قرارداد ایران و توتال ؛ نقطه ی عطف به آینده

به گزارش پی ام نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین، شرکت فرانسوی توتال و ایران روز دوشنبه ۱۲ تیر، قرارداد ۲۰ ساله توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را امضا کردند. شرکت توتال با ۵۰.۱ درصد سهم، اپراتور پروژه خواهد بود و شرکت «سی ان پی سی» چین و پتروپارس ایران هر کدام با ۳۰ درصد و ۱۹.۹ درصد سهم عضو کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستند.

این اولین قرارداد بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به «آی پی سی» است که با شرکت‌های خارجی امضا می شود.

بر اساس گزارش رسمی توتال که در وبسایت رسمی آن شرکت منتشر شده است، پاتریک پویانه، مدیر اجرایی توتال، بعد از امضا توافق گفت که این قرارداد بزرگ، صفحه ای جدید در بازگشت این شرکت به ایران باز کرد و شرکت توتال افتخار می کند که اولین شرکتی است که قرارداد «آی پی سی» با ایران امضا کرده است.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت نفت ایران نیز قرارداد یاد شده برای تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز و ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی امضا شده است و در دو مرحله، اجرایی خواهد شد.

در این قرارداد  که دوره توسعه و بهره برداری ۲۰ سال است محصولات زیر بدست خواهد آمد:

➖ ۳۳۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی غنی و ترش
➖ حدود ۲۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی
➖ ۱۴ میلیون تن گاز مایع
➖ ۱۲ میلیون تن اتان
➖ ۲ میلیون تن گوگرد
برداشت و تولید می شود.

زنگنه وزیرنفت اعلام کرد، در برنامه ۵ ساله ششم که امسال سال اول آن است ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که ۱۳۰ میلیارد در بالادستی مورد نیاز است. از ۲۰۰ بیش از ۷۰ درصد باید از منابع خارجی تامین شود.

هدف ما افزایش تولید نفت و میعانات به ۶ میلیون بشکه در روز است.

اولویت ما میادین غرب کارون و لایه نفتی پارس و سلمان و فروزان و آذر و میادین استانهای غرب کشور است.

از مهمترین بخشهای قرارداد انتقال فناوری در سطوح مختلف به داخل است و از پتروپارس و سایر شرکتهای ایرانی خواهش میکنیم از فرصتی که این قرارداد ایجاد میکند استفاده کنند. زمانبندی این قرارداد از امروز آغاز می گردد.