مجله توسعه مهندسی بازار 32

یادداشت : توسعه مهندسی بازار در “عصر دیجیتالیسم”

سرمقاله : اميد به آزادي بازارها در دولت تدبير

 

اخبار بازاریابی :

اخبار بازاريابي /
بازار خبر
(صفحه………………….6)
•    تبليغاتي كه فقط در گرما ديده مي‌شود
•    ماشينهاي پرنده‌ي هوندا
•    آموزه‌هاي مادربزرگ براي كارآفرين 11 ساله‌
•    MBA هاروارد طرفدار ندارد
•    كوكاكولا به فكر ميز صبحانه
•    بودجه‌ي بازاريابي سامسونگ چقدر است؟
•    هواپيماي تجاري، جت خصوصي شد
•    شورلت تسليم مصرف‌كنندگان شد
•    آويوا احيا شد
•    خرده‌فروش كوچك، بزرگترين كابوس وال‌مارت
•    آثار هنري، جديدترين تجارت آمازون‌
•    برندي كه اوباما از آن تقدير كرد
•    اورآل به فكر تسخير بازار چين
•    مك‌دونالد به صد و بيستمين كشور جهان سفر مي‌كند
•    رتبه‌بندي دوره‌هاي MBA؛ كلوگ در صدر
•    ارائه‌ي مدرك شناسايي براي خريد لوازم آرايشي ضروري است
•    سيستم بانكداري ضعيف در آلمان
•    جنرال‌الكتريك و رونق مجدد بازار لوازم‌خانگي
•    ثروتمندترين چيني كيست؟
•    هشدار براي آديداس و نستله
•    خداحافظي تسكو با چين
•    قرارداد اسپانسري باشگاه منچستريونايتد با پپسي
•    مواد شيميايي بدن ثروتمندان و فقرا متفاوت است
•    خصوصي‌سازي تنها راه نجات بلك‌بري است‌
•    برندهايي كه تا سال 2014 از بازار امريكا حذف مي‌شوند
•    ميلياردر بوستوني روزنامه خريد
•    اشترودل مي‌خواهيد؟
•    D&G  تعطيل شد‌
•    برند كانادايي در تعقيب استارباكس
•    كابين مفهومي، طراحي ايرباس براي سال 2050‌
•    از كوكاكولا شكايت كنيد
•    استعفاي مدير ارشد كاديلاك
•    خروج پاناسونيك از بازار گوشيهاي هوشمند
•    آينده بدون تلويزيون خواهد بود
•    نژادپرستي در خرده‌فروشي؛ ميلياردري كه نتوانست يك كيف بخرد‌
•    كارمندان اف‌بي‌آي صاحب گالكسي مي‌شوند‌
•    قانون شكني وال‌مارت در هند
•    بازيگر معروف هاليوود، سفير برند HTC
•    رستورانهاي زنجيره‌اي از بين مي‌روند
•    بوئينگ هواپيما مي‌خرد
•    50 ميليون دلار براي تبليغ گوشي‌
•    هواپيمايي كه روي ريل حركت مي‌كند
•    حقوق خانم مديرعامل چقدر است؟
•    آلمانيها مجبورند دو شغل داشته باشند
•    تجليل از زنان برتر در فروش
•    آمادگي جي‌سي‌پني براي بازگشايي مدارس
•    سوني، پاناسونيك و ديسكهاي 300 گيگابايتي
•    كوسه، بهترين بازارياب شبكه‌ي ديسكاوري
•    اشتغال‌زايي براي معلولان
•    ديزني: خرج اضافه ممنوع
•    اوضاع دل وخيم است
•    سوني تلويزيون اينترنتي راه‌اندازي مي‌كند
•    ايستگاه شارژ اتومبيل درون صندوق عقب
•    پراكتراندگمبل، بزرگترين تبليغ‌كننده‌ي تلويزيوني در روسيه
•    باشگاه فوتبال پوما
•    خشم مايكروسافت از سياستهاي يك بام و دو هواي گوگل‌
•    لنوو به بازارچين اطمينان دارد
•    ايرباس سفارش بيشتري مي‌خواهد
•    بزوس واشنگتون‌پست را خريد
•    عكس دردساز
•    كوكاكولا: مانند پدربزرگ خود زندگي كنيد

ميزگرد/
چالشهاي توزيع در ايران؛ راهكارها و توصيه‌ها «با تأكيد بر آينده‌نگري در صنعت توزيع»
( تدوين: احمد آخوندي – محسن جاويدمؤيد………………….صفحه 12)

چکیده: “چالشهاي توزيع در ايران؛ راهكارها و توصيه‌ها”، عنوان ميزگردي بود كه در دفتر نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار با حضور “استادان بازار” و “استادان دانشگاه” برگزار شد.
صاحبنظران حاضر در اين ميزگرد، سالها است كار اجرايي و عملياتي، و پژوهشي در “صنعت توزيع” دارند. از اين رو، در ميزگرد، نخست به پيشينه‌ي “صنعت توزيع در ايران” پرداختند. سپس كاستيهاي اين صنعت در شرايط كنوني عنوان شد، و در نهايت با نگاه آينده‌پژوهي، “آينده‌ي صنعت توزيع در ايران” مورد توجه حاضران ميزگرد قرار گرفت.‌‌
“توسعه مهندسي بازار” علاقه‌مند است پيشنهادهاي تازه و چشم‌اندازهاي جديد را در “صنعت توزيع” دنبال كند؛ از اين رو چشم‌انتظار ديدگاههاي صاحبنظران “بازار” و “دانشگاه” هستيم.
 

گفت‌وگو /گفت‌وگو با دكتر دومينيك دي‌ماتيا، مشاور اقتصادي، روانپزشك
از طوفان سهمگين ركود عبور كنيد و آسوده بفروشيد
(مركز مطالعات بازاريابي ايران……………صفحه 20)

چکیده: “فروش در زمان ركود” به قدرت مديريت و هنر مديران و سرپرستان فروش وابسته‌ است. دكتر دومينيك دي‌ماتيا، راههاي به دست آوردن قدرت مديريت، و هنر به كارگيري آن در زمان ركود، را در اين گفت‌وگو تشريح مي‌كند.‌
دومينيك دي‌ماتيا (Dominic dimattia‌‌) مشاور اقتصادي، استاد بازنشسته‌ي دانشگاه بريج پورت، واقع در ايالت كنتيكت امريكا، تخصص روانپزشكي نيز دارد.
او بر پايه‌ي دانش اقتصادي و مالي، از شيوه‌هايي مي‌گويد كه توانمندي مديران و سرپرستان فروش را در به‌كارگيري هنرمندانه‌ي توان كاركنان به حداكثر برساند.‌
ازاين‌رو، پيشنهادات و توصيه‌هاي او براي مديران و سرپرستان فروش كاملاً كاربردي است. جالب آنكه اين استاد برجسته، وجوه متفاوت را در “زمان ركود” در نظر مي‌گيرد؛ از قبيل آنكه مدير بايد چه تسلطهايي بر خود داشته باشد، زندگي شخصي خود را چگونه تنظيم كند، زندگي حرفه‌اي را چگونه هدايت كند، كاركنان را چگونه به كار گيرد كه نگرانيهايشان كاهش يابد، تواناييهايشان افزايش يابد.
تيزبيني دومينيك دي‌ماتيا را بايد تحسين كرد و ستود، ازآن‌رو كه براي مشتريان نيز راهكارهاي متنوعي انديشيده است. هنرمندي او در آن است كه به تمام ظرائف و جزئيات دقت كرده تا جايي كه يادآوري مي‌كند در روزهاي ركود، چه واژه‌هايي را بايد مديران فروش يا فروشندگان به مشتريان بگويند، از چه واژه‌هايي پرهيز كنند.‌
براي مثال، بخوبي يادآوري مي‌كند كه اگر به مشتريانتان بگوييد همه چيز عالي است، آنها را آزرده و عصباني كرده‌ايد، اگر به خودتان بگوييد همه چيز عالي است، مي‌خواهيد از احساس ناخوشايند تأثير ركود بر خودتان بگريزيد و در حالت انكار هستيد. مي‌پرسيد چه بگوييد؟
پاسخ اين پرسش و بسياري پرسشهاي ديگر را دومينيك دي‌ماتيا در اين گفت‌و‌گوي دلنشين با حوصله آن هم بر پايه‌ي مطالعات بين‌رشته‌اي “اقتصاد و روانشناسي” تقديم مديران و سرپرستان فروش مي‌كند.‌

نوآوري /ايده‌هاي احمقانه، كسب‌و‌كارهاي پُرسود
(احمد تقويان………………صفحه 24)

چکیده: ‌”ايده‌هاي احمقانه”، شورشي، لجام‌گسيخته، بنيان‌برانداز و هنجارشكن است. بسياري از اين “ايده‌ها”، شركتها را به ورطه‌‌ي نابودي كشانده‌اند و البته برخي از اين شركتها را به اوج قلل رفيع كسب‌وكاري در سطح جهاني رسانده‌اند.‌
خوشبختانه “ايده‌هاي احمقانه” سالها است با اقبال وسيع مديران روبه‌رو شده تا جايي كه مثلاً بيل‌گيتس در مايكروسافت براي دستيابي به اين “ايده‌هاي احمقانه”، سازوكار فوق‌العاده منظمي چيده است. هر كارمند موظف است كه ساعاتي از روز را به اين ايده‌هاي احمقانه” اختصاص دهد و در گزارشي مكتوب، آن را ثبت و ضبط و انتقال دهد.‌
با وجود اين، هنر مديران عالي در آن است كه بين اين “ايده‌هاي احمقانه” بتوانند تمايز قائل شوند؛ زيرا با پذيرش اين ايده‌ها بايد سرمايه‌گذاريهاي وسيعي در شركت به راه افتد كه گاه زمان رسيدن به نتيجه، نامعلوم است.
از ديگر سو، شركتهايي كه نتوانند اين “ايده‌هاي احمقانه” را توليد كنند يا به راه اندازند، پس از چندي حتماً از گردونه‌ي كسب‌و‌كارها خارج مي‌شوند، چون به ركود و رخوت مي‌گرايند و در نتيجه، قطعاً مشتريان خود را از دست خواهند داد.‌
اثر حاضر نشان مي‌دهد 11 ايده‌ي احمقانه به كسب‌و‌كارهاي پرسود و درآمدزايي در جهان رسيده‌اند. آيا علاقه‌منديد از اين “ايده‌هاي احمقانه” آگاه شويد؟‌

شركتها /گفت‌وگوي اختصاصي “توسعه مهندسي بازار” با پروفسور جاگديش شث
عادتهاي بد در شركتهاي خوب
‌(گفتگو و تدوين: احمد محسني………………….صفحه26)

چکیده: پروفسور جاگديش شث در ايران ناشناخته است؛ اين در حالي است كه به گفته‌ي فيليپ كاتلر، پدر بازاريابي مدرن، وي به همراه استادش در هاروارد از اولين نظريه‌پردازان رفتار مصرف‌كننده هستند؛ يعني اواسط دهه‌هاي 1960 ميلادي.‌
دليل اين گفتگو نيز معرفي وي به اهالي بازاريابي بود تا اشتياقي براي ترجمه‌هاي كتاب او در ايران پديد آيد. او با جسارت تمام در مقابل4p‌‌،4A  را در بازاريابي معرفي كرد.
 

چهره‌ي ماه /با بزرگان بازار و دانشگاه (متولدان مرداد و شهريور ماه)
( مريم حسن‌زاده جوانيان………………..صفحه 28)
چکیده: در فاصله‌ي ماههاي مرداد و شهريور، زندگي يك استاد دانشگاه، و سه مدير جهاني معرفي مي‌شوند.
در اين شماره اين بزرگان عبارتند از:‌
1. جيمز مك‌نرني، مديرعامل شركت بوئينگ
2. رالف اسپث، مدير اجرايي لندروور
3. سرجيو زيمن، مديربازاريابي سابق كوكاكولا
4. سي‌.كي. پراهالاد، متفكر و صاحبنظر بازاريابي
شايان ذكر است سرجيو زيمن افزون بر سِمت اجرايي‌اش در كوكاكولا، انديشه‌ها و تفكراتي دارد كه بسياري او را از تأثيرگذارترين چهره‌هاي بازاريابي جهان مي‌دانند.

تبليغات /فورچون 500 برگزيد: غولهاي تبليغاتي جهان
‌(گردآوري و ترجمه: سرويس بين‌الملل………………صفحه 32)

چکیده: حضور دو شركت تبليغاتي در بين شركتهاي فورچون 500، آشكارا از قدرت اين شركتهاي تبليغاتي پرده برمي‌دارد.‌
‌”‌آمنيكام” و “اينترپابليك” دو شركت برتر جهاني هستند كه فعاليتهاي درخشان آنها توجه شركتهاي جهاني را معطوف خود كرده است.‌
جالب است بدانيم كه هر يك از اين شركتها، داراي شركتهاي وابسته‌ي ديگري هستند كه با ماهيت “روابط‌عمومي” و “خدمات بازاريابي”، تبليغات را پرتوان مي‌سازند. بخشي از توانمندي اين شركتهاي بزرگ تبليغاتي در به‌كارگيري استراتژي “ادغامها و اكتسابها” است كه توضيح آن در اين اثر آمده است.‌
 

بازار ورزش /درسهاي فوتبال اسپانيا براي مديراني كه مي‌خواهند قهرمان شوند
(محمد فتحي……………صفحه 34)

چکیده: تيم ملي فوتبال اسپانيا، پس از درخشش در جام ملتهاي اروپا در سال 2008 و كسب عنوان قهرماني اين رقابتها، جام جهاني 2010 افريقاي جنوبي را نيز به خانه برد تا از آن زمان به بعد، به سيطره‌ي 8 ساله‌ي طلايي پوشان برزيلي بر صدر جدول رده‌بندي فيفا پايان دهد و خود بر اريكه‌ي قدرت فوتبال جهان بنشيند؛ تكرار قهرماني جام ملتهاي اروپا در سال 2012، بار ديگر اين نويد را به ماتادورهاي عاشق فوتبال داد كه تيم ملي كشورشان اين بار در سرزمين مهد فوتبال، برزيل، مهياي تكرار قهرماني جام جهاني در سال 2014 است.
ويسنته دل‌بوسكه، و تيم او حرفهاي بسياري دارند؛ حرفهايي كه در عمل مي‌زنند كه مي‌تواند چراغ راه كساني باشد كه طالب آموختن هستند.
از سويي مديران باريك‌بين همواره در صدد يادگيري و ارتقاي دانش خود و كارمندانشان هستند؛ چه اين آموختن از بزرگان كسب‌وكار جهان نظير مايكل دل، جف بزوس، بيل گيتس، پيتر دراكر، و… باشد، و چه از ظرافتهاي تيم فوتبال رؤيايي حال حاضر جهان، اسپانيا.
متن حاضر را بخوانيد تا از تاكتيكها و تكنيكهاي داشتن يك تيم موفق كاري آگاه شويد.
 

آينده‌پژوهي (گفت‌وگو)/گفت‌وگوي اختصاصي توسعه مهندسي بازار
وندل بل؛ دايرهالمعارف گوياي بازاريابي
( فاطمه رستمي‌راد…………….صفحه 38)

چکیده: گفتوگو با دكتر وندل‌بل (Wendell Bell)، آينده‌پژوه جهاني، ديدگاههاي ما را به آينده‌پژوهي تغيير داد. بدين‌رو، انتشار اين گفتگو را براي اهالي بازاريابي يك ضرورت ديديم.‌
وندل‌بل در اين گفتگو بخوبي نشان مي‌دهد كه آينده‌پژوهان افزون بر ديدگاههاي انتزاعي و تئوريك، هموراه با “دنياي واقعي” ارتباطي تنگاتنگ و مستمر دارند؛ همچنانكه خود وندل‌بل در يك شركت تبليغاتي درباره‌ي “آينده‌ي اسباب‌بازيها” كار كرده است.‌
گفتني آنكه دكتر وندل‌بل، متولد شيكاگو و استاد بازنشسته‌ي دانشگاه ييل، آثار پرشمار و درخشاني در زمينه‌ي آينده‌پژوهي دارد كه برخي از آنها از سوي مجامع معتبر آينده‌پژوهي جهان، در زمره‌ي 10 اثر برتر جهاني قرار گرفته‌اند.
 

آينده‌پژوهي (موردكاوي)/چشم‌انداز آموزشگاههاي زبان در ايران: بقا يا نابودي؟
( نيوشا صداقت‌كيش………..صفحه 40)

چکیده: افزايش تب و تاب يادگيري زبان خارجي بويژه زبان انگليسي، به تأسيس رو به رشد آموزشگاههاي زبان در سالهاي اخير انجاميد.‌عدم كارآيي نسبتاً مطلوب آموزش و پرورش در آموزش زبان انگليسي، بروز نيازهاي تازه براي كسب مناصب جديد، تقاضا براي تحصيل و كار در خارج از كشور و بسياري موارد ديگر، عملاً به رشد شتابان آموزشگاههاي زبان افزود.‌
با وجود اين، مديران آموزشگاههاي زبان همانند بسياري از مديران كسب‌و‌كاري، اكنون دغدغه‌ي آينده‌ي كسب‌و‌كاري خود را دارند. تمايل دارند بر پايه‌ي واقعيتهاي پيش رو، بتوانند آينده‌ي 2 تا 5 سال آتي را با وضوح بيشتري ترسيم كنند؛ چراكه رشد و توسعه‌ي آموزشگاههاي زبان در ايران در گرو اين پيش‌بيني‌هاي جسورانه است.‌چنين نگاهي سبب شد تا به سراغ برخي از مديران و كارشناسان آموزشگاههاي زبان رفتيم و اين تك پرسش را با آنان در ميان گذاشتيم كه: “آينده‌ي آموزشگاههاي زبان در ايران چه خواهد بود؟”‌
پاسخ اين مديران و كارشناسان فراتر از انتظارمان بود. ازاين‌رو به لطف اين مديران، برخي پاسخها تا جايي كه شدني بود، در اين اثر آمده است. برخي از پاسخهاي مديران آينده‌نگر آموزشگاههاي زبان را مجاز نبوديم كه در اين نشريه درج كنيم. پيشنهاد مؤكد آنان بود كه نشريه‌ وظيفه دارد “پرسشهاي خوب” براي مديران بالنده طرح كند. اگر مديراني تمايل داشتند بيش از اين جستجوهاي آينده‌نگري داشته باشند، بهتر است در قالب يك پروژه‌ي خاص براي “آموزشگاه” آنان در قالب مشاوره تقديم شود.

بازاريابي حسي (مطالعات موردي)/
بازارآفريني با طعم احساسات و شگفتي
‌(گردآوري و ترجمه: دپارتمان بازاريابي حسي – ميدانيTMBA…………………………صفحه 42)

چکیده: سامسونگ، ويرجين، موناليزا، آديداس، هوندا و برند قهوه با نام دوو آگبرتس شگفتي آفريدند تا بتوانند مشتريان را شگفت‌زده كنند.‌
مي‌پرسيد اين برندها چه كردند؟ اين اثر به صورت كوتاه و موجز، كوشش خلاقانه‌ي اين برندها را براي مشتريان تشريح مي‌كند.‌
براي مثال، خستگي در سفرهاي هوايي، امري طبيعي است. اما آنها كه در فرودگاه خميازه مي‌كشند، با يك قهوه‌ي داغ دوو آگبرتس پذيرايي مي‌شوند.‌
همچنين شركت ويرجين آتلانتيك كه يك خط هوايي است، در اقدامي مبتكرانه، صندليهاي هواپيما را روي آسفالت خيابان مي‌گذارد. هر كسي بر روي آن بنشيند، مهمانداران به سراغ مي‌شتابند و با نوشيدني و غذاهاي متنوع از او پذيرايي مي‌كنند. هوندا براي آنكه توجه ديگران را جلب كند، …‌
 

رفتار مصرف‌كننده /
گفتگوي اختصاصي “توسعه مهندسي بازار” با پروفسور مايكل آر. سولومون
فرمان اتومبيل كسب‌وكار در دست مصرف‌كنندگان
‌(گفتگو و تدوين: محمدرضا حسن‌زاده جوانيان…………………..صفحه 44)

چکیده: گفتگو با پروفسور مايكل آر.سولومون، استاد ممتاز جهاني در حوزه‌ي “رفتار مصرف‌كننده” به دو دليل ضرورت داشت؛‌
1) كتابي از سولومون با عنوان “رفتار مصرف‌كننده” در انتشارات بازاريابي زير چاپ است؛ حاوي 800 صفحه. مخاطبان اصلي اين كتاب عبارتند از: الف) دانشجويان دكتري و‌ كارشناسي ارشد، ب) مديراني كه در فضاي رقابتي كار مي‌كنند.‌
2) ميزگردي كه در سال 1391 با حضور استادان “رفتار مصرف‌كننده” در دفتر نشريه برگزار شد و حاوي ديدگاههاي متفاوتي بود (توسعه مهندسي بازار، شماره‌ي 26، مرداد و شهريور ماه 1391).
با اين مصاحبه كه پروفسور سولومون پذيرفت، بسياري از اصلي‌ترين ديدگاههاي وي تشريح شده است كه مطالعه‌ي آن براي صاحبنظران بازاريابي پيشنهاد مي‌شود.‌
 

بازارسازان /”تكنيكهاي فرصت‌يابي در بازاريابي و فروش”؛ بازارسازي در پرتو رويدادها
(علي خادم……………..صفحه 48)

چکیده: “بهره‌برداري از رويدادها و مناسبتها”، هنر بازاريابي و بازارياباني است كه براي موقعيتها، برنامه دارند.‌
تولد “نوه‌ي ملكه” در انگليس يك فرصت بود كه برخي برندها و شركتها توانستند در پرتو آن سود سرشاري تصيب خود سازند.‌

چگونه مي‌توان از اين فرصتها براي سودزدايي و افزايش درآمد استفاده كرد؟ پاسخ اين پرسش را استادان بازاريابي در “سرعت عمل” و “انعطاف‌پذيري” جستجو كردند كه دو ويژگي اصلي برندهايي است كه آگاهانه از رويدادها، بهره‌برداري مي‌كنند. در اين اثر با اقدامات چند برند معروف در انگليس آشنا مي‌شويد كه بخوبي توانستند تكنيكهاي فرصت‌يابي را در بازاريابي و فروش، در عمل پياده‌سازي و اجرا كنند.‌

 
كمپين بازاريابي/كسب وكار موفق با چاشني ويروس
‌(سيدبهزاد گلپرور………………………….صفحه 50)

چکیده: ‌”حجم روزافزون پيامها” اجازه نمي‌دهد تا بسياري از تبليغات، ديده، شنيده، و يا پرفروش شوند. اين واقعيت به ساده‌ترين زبان مي‌گويد: هزينه‌هاي سنگيني كه شركتها براي تبليغات مي‌پردازند، هيچ سودي برايشان ندارد!‌
اين واقعيت تلخ سبب شده تا كارشناسان به دنبال راهي باشند كه بتوانند پيامي را از اين همه موانع يا “ازدحام پيامها”، عبور دهند.
بازاريابي ويروسي يكي از اين راههاي استثنايي است كه اگر با منطق و تدبير لازم به كار گرفته شود، كاري كارستان براي شركتها خواهد كرد. گاه شركتها هيچ هزينه‌اي از اين بابت نمي‌پردازند، اما مانند “ويروس”، پيام آنها به سايرين مخابره مي‌شود و در سطح گسترده‌اي انتشار مي‌يابد.‌
در اينجا با 10 كمپين موفق بازاريابي ويروسي آشنا مي‌شويد كه تدابيرشان نتيجه داده. آيا مي‌خواهيد بدانيد چگونه؟ مطالعه‌ي اين اثر پيشنهاد مي‌شود.‌

بازاريابي فيلم/10 كمپين خلاق بازاريابي فيلم
(فرشيد نوروزي……………صفحه 52)

‌”چکیده: راه‌اندازي كمپينهاي بازاريابي و تبليغات” ابزار برنده‌ي بازارياباني است كه مي‌كوشند تا ميزان فروش فيلمهاي برتر سينمايي را افزايش دهند.‌
در اثر حاضر كه پيش رو داريد، 10 فيلم برتر جهاني معرفي شده‌اند كه توانستند با به كارگيري كمپين بازاريابي و تبليغات، فروش خود را تضمين كنند و در كانون توجهات مخاطبان قرار گيرند.‌
برخي از فيلمهاي سينمايي با جسارت تمام توانستند از روشهاي طنز و مضحك بهره بگيرند تا فروش خود را افزايش دهند، برخي با استفاده از دنياي آنلاين و فضاي مجازي اقدامات خود را به ثمر نشاندند.‌‌

بسته‌بندي/آينده‌ي صنعت بسته‌بندي
(پريسا صادقي……………..صفحه 54)

چکیده: ‌”بسته‌بندي”در دنياي امروز معنا و مفهومي فراتر از زيبايي ظاهري دارد. شركتهايي كه بخواهند با زيبايي ظاهري در بسته‌بندي، مسائل زيست‌محيطي را ناديده‌ بگيرند، در دنياي كسب‌و‌كارها جايي ندارند.‌
مشتريان امروزي از شركتها توقع دارند كه با پايبندي هر چه بيشتر به مسائل زيست‌محيطي فعاليت كنند، در غير اين صورت كالا و محصولات شركتها خريداري نخواهد شد. افزون بر آن، كشاندن شركتها به دادگاهها و پرداخت غرامتهاي سنگين و حتي انحلال شركتها بخشي از مجازاتي است كه مشتريان امروز از آن كوتاه نمي‌آيند.‌
كوكاكولا، دل كاميپوتر، ژيلت، زارا، نوكيا، برندهاي جهاني هستند كه اين مقاله از مجموعه اقدامات آنان در پايبندي هر چه بيشتر به محيط‌زيست مي‌گويد. با وجود اين، به نظر مي‌رسد اين شركتها به بخش زيادي از تكنولوژي لازم دراين‌باره دست يافته‌اند و قبل از سال 2020 آن را به اجرا درمي‌آورند. آنچه مي‌خوانيم، قاعدتاً متكي بر “توليدات روابط‌عمومي” اين شركتها است تا با “رسانه‌اي كردن اقدامات” بتوانند از آسيب “شهروندان جهاني” در امان باشند.‌
با وجود اين، و به رغم گرايش جانبدارانه، اين مقاله درسهاي فراواني براي شركتها دارد.‌
 

نوروبرندينگ/گفت‌وگوي اختصاصي توسعه مهندسي بازار با پيتر استيدل، نويسنده‌ي كتاب نوروبرندينگ
برندهاي برتر با كمك علم عصب‌شناسي
‌(گفتگو و تدوين: سيداحسان گلپرور……………………..صفحه 56)

چکیده: دكتر پيتراستيدل، مؤلف كتاب نوروبرندينگ، انسان چند وجهي و پركاري است. هر لحظه آشنايي با او، شما را به تعجب بيشتر وا مي‌دارد.‌
در جواني گرايش فوق‌العاده زيادي به آمار و تحقيقات كمّي دارد تا جايي كه در 25 سالگي كتابي درباره‌ي “آمار چند متغيري” مي‌نويسد. اما اكنون، گرايش عميقي به تحقيقات كيفي بويژه نوروماكتينگ دارد.‌
استيدل جايگاه عالي در كسوت استاد دانشگاهي دارد، سخنران ورزيده‌اي است، پژوهشگر نكته‌سنجي است، مشاور شركتهاي بزرگ جهاني است، بسيار سفر كرده، تبليغات، رسانه، و استراتژي را مي‌شناسد، دانش بازاريابي را با روان‌تحليلگري كارل گوستاو يونگ، روانپزشك و روانشناس سوئيسي در هم آميخته و كتاب بين‌رشته‌اي تدوين كرده است با نام “خلق معناي برند: چگونه از كهن الگوهاي تصوير برند استفاده كنيم.” گفتني آنكه يونگ و مفاهيم كهن الگوهاي او مستلزم دانش وسيعي است و استيدل بي‌مهابا با جسارت دانشي آن را در قالب بازاريابي عجين كرده است.‌
رياست شوراي نوروماركتينگ آسيا و اقيانوسيه را برعهده دارد، اما كتابي دارد با عنوان نوروماركتنيگ براي احمقها (DUMMIES)؛ كتابهايي كه قرار است هر تازه‌واردي وقتي به آن مراجعه مي‌كند، بتواند با مفاهيم عميق آن ارتباط برقرار كند، تئوريها را بفهمد، كاربرد آن را بداند و…‌
جالبتر آنكه عروس دكتر پيتر استيدل، ايراني است و استيدل درباره‌ي ايران نيز اطلاعات خوبي دارد؛ گو آنكه هنوز به ايران سفر نكرده است.‌
تعادل وي در فعاليتهاي دانشگاهي، حرفه‌اي، روزمره زبانزد همكارانش است به گونه‌اي كه از وي شخصيت يكپارچه‌ و متعادلي تصوير مي‌كنند؛ در عين آنكه علائق و مشغله‌هاي متنوعي دارد.‌
آنچه گفت‌وگوي دكتر استيدل را خواندني مي‌كند، معرفي ديدگاههاي او است كه خواننده را از مطالعه‌ي كتابهاي متعدد او بي‌نياز مي‌كند.‌

 
معرفي مجله/مجله‌ي توزيع صنعتي؛ با قدمتي بيش از 100 سال
(حامد موحديان………………..صفحه 60)

‌چکیده: “معرفي مجلات برتر دنياي بازاريابي”، ما را با برترينهاي جهان آشنا مي‌كند. در اين شماره، مجله‌ي توزيع صنعتي (Indusrtial Distribution) معرفي مي‌شود.‌
اين مجله كه به‌صورت دوماهنامه منتشر مي‌شود، با قدمتي بيش از 100 سال، در زمره‌ي قديمي‌ترين مجلاتي است كه به صورت تخصصي به صنعت توزيع مي‌پردازد.
متن حاضر به معرفي جديدترين شماره‌ي اين مجله مي‌پردازد كه مربوط به ماه آگوست و ژولاي 2013 است.

 
کتابفروشی بازاریابی /تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش
(صفحه…………………. 62)

·        بازاريابي استعاره‌اي
·        بازاريابي خدمات بيمه
·        الگوها و مدلهاي شناسايي فرصتهاي كسب‌و‌كار در ايران
·        مديريت كانال‌هاي توزيع و فروش با تأكيد بر پخش مويرگي (نگرش كاربردي)
·        مهارتهاي ارتباط مؤثر و بازاريابي رايانامه اي
·        بازاريابي اجتماعي
·        مديريت استراتژيك؛ كليد موفقيت در بازارهاي رقابتي
·        چهل گفتار پيرامون مديريت و رهبري در كسب‌كار
·        بازاريابي پويا
·        چماق و هويج ديگر كارآيي ندارند
·        بازاريابي استراتژيك: نگرش كاربردي
·        آموخته هاي تجارت موفق در قوس‌هاي طلايي
·        بازاريابي شفاهي
·        مديريت راهبردي برند
·        راهنمای مدیران در کانال توزیع
·        چهل گفتار پيرامون مديريت و رهبري در كسب‌كار
·        مدیریت استراتژیک بازاریابی
·        مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی
·        سلام؛ صبح بخیر همراه
·        نورومارکتینگ؛ نظریه و کاربرد
·        مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی
·        دلايل كاميابي برندهاي برتر جهاني
·        دل‌نکته‌های معلم بازاریابی
·        مدیریت انتظارات مشتریان
·        42 قانون طلا‌يي بازاريابي
·        مباحث و موضوعات مديريت بازاريابي با نگرش بازار ايران (چاپ سوم)
·        مباني تحقيقات كاربردي (اشتباهات رايج، مسائل و راه‌حلهاي كارشناسي)
·        كسب‌وكار نامهاي تجاري
·        مديريت فروش و فروش حضوري با نگرش بازار ايران
·        چگونگي اداره‌ي كسب‌وكار در بحران اقتصادي
·        آدكار؛ تكنيكهاي كاربردي تغيير دركسب‌وكار
·        مباحث و موضوعات بازاريابي خدمات با نگرش بازار ايران
·        مدلهاي مديريتي براي راه‌اندازي و اداره‌ي كسب‌وكار (از تئوري تا عمل)
·        قضاياي موردي واقعي بازاريابي با نگرش بازار ايران
·         بازاريابي حسي؛ راهنماي كاربردي تجربه‌ي تعاملي
·        بازاريابي و فروش تلفني با نگرش بازار ايران
·        دل‌گفته‌ها و دل‌نوشته‌هاي معلم بازاريابي
·        تحقيقات بازاريابي در يك هفته
·        اصول، فنون، و هنر مذاكره با نگرش بازار ايران
·        تكنيكهاي فرصت‌يابي در بازاريابي و فروش با نگرش بازار ايران
·        كلينيك محصول؛ آزمون بازاريابي محصولات جديد
·        نقشه‌ي ذهني مشتري
·        راهنماي مديران در كانال توزيع
·        يادداشتهاي معلم بازاريابي
·        پرورش نبوغ بازاريابي
·        تبلیغات پنهان در بازاریابی
·        هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی
·        فروشگاه؛ راهکارها و نکته ها
 

فرم اشتراك/ فرم اشتراك مجله و خريد ‌فيلم آموزش بازاريابي هاروارد……………………………64

فيلم آموزش بازاريابي هاروارد……………………………………………………………….65
عنوان و موضوع ‌فيلم آموزشي اين شماره: نقش مدیران در افزایش کارآیی کارکنان (ادوارد ام هالوول؛ استاد دانشگاه هاروارد)