ارزیابی رضایت مشتریان در سیستم های بانکداری

تاریخ درج مقاله : دیروز , 04 اسفند 1392

نویسندگان :

دکتر شهباز برآهویی

حامدرفیعی رودبالی

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد قشم
Hamed_rafiee1989@yahoo.com

TMBA چکیده:
همۀ سازمان ها به دنبال کیفیت هستند، علی الخصوص سازمان های خدماتی. این امر به ویژه در بخش بانکداری صادق است. با این حال بانک ها هیچ مقیاس استاندارد و مشخصی برای سنجش کیفیت خدمات دریافتی مشتریان خود ندارند. در این مقاله ضمن تشریح ابعاد رضایت مشتریان از کیفیت خدمات، ابزاری استاندارد برای این کار معرفی می شود.
مدیران ارشد به خوبی میدانند موفقیت انها در راه رسیدن به اهداف کلان بانکها در گرو جلب رضایت مشتری است و از سوی دیگر نمی توان گفت همه مشتریان به یک اندازه در موفقیت سازمان نقش دارد. مقوله رضایت مشتری بیانگر یک رویکرد نوین نسبت به کیفیت درموسسات اقتصادی سازمان وهمچنین ایجاد یک مدیریت وفرهنگ مشتری مدارواقعی می باشد اندازه گیری رضایت مشتریان ارایه کننده یک بازخوردی معنادار وعینی در خصوص انتظارات و اولویت های مشتری است.به این ترتیب باید عملکرد سازمان ها در ارتباط با مجموعه ای از ابعاد رضایت مورد ارزیابی قرار می گیرد که بیانگر قوت وضعف یک سازمان باشد.
اهداف اصلی در این پژوهش عبارتند از: سنجش میزان رضایت شغلی ورضایت مشتریان ازبانک است.بدین منظور جامعه اماری این پژوهش را کارکنان و مشتریان بانک صادرات تشکیل می دهد و برای گرداوری اطلاعات هم از روش  کتابخانه ای وهم از روش میدانی استفاده شده است.                                                          

واژگان کلیدی :خدمات ،رضایت شغلی، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، شکایت مشتری. 

مقدمه :
خدمات رکن اصلی اقتصاد در جوامع امروزی است و بانک ها به عنوان یک سازمان خدماتی هدایت و پشتیبانی بسیاری از فعالیت های اقتصادی جامعه را بر عهده دارند. در این میان آنچه بقاء و تداوم فعّالیت مؤسّسات مالی را تأمین می کند ارائۀ خدمات در شکلی مطلوب و مطمئن و متناسب است تا بتواند با برآوردن انتظارات و خواسته های مشتریان رضایت و وفاداری آنان وهمچنین رضایت شغلی را موجب شوند. این مهم حاصل نمی-شود مگراینکه بنگاه های اقتصادی ضمن توجّه به کیفیت خدمات در حفظ و ارتقاء آن کوشش کنند همچنین مهمترین سرمایه سازمان ها خصوصا بانک ها، نیروی انسانی شاغل در انهاست. در سال های اخیر سازمان های پیشرفته و موفق بخش عظیمی از زمان و سرمایه خود رابه نیروی انسانی احتصاص داده اند تا ان را برای افزایش بهروری و کارایی سازمان به کار گیرند پیش نیازاین امر نیز نیز شناخت منابع انسانی نه تنها از کمیت بلکه همچنین از نظر کیفیت و نوع نگرش ان نسبت شغلش در سازمان می باشد.نگرش فرد نسبت به شغل خود،براورده ساحتن نیازهای شغلی وی مطابق با توانایی ها وتمایلاتش را در بر می گیرد و رابطه مستقیم با رضایت شغلی وی دارد به طوری که گاهی این دو را به جای یکدیگر استفاده می کنند به گفته بسیاری از کارشناسان رضایت شغلی یکی از چالش بر انگیز ترین مفاهیم سازمانی و پایه بسیاری از سیاست ها و خطمشی های مدیریت برای افزایش بهروری و کارایی سازمان می باشد (هومن 1381: پیشگفتار )                                                                                 
 هر روز رابطه میان رضایت شغلی ورضایت از زندگی خانودگی از لحاظ روندهای جمعیت شناسی مهمتر می شود؛ برای مثال افزایش تعداد خانمها در نیروی کار، افزایش بچه های پیش دبستانی، افزایش تعداد زوجهایی که دوشغل دارند ومسن تر شدن جمعیت کشور، فشار وارد شده برای ایجاد تعادل اثربخش میان مسائل زندگی کاری وخانوادگی را افزایش می دهند. رضایت شغلی تحت تاثیرعوامل غیرشغلی نیز قرار دارد .      

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.