عوامل موثر در ایجاد مزیت رقابتی در صنعت مواد غذایی

به همین نسبت نیز  بازارهای مربوط به آن مدام در حال ایجاد تنوع و گسترش هستند. بنابراین ، شرایط ایجاب می کند که به دنبال راه حلهای جدید و نویی برای ایجاد مزیت رقابتی و پیدا کردن بازارهای مورد نظر خود باشیم. آگاهی و دانش کافی در خصوص عوامل موثر در ایجاد مزیت رقابتی برای محصولات بسیار مهم است.

به طور کلی می توان گفت عواملی که می توانند ما را در شکل دهی مزیت رقابتی در مشاور بازاریابی صنعت مواد غذایی کمک کنند شامل موارد زیر هستند.

یک) عوامل داخلی

برخی از عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی ، مربوط به بخش داخلی یک صنعت است. از جمله این عوامل در صنعت مواد غذایی می توان به مواد اولیه بخش کشاورزی اشاره کرد. همچنین عواملی مانند: موقعیت زمین و سرمایه های یک شرکت ، کارکنان ، متخصصین ، تکنولوژی ها و فن آوری مورد استفاده در یک صنعت. در کل می توان گفت ، مواد خام و اولیه ای که در تهیه مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و میزان مجهز بودن به تکنولوژی و سرمایه های اولیه جزو عواملی داخل بسیار مهم در ایجاد مزیت رقابتی در صنعت مواد غذایی هستند.

دو) داشتن پتانسیل صادرات

موقعیت ها و شرایطی که برای تقاضای بازارهای خارجی وجود دارد یکی از عوامل ایجاد مزیت رقابتی است. در صورتی که بخواهید یک مزیت رقابتی ایجاد کنید باید تقاضاهای خارجی را هم در نظر بگیرید. برای داشتن بازارهای خارجی و درخواست صادرات کالا ، باید الگوی مصرف متقاضیان خارجی خود را مد نظر قرار دهید. داشتن شرایط و قابلیت صادرات و توانایی اصلاح کردن الگوی مصرف مشتریان خارجی در صنعت مواد غذایی از جمله عوامل مهم در ایجاد مزیت رقابتی هستند.

سه) حمایت و پشتیبانی

در تمامی صنایع باید عناصر پشتیبانی را یکی از عوامل مهم در نظر گرفت. در بازاریابی مواد غذایی ، پشتیبانی ها شامل: ابزارها و ماشین های مورد استفاده در صنایع غذایی ، محل تهیه مواد اولیه و نگهداری آنها ، سیستم توزیع و فروش مواد تولید شده ، سیستم حمل و نقل ، مراکز آر اند دی (R D) یا همان مراکز تحقیق و توسعه است.

چهار) ارتباط با دیگر صنایع

یکی از عوامل و شاخص های مهم در ایجاد مزیت رقابتی در صنعت مواد غذایی ، توانایی ایجاد رابطه با دیگر صنایع است.

 پنج) نقش برنامه ریزیهای کلان دولتی

نقش دولت در زمینه توسعه صنایع را نمی توان نادیده گرفت. تغییر و تحولاتی که در سطح کلان و دولتها رخ می دهد می تواند در رونق یا رکود صنایع تأثیر بسزایی داشته باشد. علاوه بر همه اینها ، معمولاً دولتها تسهیلاتی را برای صنایع در نظر می گیرند که ارائه این تسهیلات می تواند نقش زیادی در ایجاد مزیتهای رقابتی داشته باشد. تنظیم کردن بازارها برای صنایع و موادی که جزو کالاهای ضروری افراد هستند نیز بر عهده دولتهاست.

شش) در نظر گرفتن رویدادهای غیر منتظره

مسائل بسیار زیادی هستند که می توانند حیات صنایع و مزیتهای رقابتی آنها را تحت تأثیر قرار دهند. از جمله این موارد و مسائل می توان به رویدادهایی که به صورت ناگهانی و به دلیل نوسانات سیاسی ، اقتصادی رخ می دهد اشاره کرد. در صنایع غذایی نیز تأثیر این رویدادها بسیار زیاد است. بهتر است همیشه این گونه شرایط را از قبل پیش بینی کنید و اقدامات مناسبی را برای آنها از قبل برنامه ریزی کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی مویرگی به این صفحه مراجعه نمایید.