقي مي‌گردد. يكي از عوامل پنهان ولي تاثيرگذار در رفتار شغلي كاركنان ميزان رضايت شغلي و تعهد سازماني آنان است، توجه به رضايت شغلي و تعهد سازماني چه در بخش دولتي چه در بخش خصوصي اهميت زيادي دارد. شناخت وضعيت رضايت شغلي و تعهد سازماني كاركنان مي‌تواند مديران را در پيشرفت و بهبود كاركنان ياري رساند، در بخش دولتي كه هدف تامين آسايش و آرامش مردم و توسعه مشاركت مردم است رضايت شغلي و تعهد سازماني نقش بسزايي دارد، اين بخش كه مسوليت‌هاي سنگين حكومتي را بر عهده دارد به چنين منابع انساني متعهد و وفادار به ارزش‌ها و اهداف كشور نياز دارد. اكثر سازمان‌ها انواع مكانيزم‌هاي كنترل را به طور مستقيم بر نگرش و رفتار كاركنان اعمال مي‌كنند تا اطمينان حاصل كنند كه رضايت شغلي پديد آمده، فعاليت‌هاي كاري را در مسيري است قرار داده است كه اهداف سازماني محقق گردد.
يكي از مسايل مهمي كه در زمره عوامل سازماني مطرح بوده، طراحي شغل مي‌باشد و يكي از نظريه‌هاي مطرح در این زمینه توسط ایوانجلیا کاتسیکی و همکاران (2010) ارايه شده است که این تحقیق در نظر دارد تاثير ابعاد سه‌گانه شغل (تنوع، استقلال و بازخورد) و ابعاد ساختار سازماني (رسميت و تمركز) را بر رضايت شغلي و تعهد سازماني مورد تجزيه و تحليل قرار داده تا تاثير سطوح مختلف هر يك از عوامل بر رضايت شغلي و تعهد سازماني كاركنان دهياري‌هاي استان معين گردد.

مقدمه :
افزايش عملكرد و استفاده كارآمد از نيروي انساني ضرورتي است كه بايد مورد توجه كليه مديران و تصميم‌گيرندگان سازمان‌ها قرار گيرد، با توجه به اين كه يكي از مهم‌ترين منابع موجود در سازمان‌ها، نيروي انساني شاغل در آن‌ها است، بنابراين بخشي از اقدامات مديريتي نيز با هدف بهره‌گيري هر چه موثرتر و كارآمدتر از اين منابع به مرحله اجرا در مي‌آيد و مديريت موثر عملكرد را به يكي از مهم‌ترين وظايف مديران تبديل نموده است. از عوامل موثر بر عملكرد كاركنان، تعهد سازماني آنان مي‌باشد. نيروي انساني وفادار، سازگار با اهداف و ارزش‌هاي سازماني حاضر است حتي فراتر از وظايف مقرر در شرح وظايف، فعاليت و تلاش نمايد و مي‌تواند عامل مهمي در اثربخشي سازماني باشد. نتيجه وجود چنين نيرويي در سازمان منجر به بالا رفتن سطح عملكرد و پايين آمدن نرخ غيبت، تاخير و ترك خدمت مي‌باشد و زمينه را براي رشد و تعالي سازمان فراهم  مي‌آورد. براساس بررسي‌هاي صورت گرفته نه تنها كم‌كاري، يكي از جلوه‌هاي بارز وضعيت كاري در كشور ماست بلكه عدم احساس مسوليت، عدم حضور در محل كار، عدم پاسخ‌گويي و راهنمايي صحيح مراجعين، حيف و ميل و يا عدم محافظت از اموال دولتي، عدم توجه به كيفيت كار و مواردي از اين قبيل در ادارات و موسسات كشورمان حتي بدون باريك‌بيني و دقت بسيار قابل رويت بوده و بر همگان آشكار است (ثناگو و همكاران، 1385،20). دستگاه‌هاي اجرايي استان گيلان نيز از اين موارد مستثني نمي‌باشند، در نظرسنجي به عمل آمده در خصوص ميزان رضايت‌مندي كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي استان گيلان در سال 1388، استانداري گيلان رضايت كاركنان را نسبت به كار و سازمان خود در دو شهرستان رشت و انزلي مورد سنجش قرار داده و نتايج حاكي از آن است كه ميانگين رضايت‌مندي كلي كارمند (رضايت شغلي، سازماني و سلامت اداري) عدد 98/66  مي‌باشد (استانداري گيلان، 1388).

 

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.