بازاریابی سیاسی، چارچوب مفهومی

تاریخ درج مقاله : امروز , 22 تیر 1393

نویسندگان:

رسول غلامزاده
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور دهدشت
بهمن حاجی پور، عضو هیات علمی، مدیریت سیستم ها، استادیار
r.ghollamzadeh@gmail.com

TMBA چکیده:
اصطلاح بازاریابی سیاسی  به تازگی وارد ادبیات علوم سیاسی شده است. مفهوم ضمنی آن، کاربرد ابزارها، تکنیک ها و شیوه های بازاریابی در فرایندهای سیاسی است. به عبارت دیگر، بازاریابی سیاسی محصول پیوند میان بازاریابی و علم سیاست  است. در حالیکه دانش قابل توجهی در مورد بازاریابی سیاسی وجود دارد. اما هنوز ماهیت آن کمی مبهم است. اصول تعیین کننده بازاریابی سیاسی به صورت ناقص به وسیله بازاریابی تجاری تعریف شده اند. تا جایی که برخی مواقع گفته می شود، چارچوب های بازاریابی سنتی برای پیکربندی بازاریابی سیاسی مناسب نیست. عموماً بازاریابی سیاسی به دنبال ایجاد، حفظ و افزایش روابط بلند مدت با رأی دهندگان در جهت مفید بودن برای جامعه و سازمان های سیاسی است، به طوری که اهداف افراد فعال سیاسی و نیز سازمان های درگیر برآورده شود. این مقاله به بررسی مفهوم بازاریابی سیاسی پرداخته و آن را از بازاریابی تجاری متمایز می کند. همچنین تلاش می شود تا وظایف اصلی بازاریابی سیاسی تشریح شود.

واژگان کلیدی: بازاریابی سیاسی، بازاریابی تجاری

مقدمه:
دموکراسی در هر محیط یا کشوری بر روی ستون های انتقاد سازنده، تفاوت آرا، رقابت و خط مشی های مختلف پیشرفت می کند. مناظره و مذاکره دو همزاد دموکراسی هستند. سیاستمداران و احزاب سیاسی، استراتژی های گوناگونی را برای دستیابی به اهداف خود بکار می برند. شیوه های مدیریتی در احزاب سیاسی در واقع تعیین-کننده رشد و توسعه دموکراسی است. بنابراین باید شیوه ها، خط مشی ها و استراتژی ها برای گسترش و پایداری دموکراسی در کشورها، از سوی نهادهای سیاسی بکار گرفته شوند.
کاربرد فنون بازاریابی به وسیله احزاب سیاسی در فعالیت های انتخاباتی مورد بحث فراوان قرار گرفته است. معمولاً گفته می شود که کاربرد ابزار و وسایل بازاریابی در سیاست چیز جدیدی نیست، اما آنچه یقیناً در 25 سال اخیر تغییر کرده است. فقط دامنه مدیریت بازاریابی سیاسی نیست. فعالان سیاسی فقط، احزاب سیاسی و کاندیداها نیستند، بلکه دولت، گروهها و سازمان های سیاسی و… نیز هستند. آنها معتقدند که مدیریت بازاریابی انجام می دهند، و تلاش می کنند تا استفاده از ابزارهای بازاریابی را در یک استراتژی منسجم بازاریابی یکپارچه کنند.
به هر حال بازاریابی سیاسی از سوی بسیاری از سیستم های سیاسی دموکراتیک که حمایت توده مردم برای پایداری قدرت آنها بسیار مهم است، مورد استفاده قرار می گیرد. بازاریابی بر روش کار احزاب سیاسی  تأثیر بسزایی گذاشته است، آنها بیشتر جهت گیری بازار  پیدا کرده و چارچوب سیاست ها و برنامه هایشان را در جهت آراء عمومی  و نتایج حاصل از بررسی های بازار ـ حوزه های انتخابیه ـ تدوین می کنند. در این میان انقلاب اطلاعات و جهانی سازی نقش حیاتی در تغییر الگوها و مفاهیم سنتی فعالیت های سیاسی به طرف تاکتیک های حرفه ای و پیچیده بازاریابی داشته است.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.