تحلیل ریسک در کسب و کار | روش تحلیل ریسک

تحلیل ریسک اقتصادی در کسب و کار ها موضوع این مقاله است. روش تحلیل ریسک کاربردی را با شما در میان می گذاریم

درست است که همیشه در عرصه کسب و کار ، سخن از قدرت ریسک و خطر بوده است ؛ ولی باید بدانید که خطر کردن به معنای بی گدار به آب زدن نیست!

لازم است قبل از اقدام به ریسک و خطر کردن ، عملی که قصد دارید انجام دهید را به دقت مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهید. اگر شما در یک موقعیت ، فقط به فکر ریسک کردن باشید بدون اینکه به عواقب منفی آن فکر کنید می تواند پیامدهای جبران نا پذیری برای شما در پی داشته باشد. به همین دلیل است که می گوییم ، حتی زمانی که می خواهید از قدرت ریسک خود در کسب و کارتان استفاده کنید حتماً به خوبی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید و پیامدهای احتمالی منفی آن را شناسایی کنید. این کار به شما کمک می کند بتوانید در صورت شکست ، برنامه ریزیهایی برای جبران آن داشته باشید و خودتان را از سقوط و شوکهای مالی و اعتباری نجات دهید.

سعی کنید در ابتدا ، تمامی جنبه های فعالیت خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید. قسمتهایی که فکر می کنید خطر کردن در آن قسمتها عواقب بدی خواهد داشت یا ضررهای جبران ناپذیری به شما زند را کنار بگذارید و بخشهایی که ریسک کردن در آنها می تواند یک شانس در مقابل شما قرار دهد ولی در عین حال اگر پیروز نشدید نیز صدمات زیادی به شما نخواهد زد را انتخاب کنید. پس از اینکه توانستید مواردی که ریسک کردن در آنها شما را دچار بحران نمی کند را انتخاب کنید ، اقدامات احتیاطی را برنامه ریزی کنید. این برنامه ها به شما کمک می کند با هر اقدامی که انجام می دهید یک برنامه احتیاطی را نیز اجرا کنید تا میزان آسیبها و اثرات منفی را برای شما کم کند.  در کل برای هر اقدام ریسک پذیر خود باید این جدول را تهیه کنید:

اقدام به ریسک و خطر می تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. از جمله این پیامدها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) ممکن است سلامتی شما یا کارکنانتان را به خطر بیاندازد.

۲) ممکن است حادثه هایی مانند آتش سوزی ، تصادف ، فروریختن ساختمان و … رخ دهد.

۳) ممکن است حوادث طبیعی به وقوع بپیوندد.

۴) ممکن است مشکلات و خطرات مالی برای شما وجود داشته باشد.

۵) ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید.

۶) ممکن است برخی موقعیتهای خود را در بازار از دست بدهید.

۷) ممکن است بودجه و هزینه ای را برای تأمین امنیت نیاز داشته باشید.

۸) ممکن است شرایط قانونی برایتان پیش بیاید.

۹) ممکن است اطمینان سرمایه گذاران را از دست بدهید یا دیگر نتوانید اعتماد هیچ سرمایه گذاری را جلب کنید.

تمامی این موانع و پیامدهایی که گفته شد باید در جدولی که در بالا ترسیم شده است مشخص کنید و اقدامات پیشگیرانه یا اقداماتی که ضرر و زیان را کمتر خواهد کرد را مشخص کنید. هر زمان همچنین جدولی را برای اقداماتی که در آنها ریسک وجود دارد تهیه کردید یعنی قدرت و توانایی ریسک خود را تحلیل کرده اید که یک نقشه راه مشخص برای اقدامات شما پیش رویتان می گذارد. امیدواریم ایم مطلب شما را با تحلیل ریسک اقتصادی برای شرکت آشنا کرده باشد.


موضوعات مرتبط :

مشاوره بازاریابی و فروش

نقش کلیدی مدیریت مالی در تجارت و بازاریابی

نکات مدیریتی جهت مدیران شرکت ها در حوزه بازاریابی

چگونگی مدیریت تصمیمات سهامداران در مورد امور جاری شرکت

مدیریت ساندویچی چیست و مدیریت ساندویچی چه کاربردی دارد