بررسي وضعيت رقيب‌گرايي و مشتري‌گرايي SMEs و ارتباط آن‌ها با عملكرد مشتري

تاریخ درج مقاله : دیروز , 13 بهمن 1392

 نویسندگان :

علیرضا محمودیان

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

 Mahmodean8277@yahoo.com

دکتر یاسان ا… پوراشرف

استادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام

Yasan­­_ ashraf@yahoo.com

 دکتر سیدرضا حسنی 

استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

SRH60@yahoo.com

 

 TMBAچکیده :

رقيب‌گرايي و مشتري‌گرايي SMEها و خدمات صنايع كوچك در بازارهاي جهان، علاوه بر خيلي از عوامل مؤثر، در گرو بازارگرايي به عنوان يك عامل مهم و استراتژيك است به عبارت ديگر SMEها بايستي ويژگي‌هاي بازارهاي هدف، خصوصيات و نيازهاي مشتريان و عملكرد رقباي اين بازارها را به دقت شناسايي كرده و الزامات موردنياز براي رقابت در اين بازارها را به گونه‌اي در سيستم سازماني خود فراهم كنند كه رقابت‌گرايي و مشتري‌گرايي خويش را رقم بزنند.

هدف اصلی این تحقیق بررسي رابطه رقيب‌گرايي و مشتري‌گرايي با عملکرد مشتری در صنايع  کوچک و متوسط است. در این تحقیق رابطه بین رقيب‌گرايي و مشتری گرایی با عملكرد مشتري در صنایع کوچک و متوسط مورد مطالعه قرار گرفت. یافته­های تحقیق حاکی از آن است که رقيب‌گرايي و مشتری گرایی SMES رابطه‌ي مثبت و معناداري با افزايش عملكرد مشتري دارند.

 

واژگان کلیدی: مشتری گرایی، رقیب گرایی، عملكرد مشتري ، شرکت های کوچک و متوسط

مقدمه:
عوامل متعددی بر ارتقاء توان رقابتی یک کسب و کار مؤثرند مانند عوامل محیطی کلان بین‌المللی و ملی (عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تکنولوژیکی) عوامل خرد محیطی، عناصر صنعت (تأمین کنندگان، رقابت درون صنعت، رقبای تازه وارد، محصولات جایگزین، واسطه‌های فروش و مشتریان) و عوامل مربوط به داخل بنگاه (دارایی‌های مشهود و نامشهود و شایستگی‌ها). از بین همه‌ی این عوامل در این مطالعه مشتری‌گرایی و رقیب‌گرایی به عنوان عامل مهم مؤثر بر توان رقابتی کسب و کار مد نظر قرار گرفته و رابطه‌ی آن با عملکرد مشتری مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های کسب و کارهای پیشرو رقابت‌پذیر، برخورداری از شایستگی‌‌های بازارگرایی و توجه و تأکید بر خواسته‌های بازار و مشتریان (مشتری‌گرایی) بوده و در عین حال ویژگی‌ بارز کسب و کارهای غیر رقابت‌پذیر، عدم برخورداری از این شایستگی‌ها و عدم توجه به شرایط بازارها و مشتریان می‌باشد به نظر می‌رسد که با توجه به تجارب کسب و کارهای موفق دنیا می‌توان مشتری‌گرایی و رقیب گرایی بنگاه‌های ایران را عامل مؤثری در رفع مشکلات آنها و رقابت پذیرشان به حساب آورد (دیواندری و همکاران، 1387: 54-39).
شرکت های کوچک و متوسط به دلیل دارا بودن پتانسیل بالقوه برای ایجاد اشتغال و درآمد (احمدی و همکاران، 1387). و انعطاف پذیری در برابر تغییرات محیطی توانایی های لازم جهت جذب سرمایه های محدود و پراکنده موجود در جامعه و هدایت آن ها در فعالیت های تولیدی و صنعتی(سمیع زاده و چهارسوقی، 1387: 79-65). متکی بودن به منابع داخلی، پرورش نیروهای متخصص در جهت رفع مشکلات بیکاری، فقر، عدم توازن منطقه ای و دستیابی به توسعه صنعتی (اسچاچتیبک ، 2011). مورد توجه قرار گرفته اند؛ به طوری که امروزه از این شرکت ها به عنوان ستون فقرات اقتصادی کشورهای توسعه یافته (افجه، سجادی نائینی، 1389: 111-85). و مولفه ای مهم در رشد و توسعه اقتصادی همه کشورها یادمی شوند.
امروزه تنها سازمانهايي درعرصه رقابت از موقعيت مناسبي برخوردارند كه محور اصلي فعاليت خود را تامين خواسته هاي مشتريان وارضاي نيازهاي آنان قرار دادهاند (اسچاچتیبک، 2011).
بنابراين این مطالعه کنونی پیشنهاد می کند كه بكارگيري وابداع استراتژيها وراهكارهاي مناسب جهت جذب وحفظ مشتري و همگامي با بازار در شركتهاي کوچک،ميتواند بقاءو سود اين شركتها را تضمين نمايد.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.