بیت کوین BITCOIN چیست؟ ارائه خدمات مشاوره پیرامون بیت کوین

در این مطلب به بیت کوین BITCOIN به عنوان اولین پول مجازی با ارزش دنیا می پردازیم.

در میان شرکت های ایرانی ، پارک بازاریابی ایران با توجه به فعالیت با شرکت های بین المللی و همچنین انجام تحقیقات وسیع در حوزه های مختلف ، اولین شرکت مشاوره بازاریابی و مدیریت در ایران است که بیت کوین می پذیرد و همچنین در میان ۱۰ شرکت اول ایران است که تبادلات بر پایه بیت کوین را می پذیرد. بدین معنا که شرکت ها می توانند در صورت تمایل قرارداد خود را بر پایه بیت کوین با پارک بازاریابی ایران منعقد نمایند.

بیت کوین به زبان ساده

هر کشوری برای خود ارز رایجی دارد ، برای مثال در کشورمان ایران از ریال استفاده می کنیم ، کشور روسیه از روبل ، ژاپن از ین و آمریکا از دلار برای مبادلات و معاملات خود بهره می برد. برای مبادلات بین المللی بایستی از ارز مشخصی که مورد تایید طرفین معامله می باشد استفاده نمود. پول توسط بانک ها و موسسات مالی بین المللی در سراسر جهان منتقل و یا قابل سرمایه گذاری می باشد .

برای آموزش بیت کوین به زبان ساده باید گفت که بیت کوین یک شیوه پرداخت ارز می باشد. در این روش معاملات بدون واسطه و به صورت همتا به همتا انجام می گیرد. به عبارتی دیگر برای انتقال پول نیاز به بانک ها و موسسات و دیگر نهادهای متمرکز نمی باشد. وجود تنها دو طرف معامله برای انجام مبادلات کافی می باشد. همین نکته یکی مهم ترین تفاوت های بیت کوین با ارزهای سنتی می باشد.

برای روشن تر موضوع به این مثال توجه نمایید : وقتی که ما با استفاده از پیام رسان تلگرام برای دوست خود پیامی ارسال می کنیم ، در حقیقت این پیام ابتدا به پایگاه داده های تلگرام ارسال شده  و سپس پایگاه داده های تلگرام آن را برای دوست ما ارسال می کند . به طور کلی امروزه بیش از ۸۰ درصد فعالیت های ما با واسطه ی شرکت ها و نهادهای متمرکز انجام می گیرد . زمانی که ما در بانکی حساب باز می کنیم و یا با ایمیل شخصی خود به دوستانمان پیامی ارسال می کنیم ، در حقیقت از سازمان های واسطه کمک گرفته ایم . به عبارتی دیگر شرکت ها و سازمان های واسطه بر تمام اطلاعات ما کنترل دارند . همین مسئله در مورد نقل و انتقالات پولی نیز صادق است.

یکی از دلایل سرعت بالای محبوبیت بیت کوین در بین جوامع همین نکته بوده است . بیت کوین به زبان ساده بدون نیاز به گشایش حساب و یا ثبت نام و بدون دخالت نهادهای واسطه ای متمرکز می تواند مبادلات ارزی را خیلی سریع و ایمن انجام دهد . امروزه فروشگاه ها و شرکت های بسیاری امکان خرید به وسیله بیت کوین را فراهم کرده اند و شرکت های بسیاری در جهان در شرف پذیرش آن هستند.

تاریخچه بیت کوین

تاریخچه بیت کوین : در نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی ، مقاله ای با عنوان بیت کوین منتشر گردید . فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو یک سیستم دقیق پول الکترونیکی همتا به همتا (P2P) را در این مقاله ارائه داده بود . در این مقاله بر سیستمی برای ” معاملات الکترونیک بدون تکیه بر اعتماد ” پرداخته شده بود . در ژانویه ۲۰۰۹ ، شبکه بیت کوین با ارائه اولین نسخه منبع باز اولین تراکنش های بیت کوین را منتشر نمود. اولین بلوک بیت کوین که به بلوک پیدایش مشهور گردیده ، توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج گردید. اولین معامله بیت کوینی برای خرید غیرمستقیم ۲ پیتزا توسط پاپا جان (Papa John) انجام شده بود .

به وسیله این سیستم می توان بدون مدرک شناسایی در زمانی کمتر از ۵ دقیقه یک حساب بیت کوین ایجاد کرد . می توان با هر نقطه ای از جهان بدون توجه به هر گونه تحریم مالی مبادله پولی داشت . همان گونه که اشاره شد به علت آنکه دولت ها قدرت دخالت در این سیستم مالی را ندارند ، در حد بسیار امنی کدگذاری شده است و هیچ سرور مرکزی توانایی حمله به این سیستم را ندارد .

عدم وجود یک سرور مرکزی در این سیستم باعث گردیده تمامی اطلاعات و تراکنش ها در هزاران رایانه در سراسر جهان ، در حال گردش باشد . اگر کسی قصد رمزگشایی اطلاعات را داشته باشد ، بایستی حداقل ۵۱ درصد از کل رایانه های سیستم را رمزگشایی نماید تا بتواند اطلاعات را دستکاری و با موفقیت آن ها را تغییر داده و به نام خود ثبت کند ، که تقریبا امر محالی خواهد بود .

تعداد بیت کوین های استخراج شده هر ۴ سال یک بار نصف می شود و طبق معادلات ریاضی تعداد آن در سال ۲۱۴۰ حداکثر به ۲۱ میلیون خواهد رسید. به همین دلیل بیت کوین مانند سایر ارزها ارزش ثابتی نداشته و به دلیل محدود بودن استخراج آن همواره در دراز مدت دارای تورم مثبت خواهد بود .

در شکل زیر رشد ارزش بیت کوین نشان داده شده است :

در این نمودار ارزش بیت کوین از سال ۲۰۱۱ نشان داده شده است. همان طور که در نمودار مشخص است ارزش آن دارای نوسان بوده ولی در کل یک روند صعودی را طی نموده است . در حال حاضر بیش از  ۱۲ میلیون بیت کوین در جهان در حال گردش می باشد. بنابر این کل بیت کوین های موجود در جهان ارزشی معادل بیش از ۲۱۵ میلیارد دلار می باشد.

استخراج بیت کوین

بیت کوین های جدید به وسیله افرادی که رایانه های خود را صرف امنیت پایگاه های سیستم می نمایند تولید می شود. به این روش استخراج بیت کوین ماینینگ می گویند و به کسانی که این وظیفه را داوطلبانه به عهده دارند ماینر می گویند.

برای استخراج بیت کوین ماینرها بر سر یافتن جواب یک مسئله پیچیده با هم رقابت می کنند. اولین کسی که بتواند ای هر مسئله را حل کند مالک یک بیت کوین خواهد شد . حل هر مسئله و ارائه پاسخ آن به صورت عمومی به معنای شروع مسئله بعدی است و رایانه هایی که حل مسئله قبل را دریافت نموده اند بایستی برای کسب بیت کوین ، برای حل مسئله بعدی به رقابت با سایر کاربران بپردازند .  بیت کوین به صورتی برنامه نویسی و طراحی گردیده است که مشکل توزیع بدون پشتوانه پول توسط دولت ها را حل کرده است . پیچیدگی مسائل به صورتی است که میزان تولید بیت کوین ها به صورت مستمر در حال کاهش می باشد ، به صورتی که هر ۴ سال یک بار میزان بیت کوین های استخراج شده نصف می گردد .

در بیت کوین هر کسی یک نسخه از پایگاه اطلاعات تراکنش های موجود را در اختیار دارد و هر کسی قادر خواهد بود که صحت تراکنش ها را کنترل نماید. همین امر باعث عدم وابستگی این سیستم به هر گونه حزب و دولتی است . تا زمانی که اینترنت موجود و تنها دو نفر در حال استفاده از بیت کوین باشند ، بیت کوین نیز وجود خواهد داشت و تعطیلی برای آن معنی ندارد . هر ۱۰ دقیقه یک بار سکه ها تولید می شوند . کسانی که به دنبال بدست آوردن سکه بیشتر هستند بایستی در کوتاه ترین زمان مسائل ریاضی داخل شبکه را حل نموده تا سکه ها را بدست آورند .

برای شروع در فرآیند بیت کوین به یک کیف پول برای نگه داری و جابجایی نیاز می باشد . با مراجعه به سایت های مختلفی می توانید برای سیستم عامل و یا تلفن همراه خود برنامه های بیت کوین را دانلود کنید . شما ابتدا بایستی یک شماره حساب برای خود ایجاد نمایید . شبکه بیت کوین یک رشته از اعداد و حروف که مختص خود شماست به عنوان شماره حساب به شما معرفی می کند . برای مثال : ۱GEEi5CfZitZ6XFwmnXt3jeRkeRYd7QsPv

در مبادلات الکترونیکی همواره بایستی بانک ها نظارت مستمر داشته باشند تا کسی نتواند پولش را دوبار خرج کند . اما در مورد پول نقد چنین مشکلی وجود ندارد ؛ زیرا نمی توان یک اسکناس را دوبار خرج کرد . در سیستم بیت کوین روش هوشمندانه ای برای رفع این مشکل طراحی گردیده است .  در شبکه بیت کوین تمام مبادلات مالی رمزنگاری شده است . ارسال کننده و دریافت کننده بیت کوین در هر مبادله با رشته ای از اعداد شناخته می شوند . برای هر بیت کوین از یک کد عمومی در تمام شبکه منتشر می شود . در مبادلات مشخصات طرفین کاملا محفوظ می ماند ولی تمام کاربران می توانند انتقال پول را مشاهده کنند . بنابراین شبکه اجازه خرج دوباره یک پول را نمی دهد و همه تراکنش های تایید شده ثبت می شوند .

بیت کوین به زبان ساده مانند سایر ارزها از مقادیر کوچکتری تشکیل شده اند . به علت قیمت بالای بیت کوین ها، معمولا از یک هزارم بیت کوین که به میلی بیت کوین معروف است ، استفاده می شود . کوچکترین واحد بیت کوین ساتوشی می باشد . هر بیت کوین از ۱۰۰ میلیون ساتوشی تشکیل می شود . برای ارسال بیت کوین حداقل بایستی ۵۴۳۰ ساتوشی مبادله نمود.

بیت کوین رایگان

در میان اصناف و افراد ، برخی سودجویان به دنبال بیت کوین رایگان هستند. آنچه مسلم است طی سال هایی که بیت کوین ارزش پیدا کرده هیچ بیت کوین رایگان ی توزیع نگردیده است پس باید به افرادی که به دنبال بیت کوین رایگان هستند ، توصیه کنیم که به دنبال بیت کوین رایگان نباشند چون این موضوع برای آن ها دردسر درست خواهند نمود. تجربه محققان پارک بازاریابی ایران نشان می دهد هر زمان موضوعات این چنینی به وجود می آید ، پای سوداگران اقتصادی و کلاه برداران هم به ماجرا باز می شود. لذا تنها می توان این توصیه را به افرادی که به دنبال بیت کوین رایگان هستند داشت که در وضعیت اقتصاد کنونی ، کسی بیت کوین رایگان و مجانی به کسی نمی دهد.

قیمت بیت کوین

همان طور که در بخش های بالایی در مورد قیمت بیت کوین توضیح داده شد ، ارزش واقعی بیت کوین یا قیمت بیت کوین در بورس مشخص می شود. دلایل سیاسی و اقتصادی زیادی در پس قیمت بیت کوین است که از جمله آن ها می توان به سرمایه گذاری زاکربرگ (مالک شرکت فیسبوک) و همچنین انجام مبادلات گروهک های تروریستی به وسیله بیت کوین اشاره نمود. آنچه کارشناسان می گویند ، قیمت بیت کوین یک حباب است و با توجه به بی پشتوانه بودن آن قیمت بیت کوین سقوط می نماید. اما از سوی دیگر بسیاری از صاحبان کسب و کار ها و سرمایه داران امریکایی پس از روی کار آمدن رئیس جمهور امریکا و احتمال کاهش ارزش قیمت دلار ، تصمیم به سرمایه گذاری بر روی بیت کوین گرفتند تا ارزش پول خود را حفظ نموده و در راستای افزایش قیمت بیت کوین از سود آن منتفع گردند.

بیت کوین چگونه کار می کند

اینکه بیت کوین چگونه کار می کند موضوع بسیار وسیعی است. برای آنکه بفهمیم بیت کوین چگونه کار می کند ، اول باید در مورد ماهیت آن اطلاعاتی کسب می نمودید که در بالا اطلاعات کامل و شفافی در مورد اینکه بیت کوین چگونه اختراع و ارزیابی شده ارائه گردید. برای آنکه متوجه شوید به طور دقیق که بیت کوین چگونه کار می کند باید برای مدتی روند آن را دنبال نمایید و یا از خدمات مشاوره بازاریابی پارک بازاریابی ایران که مطالعاتی در این زمینه داشته ، بهره برداری نمایید.

نرم افزار بیت کوین

همانند سایر موضوعات ، برای بیت کوین هم تعداد زیادی نرم افزار بیت کوین طراحی و ارائه گردیده است. در میان نرم افزار بیت کوین که در گوگل پلی و اپ ستور ارائه گردیده اند ، تنها نرم افزار بیت کوین هایی که در سایت اصلی قابل اعتماد هستند. متاسفانه هکر های زیاد نرم افزار بیت کوین را تاکنون به بازار عرضه نموده اند اما خودشان نتوانسته اند مستقیما آن را هک نمایند و این یکی از رمز موفقیت بیت کوین در دنیا می باشد. نرم افزار بیت کوین را بهتر است بر اساس DEVELOPER نرم افزار بیت کوین که در گوگل پلی و اپ استور هستند شناسایی و دانلود نمایید. نرم افزار بیت کوین بر روی تمامی گوشی های هوشمند نصب می گردند اما برای خرید و فروش بیت کوین وجود NFS الزامی است. با توجه به استقبال از نرم افزار بیت کوین در دنیا ، شرکت اندروید بر روی تمامی ورژن ها اندروید ، آن را در میان خدمات در دسترسی قرار داده است.