مدیریت استراتژیک و کارآفرینی در شرکت مدیریت تولید برق جنوب

تاریخ درج مقاله : امروز , 17 تیر 1393

نویسندگان:

دکتر شهباز براهویی
دکتری مدیریت بازاریابی-بازاریابی-استاد دانشگاه آزاد واحد بین الملل قشم

خدیجه محمدی نژاد

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- مالی، دانشگاه آزاد واحد بین الملل قشم
 shmohammadi5339@yahoo.com

TMBA چکیده:
 کارآفرینی و مدیریت استراتژیک مفاهیمی اقتصادی هستند که در موفقیت و توسعه شرکت ها موفقیت زیادی کسب نموده اند . مقاله حاضر به بررسی مفاهیم نظری این دو متغیر می پردازد . مجموع ابعاد مدیریت استراتژیک، باعث بهبود در عملکرد کارآفرینی و توسعه مولفه های آن یعنی پیشگامی ، رقابت پذیری و نوآوری و خلاقیت در سازمان می گردد . جامعه آماری این تحقیق کارکنان شرکت تولید برق فارس می باشد . تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد . از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شد . از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و … در نرم افزار آماری Spss برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کنترل مالی ، برنامه ریزی منعطف ، افق زمانی برنامه ریزی و مشارکت برنامه ریزی با کارآفرینی ارتباط معنادار وجود دارد . اما بین بررسی محیط و کنترل استراتژیک با کارآفرینی ارتباط معناداری وجود ندارد.
 
واژگان کلیدی: کارآفرینی ،  مدیریت استراتژیک ، رقابت پذیری ، ریسک پذیری.

مقدمه:
در محیط رقابتی امروز ، سازمان ها با چالش های زیادی که حاصل از تغییر در ترجیحات مصرف کنندگان است ، روبرو هستند .جهت پیروزی در رقابت با سایر سازمان ها و رقبا ، باید عکس العملی سریع با استراتژی قوی داشت . (ابراهیمی نژاد و همکاران ، 1391)
کارافرینی عاملی جهت بهبود عملکرد و بقای سازمان در محیط های رقابتی می باشد . از جمله متغیرهایی که بر کارآفرینی تاثیر می گذارند ، متغیر ویژگی های مدیریت استراتژیک  و متغیر ویژگی های صنعتی مربوط به حوزه فعالیت آن سازمان می باشد .  (مقیمی ،1384)
توانایی سازمان برای افزایش رفتار کارآفرینانه ، به اقدامات استراتژیک مدیریت وابسته است . در واقع یکی از اقدامات مدیریتی که منجر به تسهیل رفتار کارآفرینانه می گردد ، اقدامات مدیریت استرتژیک است که در جهت تحقق اهداف سازمان تنظیم می شود .  (کروجر  ، 2007)
هم کارآفرینی و هم مدیریت استراتژیک متمرکز بر شیوه هایی هستند که به کمک آنها کسب و کارها می‌توانند از طریق بهره برداری از فرصت هایی که در محیط مبهم فعالیتشان کشف کرده اند تحول ایجاد کنند.  (داوری و شانه ساز ، 1380)  کارآفرینان قادرند از طریق شناخت فرصت ها و سپس توسعه مزایای رقابتی برای بهره برداری از آنها ایجاد ثروت نمایند.  (امینی و نائیجی ، 1389) 
بنابراین کارآفرینی استراتژیک تلفیقی از کارآفرینی و دانش مدیریت استراتژیک است و از تلفیق اطلاعات این دو حوزه، ثروت و ارزش ایجاد می‌شود. کارآفرینان موفق قادر هستند تا به احتمالاتی توجه نمایند که به نظر می‌رسد دیگران آنها را نادیده گرفته‌اند(خلیلی و همکاران ، 1389)   و مهم‌تر اینکه آنها می‌توانند ابزاری را برای تبدیل این فرصت‌ها به عمل بیابند یعنی معرفی محصولی بدیع و مفید به بازار. (بورگس  ،2010)
به عبارتی اقتصاد هر سازمان تحت تاثیر کارآفرینی بوده به گونه ای که کارآفرینی سرمایه سازمان را کشف و از آن بهره برداری کرده در توسعه اقتصادی سازمان نقش محوری ایفا می کند . (کریمیان و همکاران ، 1391) اهمیت کارآفرینی به حدی است که محققین ، عصر حاضر را عصر کارآفرینی نامگذاری کرده اند . (ارجون  و همکاران ، 2004) هدف از این تحقیق ، معرفی کارآفرینی و مدیریت استراتژیک می باشد . سپس تاثیر مدیریت استراتژیک بر کارآفرینی در شرکت تولید برق فارس بررسی می شود

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.