تکنیکهای ارتباط بازاریابی و ارتباطات بازاریابی و فروش

امروزه در رقابتهای جهانی در بازاریابی ، ارتباط بازاریابی یکی از مهمترین و در عین حال تأثیر گذارترین ابزار به شمار می رود.

در رقابتهای ملی و بین المللی در زمینه ابزار بازاریابی می توان ابزارهای ارتباط بازاریابی را شامل موارد زیر دانست: البته در نظر داشته باشید که ارتباطات بازاریابی ” marketing communications ” با این مقاله کمی متفاوت است. در مقالات بعدی به ارتباطات بازاریابی می پردازیم.

یک) تبلیغات

چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی در هر کسب و کاری ، تبلیغات از اهمیت زیادی بر خوردار است. تبلیغات ، اولین ابزاری است که برای ارتباط با مشتریان و بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر مشاوره تبلیغات و بازاریابی ،  تبلیغاتی که در سطح ملی و در داخل کشور وجود دارد به لحاظ تفاوتهای جغرافیایی و فرهنگی باید با تبلیغات بین المللی و استانداردهای جهانی متفاوت باشد. تبلیغات در بین شرکتهای بزرگ در دنیا باید به قدری حساب شده و سنجیده باشد که بتواند بازار مورد نیاز خود را در سطح جهانی پیدا کند. در غیر این صورت می توان گفت یکی از ابزارهای ارتباطی مهم را از دست داده است یا نتوانسته به درستی استفاده کند.

دو) فروش مستقیم

در میان یکی دیگر از ابزارهای ارتباط بازاریابی می توان به فروش مستقیم اشاره کرد. امروزه اکثر کسب و کارها به دنبال راهی هستند که بتوانند کالا یا خدمات خود را به صورت مستقیم به دست مشتریان برسانند. این روش علاوه بر اینکه می تواند هزینه های تمام شده برای مشتریان را کاهش دهد که یکی از انگیزه های مهم مشتریان برای تهیه مستقیم کالا از شرکتها باشد بلکه می تواند موجب بهبود ارتباط با مشتریان

شود و ابزار ارتباطی قوی در دست تولید کنندگان یا عرضه کنندگان کالا و خدمات محسوب می شود.

سه) روابط عمومی

همواره زمانی که صحبت از ارتباط با مشتریان به میان می آید ، یکی از مهمترین بخشها در این زمینه یعنی بخش روابط عمومی شرکتها به ذهن خطور می کند. یکی از مهترین ابزارهای بازاریابی در هر شرکتی را می توان بخش روابط عمومی شرکتها دانست. این بخش می تواند از طریق شکل دادن ارتباطات دائمی و مطلوب با مشتریان کمک بسیاری را در زمینه بازاریابی داشته باشد.

چهار) بازاریابی از طریق اینترنت

حتماً تا کنون اصطلاح “دهکده جهانی” به گوشتان رسیده است. اینترنت مهمترین عاملی است که دنیا را به یکدیگر مرتبط کرده و انتقال اطلاعات را در کمترین زمان ، ممکن ساخته است. اینترنت با کارآیی وسیع و راحتی که دارد به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباط بازاریابی تبدیل شده است. ظرفیت بالقوه ای که در اینترنت و شبکه های اینترنتی وجود دارد ، آن را به یک ابزار مهم در زمینه های مختلف از جمله بازاریابی تبدیل کرده است. بازاریابی از طریق اینترنت به معرفی کالا یا خدمات ، مزیتهای آن و منافعی که می تواند داشته باشد پرداخته می شود. همچنین ، موجب انعکاس سریع پاسخ ها و عکس العملهای مشتریان نسبت به کالا یا خدمات به صاحبان شرکتها و تصمیم گیرندگان می شود.

از نظر مشاوره بازاریابی ۴ عاملی که در بالا به آنها اشاره شد را می توان هم در ارتباطات بازاریابی داخلی و هم خارجی مورد استفاده قرار داد. گاهی ممکن است شرکت ، یکی از این راهها را برای ارتباط بازاریابی خود انتخاب کند و گاهی نیز ممکن است شرکتی بیش از یکی از آنها را به عنوان شیوه ارتباطی خود برگزیند. از طرفی ، ممکن است از شبکه های منسجم ارتباطی استفاده شود.


موضوعات مرتبط با ارتباطات بازاریابی :

بهترین تبلیغ را چگونه بسازیم؟

همه چیز در مورد بازاریابی اینترنتی چیست

همه چیز در مورد بازاریابی مستقیم و فروش مستقیم

کلیات و قوانین طلایی در روابط عمومی

ابزار بازاریابی (۴P) وسیله ای برای وادار کردن مشتریان به خرید محصولات