تجارت الكترونيك الزام توان بقاي شركتها در هزاره سوم

تاریخ درج مقاله : امروز , 01 تیر 1393

نویسندگان:

دكتر روزبه حبيبي استاديار دانشگاه پيام نور
drhabibir@gmail.com
زهرا حاجتي
دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بيمه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
Zm.hajati@yahoo.com

TMBA چکیده:
یکی از ضرورت هایی که در محیط پر آشوب دنياي  امروزي نقش مهمی دارد تجارت الکترونیک است. تجارت الکترونیک علی رغم نوپا بودن، پیشرفت هاي شگرفی داشته و به خصوص اخیرا در ایران گرایش به آن زیاد شده است ولی از طرفی دیگر چون کالا در تجارت الکترونیک همانند تجارت سنتی ملموس نیست، یکی از لازمه هاي مهم در جریان خرید در تجارت الکترونیک مفهوم اعتماد است. از این رو این مقاله سعی دارد رابطه اعتماد و تجارت الکترونیک را که گاهی به عنوان حلقه مفقوده در مباحث تجارت الکترونیک مطرح است را بررسی کند. این مقاله ابتدا به مفهوم تجارت الکترونیک مي پردازد و با نگاهي گذرا به آغاز اين نوع از تجارت الكترونيك در ايران را بیان کرده و انواع و ابعاد اعتماد را بررسی می کند. سپس استراتژي هاي ايجاد اعتماد در مشتريان و اهميت اعتماد در تجارت الكترونيك را مورد بحث قرار داده است. با اعتمادسازي بین بنگاه و بنگاه یا بنگاه و مشتري در تجارت الکترونیک می توان روابطی را که بر اساس اعتماد دوطرفه است ایجاد نمود و فرآیند تجارت الکترونیک را تسهیل و تسریع نمود و سبب رشد آن شد.

 

واژگان کلیدي: اعتماد، تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات 

مقدمه:
امروزه تجارت الكترونيك به سرعت در حال نفوذ به سازمان هاست و تاثير عميقي بر روي تجارت همانند زندگي معمولي مردم گذاشته است و مرزهاي بين سيستم هاي اطلاعاتي و تجارت الكترونيك به سرعت در حال محو شدن است. از سوي ديگر، توسعه تجارت الكترونيك مسائل جديدي را در عرصه بين المللي مطرح نموده است. از آنجا كه خريداران و فروشندگان از كشورهاي مختلف جهان به وسيله فناوري هاي ارتباطي تجارت الكترونيك با يكديگر مرتبط مي شوند، لزوم توجه به مسائل اخلاقي، فرهنگي و اعتمادي بيشتر مي شود. به طور كلي در تجارت اينترنتي خطرهاي زيادي مطرح مي گردد و روز به روز بر شدت دشواري ايجاد و تقويت روش هايي براي تجارت مطمئن و امن در اينترنت افزوده مي گردد، به عنوان مثال چگونه مي توان به صحت و قانوني بودن امضاي مجازي در فضاي اينترنت، اطمينان يافت. اين دسته پيچيدگي ها بيان كننده اين حقيقت مي باشند كه امكان رخ دادن اشتباه در تجارت الكترونيكي وجود دارد. در اين ميان خدمات ايجاد اعتماد از عوامل عمده اي است كه منجر به اطمينان بيشتر در ارتباط با استفاده از اينترنت مي گردد و همواره به عنوان عاملي اساسي در موفقيت تجارت الكترونيك در نظر گرفته مي شود. مفهوم خدمات اعتماد، بحث جديدي در تجارت نيست، بلكه تجارت همواره شاهد حضور مؤسسات قانوني مالي و بيمه كه باعث به وجود آمدن اعتماد و اطمينان در قراردادهاي تجاري مي گردد، بوده است.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.