بازاریابی مصالح ساختمانی موفق شامل چه مراحلی می شود

بازاریابی مصالح ساختمانی یکی از موضوعات مورد بحث این روزهای بازارهای مختلف در شهرهای مختلف است.

به عنوان مثال اگر سری به خیابان های شیراز و یا بنی هاشم در تهران بزنید، متوجه آن می شوید که شکل و ظاهر رقابت میان شرکت های ارائه کننده مصالح ساختمانی (بازرگانی و تولیدکنندگان) تفاوت های چشمگیری نسبت به چند سال پیش کرده اند.

همان گونه که در مقالات آموزش بازاریابی گفته شده است، بازارهای مختلف در ۶ ماه دچار تغییرات بسیار زیادی در ابعاد مختلف بازاریابی از قیمت گرفته تا تنوع محصولات می شود. اما چند سال اخیر این تغییرات به دلیل شرایط محیطی بیشتر از گذشته به چشم می خورند. از جمله دلایلی که بازاریابی مصالح ساختمانی سخت تر نموده اند عبارتست از:

– حضور برندهای متعدد که توسط یک یا چند شرکت عرضه می شوند

– حضور رقبای جدید که سابقه ای در بازار مصالح ساختمانی نداشته اند

– فشار شدید بر قیمت ها به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان

– رکود نسبی در بازار مسکن

– کاهش ارزش ریال در مقابل سایر ارزها و در نتیجه افزایش قیمت ها

و برخی عناصر دیگر که تاثیر کمتری در این بخش داشته اند. اما آنچه مسلم است شرکتهایی که دارای هوش تجاری بهتری در بازار بوده اند، موفق تر از سایرین عمل نموده اند. اگر شرکتی بخواهد بازاریابی صحیحی برای محصولات ساختمانی داشته باشد، در ابتدا پیشنهاد مشاور بازاریابی این است که تحقیقات بازار خوبی به منظور شناسایی صحیح وضعیت کنونی بازار بدون در نظر گرفتن پیش فرض های مدیریتی انجام دهد. این موضوع کمک می کند تا تصمیم گیری غیراحساسی و منطقی و مستدل داشته باشند.

پس از انجام تحقیقات بازاریابی این موضوع مهم است که شرکت ها و مدیران بتوانند استراتژی خود را در بازاریابی مصالح ساختمانی خود روشن نمایند. تجربه شرکت مشاوره بازاریابی پارک بازاریابی ایران نشان می دهد که در بسیاری موارد مدیران یک شرکت تنها به فکر فروش مصالح ساختمانی خود به بازارهای بورس مصالح ساختمانی در تهران هستند و این در حالیست که پتانسیل این مصالح در بازار سایر شهرها بسیار مناسبتر می باشد.

بازاریابی مصالح ساختمانی ظرافت های بسیار زیادی دارد. اگر شما بدنبال یک بانک اطلاعات ساختمان باشید و فکر کنید که با ارسال یک پیامک تبلیغاتی به سازندگان ساختمان و یا مالکان می توانید مانند گذشته مصالح ساختمانی بازاریابی و فروش داشته باشید، باید بگوییم که در اشتباهید. شرکت های پیشرو در بازاریابی مصالح ساختمانی همه عناصر و اجزا فرایند بازاریابی و فروش سیستماتیک را پیاده نموده اند تا بتوانند به اهداف فروش خود دست یابند. آنچه مسلم است پس شناسایی استراتژی بازاریابی باید آن را تبدیل به برنامه های عملیاتی قابل اجرا نمایید. برنامه های عملیاتی برای حوزه های تبلیغات و بازاریابی ، روابط عمومی ، امور نمایندگان و مشتریان و فروش باید تدوین گردد.

نتیجه گیری از مقاله کوتاه بازاریابی مصالح ساختمانی

شرکت های موفق در حوزه بازاریابی صنعت ساختمان تنها به تبلیغات در آگهی نامه ها کفایت ننموده اند. این شرکت ها تحقیقات بازاریابی دقیقی انجام می دهند و سپس برنامه بازاریابی منسجمی تدوین می نمایند. آنچه موجب موفقیت این شرکتها در گام بعد می گردد، پشتیبانی مدیران از اجرای برنامه هایی در نیل به اهداف استراتژیک شرکت در بازار می باشند. مشاوره بازاریابی در شرکت های تامین و فروش مصالح ساختمانی جایگاه ویژه ای به منظور سیستماتیک شدن جریان فرایندهای بازاریابی پیدا نموده است. پارک بازاریابی ایران در حوزه های مختلف صنعت ساختمان توانسته است تجربیات ارزنده ای کسب نموده و به منظور ارتقا بازاریابی شرکتها برنامه های موفقی ارائه نموده است.


موضوعات مرتبط :

مشاوره بازاریابی در صنعت ساختمان ، چالش ها و امیدها !