بانک‌های استانی، کوچک اما رقابت‌پذیر


گفت‌وگو: دکتر محیا کربلایی


تحلیلگر اقتصادی و کسب‌وکار

امروز برای خرید بسیاری از محصولات راه‌های مختلفی وجود دارد؛ مثلا برای خرید پنیر می‌توانید به سوپر مارکت محل بروید، یا به یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ یا از یک مغازه کوچک لبنیاتی که محصولاتش را خودش تولید می‌کند، خرید کنید. اخیرا هم که به لطف فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید اصلا از جایتان تکان نخورید و پنیر را به منزلتان دعوت کنید. در بسیاری از کشورهای دنیا، این مساله در مورد خدمات بانکی نیز صادق است. در این کشورها خدمات بانکی توسط بانک‌ها و موسساتی با ساختارهای متفاوت ارائه می‌شوند و هر یک با تمرکز بر گروه مشخصی از مشتریان، سعی در ارائه خدماتی می‌کنند که یا توسط رقبایشان ارائه نمی‌شوند یا کیفیت ارائه آنها ممکن است به مراتب پایین‌تر باشد. یکی از کشورهایی که مدل‌های بانکداری بسیاری را در خود پرورانده است، آلمان است. در آلمان، ساختارهای متفاوتی از بانک‌های کوچک، محلی، منطقه‌ای، تعاونی‌ها تا بانک‌های بسیار بزرگ و مطرح فعال هستند. نکته جالب توجه این است که با وجود پیشرفت تکنولوژی و هرچه بیشتر شدن ارتباطات جهانی، بانک‌های محلی جذابیت خود را برای مشتریانشان از دست نداده‌اند. اجازه دهید به مثال اول برگردیم. فرض کنید برای خرید به مغازه سر کوچه می‌روید و متوجه می‌شوید کیف پولتان را جاگذاشته‌اید. با فرض اینکه شما ساکن محله هستید و مغازه‌دار نیز شما را به‌عنوان «همسایه» می‌شناسد، معمولا جنس را به شما تحویل می‌دهد و می‌گوید پول آن را بعدا بیاور. همین اتفاق ممکن است وقتی پولتان کم است رخ دهد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
دنیای اقتصاد: مدیران