مطالعه رفتار مصرف کننده در بازارهای جهانی

شرایط اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی کشورها و مناطق مختلف جهان یکی از عوامل مهم تأثیر گذار بر سلیقه و سبک زندگی افراد است.

از طرفی در دنیای امروزی ، روز به روز بر میزان تجارتها و داد و ستدهای بین کشورها افزوده می شود. تجارتهای بین المللی در زمینه محصولات مختلف رو به افزایش است. با افزایش داد و ستدهای بین المللی ، عامل فرهنگ و شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورهای مختلف در بازارهای جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شوند. به همین سبب است که مطالعه رفتار مصرف کنندگان در نقاط مختلف جهان برای گسترش روابط تجاری ، یکی از ملزومات بازاریابی بین المللی و بازارهای جهانی است. قریب به ۵۰ درصد از کالاهایی که در کشورهای توسعه یافته همچون ایالات متحده آمریکا تولید می شود به کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته صادر می شود. به همین دلیل ، زمینه های تجارتهای بین الملی گسترش پیدا می کند و صاحبان شرکتها و تولید کنندگان را به فکر وا می دارد تا در خصوص رفتارهای مصرف کنندگانشان در سایر نقاط جهان که به دلایل فرهنگی و جغرافیایی می تواند متفاوت باشد بیاندیشند.

آگاهی نسبت به رفتارهای مصرف کننده در بازارهای جهانی موجب می شود راهکارهای مناسبی را برای یافتن مشتریان جدید و جلب رضایت مشتریان فعلی به کار برند. منابع بازاریابی به وفور وجود دارد ولی نکته اینجاست که متناسب با هر منطقه جغرافیایی و فرهنگی باید راهکارهای بازاریابی مناسبی به کار برد. به همین دلیل است که کالای تولید شده در آمریکا و برای مصرف کنندگان آمریکایی می تواند در کشور دیگری بازار نداشته باشد یا مردم آن سرزمین از این کالا به شکل متفاوتری استفاده کنند. اهمیت آشنایی با رفتار مصرف کنندگان در بازاریابی جهانی به حدی است که مطالعات و بررسی های کلی و آشنایی کلی با اینکه می تواند مفید باشد ولی کافی نیست. لازم است تحقیقات وسیع و گسترده تری در این زمینه انجام شود تا بتوانند از تعمیم ویژگیهای مشتریان معدودی به گروه های دیگر پرهیز کرده و بازار مناسب خود را به دست آورند. لازم به ذکر است که مطالعه وسیع و گسترده در خصوص رفتار مصرف کنندگان در نقاط مختلف جهان باید در یک فرم و معیارهای مطالعه رفتار مصرف کنندگان در بازارهای بین المللی و جهانی انجام شود که هم امری زمانبر و هم کار سختی است. علاوه بر اینکه این تحقیقات سخت و زمانبر هستند به کار گیری یافته های به دست آمده به نظر مشاوره بازاریابی به دلایل زیر دشوار هستند:

یک) معمولاً تحقیق در خصوص رفتار مصرف کننده گان به صورت گام به گام و مرحله به مرحله انجام می شود و نمی توان به یکباره اطلاعات کلی و دقیقی به دست آورد. بلکه تمامی اطلاعاتی که به دست می آید باید به صورت مرحله به مرحله و پس از رساندن شکل اولیه محصول به دست مشتریان یا در یک گروه نمونه کوچک مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و بر اساس نتایج به دست آمده بتوان روند تولید یا تغییر محصولات را در پیش گرفت.

دو) مشکل بعدی که در پیش روی تحقیقات وسیع در خصوص رفتار مصرف کنندگان در بازارهای بین المللی وجود دارد ، نداشتن یک چارچوب کلی و فراگیر برای به دست آوردن اطلاعت و کامل کردن آنهاست و نمی توان از طریق یک روشی که کلی باشد به داده های به دست آمده از این تحقیقات معنا داد.

فراموش نکنید که مطالعات فوق ، علاوه بر بازاریابی سنتی ، در بازاریابی اینترنتی هم کاربرد دارد. مشاوره بازاریابی اینترنتی ، با این اصول می تواند اصول خود را پیاده سازی نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون رفتار مصرف کننده به این صفحه مراجعه نمایید.


موضوعات مرتبط :

رفتار مصرف کننده های ایرانی در زمان تصمیم به خرید

۱۰ حالت هیجانی خانم ها و آقایان ایرانی در زمان خرید ( رفتارشناسی مشتریان )

عوامل تأثیر گذار بر تصمیم مشتریان

تیپ شناسی مشتریان و آموزش بازاریابی جهت مواجهه با آنها

تأثیر اطلاعات و تبلیغات زیر آستانه حسی در حوزه بازاریابی

مرچاندایز merchandise یا مدیریت طراحی و چیدمان فضای فروشگاهی

مشتری چگونه خرید می کند؟

بازاریابی حسی Sensitive marketing چیست ؟ بازاریابی حسی چه کاربردی دارد؟