شرکت تحقیقات بازار جی اف کی GFK آلمان تحلیلها و پیش بینی های بخش خرده فروشی اروپایی را منتشر کرد

شرکت تحقیقات بازار آلمانی GFK در تاریخ 17 و 18 آوریل 2013 نتایج تحقیقات بخش خرده فروشی خود را در کنفرانس ICSC استکهلم ارائه کرد.
این تحقیق در تمامی کشورهای اروپایی و روسیه و ترکیه انجام شده است و GFK به بررسی قدرت خرید، گردش خرده فروشی، هزینه های خرده فروشی و سهم خرده فروشی از کلیه هزینه های مصرف کنندگان در این تحقیق پرداخته است.
بر اساس نتایج این تحقیق آلمان، کشورهای اسکاندیناوی، کشورهای بالتیک و روسیه با رشد روبرو بوده اند، اما کشورهای جنوب اروپا وضعیت پایداری نداشته اند.
بخش خرده فروشی اروپا در سال 2012 پرچالش بوده است.سباستین مولر و مانوئل جان، متخصصان تحقیقات خرده فروشی GFK و نویسندگان این گزارش معتقدند تفاوت میان کشورهای اروپایی در سال 2012 عمیقتر از سال پیش از آن بوده است. به ویژه در کشورهایی که برنامه ریاضت اقتصادی به اجرا گذاشته شده است، به دلیل انتظار پایین مصرف کنندگان از توسعه اقتصادی کشور و افزایش دستمزدها، مصرف به طور کلی کاهش یافته و خود را در شاخصهای خرده فروشی نمایان کرده است.

بر اساس این تحقیق پیش بینی می شود که شکاف میان کشورهای مرفه و کشورهای درگیر بحران اقتصادی بیش از گذشته شود.
در سال 2012 بیش از 9.2 تریلیون یورو صرف هزینه های مصرفی شهروندان اروپایی شده است. و گردش مالی خرده فروشان اروپایی 3.09 تریلیون یورو بوده است که نسبت به سال 2011 3.7 درصد رشد داشته است. شاخصها نشان می دهند که کشورهای بالتیک و روسیه به طور کامل از بحران خارج شده اند و یونان (11.8- درصد)، پرتغال (5.6- درصد)، اسپانیا (4.4 – درصد)، اسلونی (2.4 – درصد) و ایتالیا (1.8 – درصد) با کاهش رشد روبرو شده اند. علی رغم شدت بحران دو کشور بزرگ اقتصاد اروپا یعنی فرانسه و آلمان با رشدی متوسط ( 1 درصد برای آلمان و 1.7 درصد برای فرانسه) روبرو بوده اند.
پیش بینی شرکت تحقیقاتی GFK برای سال 2013 متوسط رشد 1.9 درصدی برای کشورهای اروپایی است. همچنین با فرض ادامه شرایط اقتصادی فعلی، بخش خرده فروشی آنلاین در سال جدید باز هم به خرده فروشی سنتی فشار می آورد. در این شرایط توصیه GFK برای خرده فروشی سنتی استفاده از استراتژیهای توزیع چندکاناله و بهره گیری از کانال توزیع متنوع است. پیشگامان تغییرات در روشهای خرده فروشی از نظر این گزارش بریتانیا، آلمان، فرانسه و اسکاندیناوی هستند.

اطلاعات و داده های تحقیق تا انتهای فوریه 2013 هستند و کارفرمای این تحقیق مرکز بررسی خرید و فروش اتحادیه اروپا بوده است.
شرکت آلمانی GFK در سال 1934 توسط پروفسور ویلهلم ورهوفن تأسیس شده است و در حال حاضر با بیش از 12,000 کارمند متخصص در 100 کشور جهان بزرگترین شرکت تحقیقات بازار اروپایی است