ارائه راهکار بازاریابی برای مواقعی که تبلیغات جدید ندارید

همه شرکتها و برندها پس از مدتی که روشهای مختلف تبلیغاتی را به کار بردند ، معمولاً چیز نو و جدیدی برای تبلیغ کردن ندارند.

در این مواقع بهترین راهکار بازاریابی چیست؟ آیا می توان به تبلیغاتی که در گذشته انجام شده است اکتفا کرد و دیگر به دنبال فروش بود تا بازاریابی و تبلیغات ؟ قطعاً این روش درستی نیست. هر شرکتی پس از مدتی از تبلیغاتش در صورتی که چیز جدیدی نداشته باشد به حالت رکود می رسد و نمی تواند جذابیتهای بیشتری برای مشتریان خود ایجاد کند ، در نتیجه بازار قبلی خود را نیز از دست می دهد. پس بهتر است برای مواقعی که چیزی برای تبلیغات ندارید راه حلی داشته باشید. بهترین راه حل برای این گونه مواقع استفاده از قرعه کشی ها و جوایز است.

حتماً فروشگاه ها ، شرکتها و تولید کننده های زیادی را می شناسید که به همراه فروش کالای خود از امتیازاتی مانند قرعه کشی و جایزه های همراه آن استفاده می کنند. غالباً شرکتها زمانی که فرآیند تبلیغات را پشت سر گذاشتند برای اینکه به حالت رکود و بدون جنبه جذاب برای مشتریان در نیایند سعی می کنند از روش قرعه کشی برای جذب مشتریان و بازاریابی استفاده کنند. برگزاری مسابقات و قرعه کشی ها هنوز هم از جمله ابزارهای بازاریابی قوی و تأثیر گذار هستند. حتی اگر شما توانایی انجام قرعه کشی و برگزاری مسابقاتی با جوایز چند میلیونی ندارید ولی باز هم برگزاری مسابقات و قرعه کشی ها در سطح کوچک نیز بی اهمیت و بی فایده نیست. برگزاری مسابقه ها و قرعه کشی ها می تواند به اشکال زیر باشد:

یک) بسته بندی کردن جایزه

جوایزی که به صورت مستقیم و با تهیه کالا به دست مشتریان می رسد. حتماً تا کنون محصولاتی را خریداری کرده اید که در داخل بسته آنها جوایز کوچکی قرار داده باشند. به عنوان مثال ممکن است یک شرکت تولید و بسته بندی چای برای اینکه بازار خوبی را برای محصول خود پیدا کند یا مشتریان و مخاطبان را ترغیب به خرید محصول خود کند ، بر روی بسته درج می کند که این محصول حاوی جایزه است. مشتریان نیز با دیدن این برچسب مشتاق به خرید این محصول می شوند و انگیزه کافی برای تهیه آن دارند. آنها مشتاقند تا بدانند در بسته ای که خریداری می کنند چه جایزه ای قرار داده شده است. ممکن است این جایزه یک وسیله کوچک آشپزخانه مانند یک عدد لیوان ، یک عدد قوی چینی بسیار کوچک ، یک عدد قاشق یا چنگال باشد. حتی اگر جایزه تا این اندازه نیز کوچک باشد ولی با توجه به نوع کالایی که شما قصد فروش آن را دارید می تواند برای مشتریان جذاب باشد.

دو) مطابقت اعداد

در این نوع از قرعه کشی ها و جایزه ها معمولاً در قسمت بیرونی یا داخلی محصولی که شما خریداری می کنید یک عددی درج شده است و در صورتی که این عدد با عددی که در دست فروشنده است مطابقت داشته باشد شما برنده هستید و جایزه ای را دریافت می کنید.

سه) جمع آوری چند کارت یا عدد هدیه

گاهی ممکن است استفاده از جوایز و قرعه کشی ها به این نحو باشد که شما باید چندین مورد از این کالا را خریداری کنید تا به تعداد لازم از یک کارت را داشته باشید و در این صورت می توانید مجدداً به صورت رایگان از این فروشگاه خرید کنید.

چهار) مسابقه های برگزار شده در داخل فروشگاه

گاهی ممکن است فروشگاه ها و شرکتها از هیچ یک از موارد بالایی استفاده نکنند و برای اینکه بتوانند مشتریان بیشتری را به محل فروش خود بکشانند و با این یک تیر فرصت ارائه و نمایش سایر کالاهای خود را نیز داشته باشند ممکن است مسابقاتی را در داخل فروشگاه برگزار کنند و افرادی که برای بازدید و خرید به آنجا رفته اند برای اینکه بتوانند جایزه ای دریافت کنند می توانند در این مسابقات شرکت کنند.

پنج) جایزه های اصلی و فرعی

یکی از راههای تعیین جوایز و قرعه کشی برای مشتریان این است که شما تعدادی جایزه فرعی در نظر بگیرید که مشتریان می توانند به تعداد خریدی که دارند آنها را دریافت کنند و همچنین یک یا چند جایزه اصلی هم در نظر داشته باشید که در صورتی که مشتریان خریدهای بیشتری داشته باشند می توانند در این مسابقات و قرعه کشی ها نیز شرکت کنند.


موضوع مرتبط با راهکار بازاریابی :

راهکار بازاریابی و ۱۰ فرمان

“بازاریابی حمایتی” راهکار جدید ایجاد مزیت رقابتی

راهکارهای عملی افزایش فروش از نگاه مشاور بازاریابی

راهکارهایی برای خرده فروشی سودآور در بازاریابی

ارائه راهکارهای بازاریابی جهت تأمین منابع مالی

راهکارهای عملی جهت بازاریابی تلفنی

راهکار افزایش قیمت محصولات در زمان افزایش قیمت دلار چگونه باید باشد؟