بررسي رابطه بين مديريت تنوع و تعهدسازماني درشركت تخته شهيد باهنر گرگان

تاریخ درج مقاله : امروز , 25 اسفند 1392

نویسندگان :

سيدابوذر حسيني
دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت دولتي گرایش منابع انساني
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، گروه مدیریت،
دكتر محمد باقر گرجي  
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، گروه مدیریت،
دكتر پرويز سعيدي
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، گروه مدیریت،

 

TMBA چکیده:  
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسي وتعيين  رابطه بين مديريت تنوع و تعهدسازماني درشركت تخته شهيد باهنر گرگان بوده است.
روش: جامعه آماري مورد استفاده در اين پژوهش كليه مديران و كاركنان شركت صنعت چوب شمال(نئوپان گنبد)تعداد140نفر مي باشد. حجم نمونه به كمك جدول مورگان در شركت مورد تحقيق 103 نفر تعيين گرديد. اين تحقيق از نظر روش پيمايشي و همبستگي مي باشد.به منظور تجزيه تحليل داده ها از روش هاي آمار توصيفي و استنباطي(ضريب همبستگي اسپيرمن، آزمون كلموگروف – اسميرنوف) استفاده شده است.
نتايج: نتايج به دست آمده تحقيق نشان داد كه: بين مديريت تنوع و تعهدسازماني كاركنان رابطه مثبت و معني داري وجود دارد و همچنين بين مديريت تنوع و اجزاي تعهدسازماني ( عاطفي، مستمر،هنجاري) رابطه مثبت و معناداري وجود دار

واژگان كليدي: مديريت تنوع، تعهدسازماني،تعهد(عاطفي، مستمر، هنجاري)، نئوپان شهيد باهنر

مقدمه :
تعریف یا درک یکسانی از تنوع1 از بسیاری جهات به سختی امکان پذیر است.هم دانشمندان و هم متخصصین تا امروز به فهمی جامع در مورد تنوع ومدیریت تنوع2 نرسیده اند.با توسعه ی سازمان ها و جهانی شدن ابعاد کسب وکار،مجموعه یا گروهی از افراد که در سازمان ها مشغول به فعالیت هستند نیز افزایش می یابند.با افزایش جمعیت کارکنان ،تنوع ویژگی ها در سازمان ها نیز بیشتر می شود،زیرا هر کارمند دارای ویژگی ها شامل نژاد،زبان،سن،جنسیت،طبقه اجتماعی و تحصیلات است از آنجایی که کارکنان مختلف دارای ویژگی های متمایزی هستند،تعامل و همکاری آنها نیازمند درک متقابل از ویژگی های یکدیگراست عدم احساس تعهد وتعهد سطح پایین،نتایج منفی را برای فرد و سازمان به دنبال دارد از جمله نتایج،ترک خدمت،غیبت زیاد،بی میلی به ماندن در سازمان در  کارکنان را به دنبال دارد. تعهد سازمانی موجب بهره وری می شود،زیرا افزایش تعهد موجب ارتقاءسازگاری فرد با سازمان،بروز خلاقیت های فردی و نیز استفاده کارآمد از منابع انسانی می شود که این هم خود افزایش بهره وری را به دنبال دارد.بعضی مدیران تصور می کنند که تنها ازطریق اختصاص پاداش های مالی می توانند مجری عدالت بوده وبر سطح تعهد کارکنان بیافزایند،در حالیکه باید توجه نمود که برخورد منصفانه وعادلانه با کارکنان موجب رضایت آنها و احساس برابری و افزایش خشنودی شغلی آنها می گردد. مدیریت تنوع نیز یک فرایند مدیریت،بویژه مدیریت منابع انسانی است که مبتنی بر مجموعه ارزش هایی است که تفاوت های میان افراد را،بعنوان نقطه قوت،برای مدیریت شناسایی می کند. درقرن21سازمان باچالش های تنوع درعرصه های بسیاری روبرومی شوند،که سازمان بایداین تنوع راهم دردرون سازمان وهم درسطح بین المللی مدیریت کنند. یکی از مهمترین چالش هایی که همواره سازمان با آن روبروهستند مواجه شدن باافرادی است که ازجنبه های گوناگون،ازهم متفاوت هستندکه این امر به نوبه خود منجربه ظهورتنوع نیروی کار می شود.تنوع نیروی کار به معنای آن است سازمان در درون خود باگروه های کاری نامتجانس ازجمله جنسیت،قومیت،سن،تحصیلات،اخلاق وغیره مواجه می شوند،بنابراین سازمان هاباید بااین گروه ها منطبق تر شوند درحالت کلی میزان خشنودی فردبرتعهدبیشتریاکمتروی اثرمی گذاردکه آن نیزبرکوشش وسرانجام کارکردوعملکردورفتار اوموثراست.بنابراین دیدگاه کارمندنسبت به عدالت سازمانی موجودمی-تواند درعملکرداوازجمله تعهدسازمانی اش تاثیر داشته باشد.یکی ازعوامل تاثیرگذاربرتعهدسازمانی عدالت سازمانی(آدامز) که منظورازآن رفتاریکسان وعادلانه باکارکنان ودریافت پاداش متناسب باکاروکوشش فردمی باشدکه همان عدالت توزیعی می باشد تاکید کرد .. اگرکارکنان نتوانندمنافع ومزایایی راکه درسازمان شان وجوددارد درسایرسازمان ها بیابند تعهدشان به سازمان متبوع افزایش خواهدیافت..

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.