به جای تقلید از کارهای قبلی ، به فکر ایجاد بازارهای جدید باشید!

مدیرهای ارشدی که در شرکتها حضور دارند ، همیشه به دنبال ایجاد بازارهای جدید هستند و به این ایده ها و روشهای جدید بیشتر بهاء می دهند.

این مدیران ، به خوبی می دانند که در صورتی که در بازار نوآوری وجود نداشته باشد ، بازار نمی تواند به مدت طولانی دوام بیاورد. به همین دلیل ، سعی می کنند ، منابع بیشتری را به خلق محصولات و بازارهای جدید اختصاص بدهند. این در حالی است که آنها به خوبی می دانند که محصولات جدید در غالب اوقات با شکست مواجه می شوند ولی باز هم  نو آوری را به تقلید کردن و دنبال کردن بازارهای قدیمی ترجیح می دهند. امروزه از این منظر می توان گفت که در کل دنیا ، اتفاق مهم چندانی روی نداده است. زیرا ، بسیاری از افراد و متخصصین معتقد هستند که با توجه به توسعه فن آوریها و پیشرفتهای تکنولوژی در جهان ، آنچه که در بازار شاهد هستیم می توان گفت سهم بسیار کمی در نوآوری دارد و اغلب محصولات ، همچنان به روند گذشته خود ادامه می دهند. به بیان دیگر ، همواره بازارگرایی بر ایجاد بازارهای جدید ارجحیت داشته و همچنان به بازارگرایی ادامه داده می شود.

کارشناسان بازاریابی معتقد هستند که مدیرهای ارشد شرکتها غالباً دچار دو اشتباه می شوند:

یک) اول اینکه مدیران ارشد بیشتر علاقه مند هستند که محصول جدیدی که تولید می شود به شکل بسیار محدود و کمی با محصول قبلی که هم اکنون در بازار است متفاوت باشد.

دوم) دوم اینکه آنها معتقد هستند که حتماً باید قبل از ارائه محصول جدید به بازار یک تحقیق بازاریابی دقیقی انجام شود و همین تحقیق به دلیل اینکه روند کار را کند می کند و از سرعت ارائه محصول یا ایده به بازار می کاهد می تواند روند ورود محصولات جدید را به صورت تدریجی و آهسته پیش ببرد. این در حالی است که آنها بیشتر تأکیدشان بر این است که محصولات خلاقانه باید جنبه نوآوری اساسی داشته باشند. تولید محصولی که هم خلاقانه باشد و تمامی زوایای آن سنجیده شده باشد و هم اینکه با سرعت ساخته شده و وارد بازار شود کار دشواری است.

بهتر است هنگامی که فکر ایجاد بازارهای جدید می افتید این سوالات را از خودتان بپرسید:

ا) چه روشها و استراتژیهای بازاریابی موجب می شود تا شما بتوانید خلاقیتها و نوآوریهای اساسی و بنیادی داشته باشید؟

۲) زمانی که نوآوریهای جدید خود را تعیین کردید باید به این فکر باشید که چه نوع راهبردهایی می توانند در بازاریابی این محصولات جدید به شما کنند؟

۳)یکی از اساسی ترین سوالاتی که بهتر است از خود بپرسید این است که آیا می توانید روشی را پیدا کنید که بتوانید هم یک نوآوری اساسی و بنیادی ایجاد کنید و هم اینکه این روش به شکل تدریجی اتفاق بیافتد که بتوانید به تحقیقات بازار خود نیز بپردازید؟

پس بهتر است برای تأمین نیازهای مشتریان خود ، راهبردی را انتخاب کنید که هم به لحاظ بنیان های علمی و اساسی  و هم به لحاظ سرعت بتواند به شما کمک کند.


جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره بازاریابی می توانید به این صفحه مراجعه نمایید. ضمنا اگر موضوع دیگری در حوزه بازاریابی و فروش مد نظر دارید ، می توانید از قسمت منو آن را به راحتی جست و جو نمایید.