بررسی روابط ارزشهای فردی وعادات مصرف کننده بر تمایل رفتاری ورضایت از خرید آنان

تاریخ درج مقاله : دیروز , 28 آذر 1392

نویسنده :

مهدی سرداری مقدم
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
گروه مدیریت،دانشگاه آزاد یزد،واحد یزد،یزد،ایران

sardarimoghadam@gmail.com

TMBAچکیده
يكي از مهمترين موضوعات مورد بررسي درعلم بازاريابي، مقوله رفتار مصرف كننده و عناصر موثر بر آن است. فرهنگ مصرف كننده امروزه به تدريج به يكي از قدرتمندترين عناصر و عاملي موثر در شكل دادن به افراد و جوامع تبديل شده است. از ديدگاه استراتژي بازاريابي، درك الگوهاي خريد محصولات مختلف از سوي مصرف كنندگان بسيار مهم است و يكي از اهداف بازاريابان در مطالعه رفتار و يادگيري مصرف كنندگان، پي بردن به عوامل شكل دهنده آن است.يكي از عواملي که در رفتار مصرف کننده مورد بررسی قرار گرفته،نقش ارزشهای شخصی در شكل گيري رفتار مصرفي واثر آن بر رضايت مشتري است. ارزشهاي مورد بررسي در اين مطالعه بر حسب مقاله بيس مورد استفاده انتخاب شده اند.عادات يكي ديگر از عواملي است كه در رفتار ورضايت مشتري اثر مي گذارد.با توجه به ارزشها وعادات جوامع مختلف،انعكاس آنها نيز مي تواند متفاوت باشد.لذا با توجه به اين مطلب،تحقيق حاضر به بررسي روابط ارزشهای فردی وعادات مصرف کننده بر تمایل رفتاری ورضایت از خرید آنان می پردازد.

واژگان کلیدي: تمایل رفتاری ، رضایت از خرید ، ارزشهای شخصی ،عادات مصرف کننده، ترفیع فروش،

مقدمه:
امروزه ما شاهد پیشرفت علم در همه زمینه هامی باشیم.تمام کارها در اغلب نقاط جهان بصورت علمی درآمده و شاهد تئوری های بسیاری در علوم مختلف برای پیشبرد در آن زمينه ها هستیم.از جمله اموری که امروزبه آن توجه فراوانی شده بحث بازاریابی ومسائل مربوط به آن می باشد.مصرف کنندگان نقطه عطف تمامی فعالیتهاي بازاریابی هستند. بازاریابی موفق با درك چرایی و چگونگی رفتار مصرف کنندگان آغاز میشود. مطالعه و بررسی عواملی که بر روي رفتار مصرف کننده تاثیرگذار هستند و بررسی میزان تاثیر هریک از این عوامل بر روي رفتار باعث دستیابی به شناخت و درکی از رفتار مصرف کننده میگردد که بازاریابان تنها در اینصورت قادر خواهند بود محصولی را ارائه نمایند که با نیازها و خواسته هاي مصرف کنندگان انطباق بیشتري داشته باشد و به تعبیر دیگر کالایی را ارائه نمایند که “برآیند عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان” باشد و حداکثر رضایت آنان را تامین نماید.تمایلات رفتاري به عنوان عامل کلیدي در بسیاري از چنین مدل هایی در نظر گرفته شده است.علاوه براین، در حال حاضر تبدیل کردن (برگرداندن) تمایلات به تصمیم خرید،به عنوان یک چالش اصلی در امر تحقیق رفتار مصرف کننده در نظر گرفته شده است (صفرزاده وهمکاران،1390،67). از امور دیگر مربوط به بازاریابی،بحث فروش وعواملی موثر بر آن می باشد. امروز در بسیاری از مناطق جهان فروش از حالت سنتی خارج شده وبصورت علمی درآمده است.از طرفی جهانی شدن وتبدیل دنیا به یک دهکده جهانی از لحاظ ارتباطات،مبادلات ومعاملات و غیره باعث شده تا تمامی کشورها بدنبال بروز رسانی تكنيكهاي خود در زمینه بازاریابی باشند. توجه به آمیخته های بازاریابی واز جمله ترفیع فروش موضوع روز بیشتر بنگاه های اقتصادی است.در ایران نیز در این زمینه پیشرفت هایی داشته ایم،اما مناسب زمان حاضر نیست.در بحث فروش ما هنوز بیشتر بصورت سنتی وبدون لحاظ کردن عوامل علمی در آن عمل می کنیم. امروزه فروش ديگر تنها ارائه محصول توليدي خود به مشتري نيست بلكه برآورده كردن خواسته هاي آنها است.در فروش اصل واساس كا ر ما مشتري ونيازهاي اوست.لذا ابتدابايد به شناخت مشتري وخواست او   پرداخت.اين شناخت از طريق بررسي رفتارمشتري قبل از خريد،در حين خريدو پس از آن قابل انجام است. این مقاله به پنج موضوع تحقیقی مهم که در فرایندرفتاري مشتري بسیار ضروري و موثر می باشند پرداخته است.این مواردشامل تمایلات رفتاري،ارزشهای شخصی،عادات،رضایت از خریدوترفیع فروش می باشند. محقق در این مقاله به بررسی روابط ارزشهای شخصی وعادات مصرف کننده برتمایل رفتاری ورضایت از خرید آنان پرداخته است.همانطور که از عنوان بر می آید عواملی چون ارزشهای شخصی ،عادات، تمایل رفتاری ورضایت از خریداز حیث زمانی و مکانی مورد بررسی قرار مي گيرد.همانطورکه مستحضريدارزشهای شخصی وعادات در جوامع مختلف متفاوت می باشندو بسته به موقعیت زمانی و مکانی هر کشورتعریف می شوندونمی توان آن را بعنوان یک متغیر کلی برای تمام جوامع در نظر گرفت.لذا در این تحقیق برآنیم  تا آنرا در ایران مورد بررسی قرار داده و به ارزیابی اثرات آنهابر روی تمایلات رفتاری ورضایتمندی از خرید بپردازیم.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.