راههای پرداخت قیمت در معاملات خارجی

راههای پرداخت قیمت در معاملات خارجی با توجه به رفع نسبی تحریم ها ، موضوع آموزش بازاریابی در این مقاله است.

در تجارت و معاملات خارجی معمولاً شیوه پرداخت قیمتها متفاوت تر از معاملاتی است که در داخل کشورها انجام می شود. شاید یکی از مهمترین مشکلاتی که در بازاریابی بین المللی و خارجی وجود داشته باشد این است که کالاهای مورد نیاز از چه طریقی خریداری شوند و از چه طریقی پول آنها پرداخت شود؟ معمولاً از روشهای مختلفی برای پرداخت هزینه ها و قیمتها در معاملات خارجی استفاده می شود که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

یک) روش پیش پرداخت

در این روش که پیشنهاد مشاوره بازاریابی و فروش هم است، معمولاً فردی که می خواهد کالایی را بخرد ، از قبل به همراه سفارش خود و درخواست کالای مورد نظر ، کلیه هزینه آن را پرداخت می کند. البته پیش پرداخت از طرف مشتریان لازمه این است که به شرکت مقابلشان اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند. کشوری که مشتریان در آنجا هستند به آنها این اجازه را بدهد که پیش پرداخت کنند و شامل محدودیتهای تجاری نباشند. چون در این روش می توان گفت خریدارها به گونه ای خطر می کنند پس باید این زمینه ها فراهم باشد. پرداخت پول یا وجه  کالا و محصولات هم باید به صورت چک یا حواله های بانکی انجام شود. البته از سیستمهای یکپارچه بانکی هم در این معاملات خیلی استفاده می شود. به این معنی که بانکهای تجاری یک شبکه جهانی ایجاد می کنند که کشورهای معامله کننده بتوانند از طریق آنها پرداختها را انجام دهند.

دو) روش پرداخت باز

در این روش ، برعکس روش پیش پرداخت ، این شرکت فروشنده است که ابتدا محصول را به دست مشتریان خود می رساند و سپس مشتریان بعد از دریافت کالای مورد نیاز خود اقدام به پرداخت هزینه آن می کنند. تا حدودی می توان گفت هم روش پیش پرداخت و هم باز پرداخت دارای معایب و ریسکهایی هستند. به همین دلیل روشهای دیگری را به کار برده اند که در ادامه به آنها می پردازیم.

سه) استفاده از روش براتهای کوتاه مدت و بلند مدت

از آنجا که روش پیش پرداخت و پرداخت باز ممکن است تا زمانی که هر دو طرف به هم اعتماد پیدا کنند یا اینکه طرفین چندان شهرت نداشته باشند. تا حدودی ریسک محسوب شود و در معاملات با حجم بالا چندان کارآیی نداشته باشد یا ضریب ریسک افزایش پیدا کند. اما در روش صادر کردن برات این اعتماد بیشتر می شود. برات به رسید یا برگه مکتوبی گفته می شود که فروشنده طی آن به خریدار دستور می دهد که یا به محض دریافت برات یا به صورت مدتدار که معمولاً این مدت زمان نیز کوتاه است اقدام به پرداخت وجه کند. فروشنده ها زمانی که برات را صادر می کنند اطمینان دارند که می توانند پول کالا را از خریدار بگیرند. در صورتی که خریدار وجه کالا را نپردازد ، فروشنده ها از طریق همین براتهای ارسال شده می توانند شکایت کنند.

چهار) روش اعتبار اسنادی

بازرگانها به دلیل ناآشنایی به قوانین تجاری کشورهای دیگر و برای جلوگیری از طولانی شدن روند داد و ستد از اعتبارات اسنادی استفاده می کنند. اعتبارات اسنادی به این معناست که تجار در بازاریابی بین المللی به طور مستقیم وارد پرداخت پول و ارتباط با یکدیگر نمی شوند بلکه بانکهایی که برای این منظور تأسیس شده اند کار انتقال وجه و هزینه ها را بر عهده دارند که در این روش هر دو طرف با خیال راحت تر و با اطمینان بیشتری اقدام به فروش می کنند.


موضوعات مرتبط :

کشورهای در حال توسعه ، بهترین فرصت برای بازاریابی بلند مدت

نقش نمایشگاه های بین المللی در توسعه صادرات شرکتها

بازاریابی پس از تحریم در حوزه صادرات چه وضعیتی پیدا خواهد داشت؟

بازاریابی بین الملل

بیت کوین BITCOIN چیست؟ ارائه خدمات مشاوره پیرامون بیت کوین

بازاریابی صنعتی