همکاری با رقبا؛ مزیت رقابتی جدید

در سال ۱۹۸۵، یکی از استادان تقریبا ناشناخته مدرسه کسب‌وکار هاروارد به نام مایکل پورتر، کتابی با عنوان «مزیت رقابتی» منتشر کرد که توضیح می‌داد یک شرکت با بهینه‌‌سازی جنبه‌های مختلف زنجیره ارزش خود می‌تواند همواره از رقبای خود جلوتر باشد. این کتاب موفقیتی آنی به دست آورد و پورتر را به یک سوپراستار مدیریت تبدیل کرد.  اما اخیرا ریتا گانتر مک‌گراث (Rita Gunther McGrath) در کتاب خود به نام «پایان مزیت رقابتی» این تفکر پورتر را زیر سوال برده است. او در این کتاب می‌گوید مزیت رقابتی پایدار دیگر امکان‌پذیر نیست و به شرکت‌ها توصیه می‌کند به دنبال مزیت ناپایدار باشند.  در واقع، هیچ‌یک از این دیدگاه‌ها به‌طور کامل نشان‌دهنده فضای کسب‌وکار امروز نیستند. به‌طور حتم، شرکت‌هایی مثل اپل و ساوت‌وست هنوز در صنایع حوزه فعالیت خود پیشتاز هستند؛ اما منبع مزیت تغییر کرده است. ما دیگر در یک اقتصاد منبع محور رقابت نمی‌کنیم، بلکه رقابت در اقتصادی معنایی صورت می‌گیرد که در آن شرکت‌ها می‌توانند برای موفق شدن ارتباطات خود را بسازند، مدیریت کنند و وسعت بخشند. این موضوع به مجموعه مهارت‌های متفاوتی نیاز دارد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
روزنامه دنیای اقتصاد – اخبار بخش مدیران