کشورهای در حال توسعه ، بهترین فرصت برای بازاریابی بلند مدت

با وجود اینکه کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته با مشکلات زیادی مواجه هستند و ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران و بازاریاب ها از اینکه در این کشورها بازارهایی را پیدا کنند منصرف شوند ؛ ولی باید گفت که این کشورها بهترین فرصت برای بازاریابی های بلند مدت هستند.

برندهای بزرگ و معتبر دنیا امروزه در کشورهایی همچون چین و هند فضایی برای تولید و عرضه کالای خود پیدا کرده اند. در واقع برندهای بزرگ به خوبی می دانند که این کشورها با توجه به جمعیتی که دارند به میزان مصرف بالایی از محصولات آنها نیازمند هستند. پس این بهترین فرصت برای به دست آوردن سود بیشتر است. به عنوان مثال ، شرکت نایک کشور چین را در بازاریابی های خود در نظر می گیرد و قسمتی از کالاهای خود را در این کشورها تولید کرده و به دست مشتری می رساند، شرکت نایک به این که در کدام کشور به بازاریابی می پردازد فکر نمی کند بلکه به ۲ میلیون پا فکر می کند که به کفشهای آنها احتیاج دارند و بهترین بازار مصرف برای محصولات آنها هستند. شرکتها و برندهای بزرگ متفاوت تر از برندهای دیگر می اندیشند و به این نتیجه رسیده اند که برداشتهای اشتباه درباره کشورهای در حال توسعه موجب می شود که از سرمایه گذاری و بازاریابی در این کشورها صرف نظر کنند. به طور کلی ، برداشتهای اشتباه در خصوص کشورهای در حال توسعه در موارد زیر خلاصه می شود:

یک) کشورهای در حال توسعه پول کافی ندارند

بر اساس تجربیات مشاوره بازاریابی ، کشورهای در حال توسعه با اینکه از نظر اقتصادی ضعیف هستند یا ممکن است شامل کشورهای فقیر نیز باشند ، ولی قدرت خرید چند کشور در حال توسعه با یکدیگر بالا می رود. به عنوان مثال بازاریابی در کشور چین ، با توجه به جمعیتی که وجود دارد هر چقدر هم قدرت خرید افراد پائین باشد به دلیل بالا بودن تعداد آنها ، شرکتهایی که در این کشور سرمایه گذاری می کنند سود زیادی عایدشان می شود.

دو) کشورهای فقیر یا در حال توسعه به مایحتاج ضروری خود توجه دارند

درست است که کشورهای فقیر یا در حال توسعه ممکن است در خرید مایحتاج اولیه خود مشکل داشته و پول کافی برای خرید محصولات غیر ضروری نداشته باشند. اما در این کشورها ، افراد برای اینکه بتوانند کیفیت زندگی خود را بالا ببرند سعی می کنند برخی از کالای غیر ضروری را که در توانشان است خریداری کنند.

سه) قیمتهای پائین در این کشورها هیچگونه سودآوری ندارد

شرکتها سعی می کنند محصولاتی که به کشورهای فقیر یا در حال توسعه می فرستند از نظر قیمت پائین تر باشند تا افراد بتوانند این محصولات را خریداری کنند. به همین دلیل ممکن است بسیاری از بازاریاب ها یا شرکتهای جدید به اشتباه فکر کنند که سرمایه گذاری در این کشورها هیچ سودی برای آنها ندارد و قیمتها به قدری پائین است که آنها نمی توانند محصولی با قیمت پائین تر از آنچه در این بازارهاست تولید کنند تا به رقابت بپردازند. در حالی که این شرکتها می توانند کیفیت محصولات خود را بالا ببرند و با همان قیمت بازار عرضه کنند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کرده و سود زیادی به دست بیاورند.

چهار) سرعت رشد تکنولوژی در این کشورها پائین است

هر چند ممکن است در برخی از موارد مناطق کمتر توسعه یافته نتوانند از تکنولوژیهای پیشرفته استفاده کنند ولی در بسیاری از این کشورها کالاهایی همچون موبایل ، لپ تاپ و کالاهای مشابه در حال افزایش است.

پنج) می توان از کشورهای در حال توسعه یا فقیر به سود خود استفاده کرد

تحقیقات بازار نشان می دهد ممکن است بسیاری از کشورها با این تفکر که می توان از این کشورها به سود خود استفاده کرد دست به استثمار و بهره کشی از این کشورها بزنند. در حالی که اگر شرکتی قصد این را داشته باشد که صادقانه فعالیت کند و کیفیت زندگی این افراد را بالا ببرد و محصول با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کند در طولانی مدت سود زیادی نیز به دست خواهد آورد.


موضوعات مرتبط :

استراتژیهای بازاریابی گونه کشور چین در جذب سرمایه گذاران

منظور از سرمایه گذاری کارآفرینی چیست؟

گام اولیه چینی ها در بازاریابی و برندسازی محصولات

نقش نمایشگاه های بین المللی در توسعه صادرات شرکتها

دستاوردهای آزاد سازی اقتصادی در چین

بازاریابی صنایع دستی چگونه است؟ روش های بازاریابی صنایع دستی در ایران و جهان

ارائه راهکارهای بازاریابی جهت تأمین منابع مالی

خدمات مشاوره بازاریابی در کشور های عربی حاشیه خلیج فارس

بازاریابی آثار هنری به کمک یه روش جدید و تجربیات سایر کشورها