نظام آموزشی روسیه

نظام آموزشی روسیه

بی شک آشنایی با سیستم آموزشی هر کشوری که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید می تواند دید شما را نسبت به وضعیت آموزش در آن کشور روشن تر کند اگر قصد تحصیل در روسیه را دارید بهتر است با نظام آموزشی روسیه نیز آشنا شوید.

نظام آموزشی روسیه از قدمت بالایی برخوردار است و یکی از نظام‌های آموزشی قوی در سطح جهانی است که نرخ سواد را در این کشور به ۹۸ درصد رسانده است و از بیشتر کشورهای اروپای غربی بالاتر است. سیستم آموزشی روسیه به چهار بخش تقسیم می‌شود: تحصیلات ابتدایی، متوسطه، عالی و تحصیلات تکمیلی.

تحصیلات متوسطه در روسیه برخلاف سایر کشورها که معمولا ۱۲ سال به طول می انجامد ۱۱ ساله  است. تحصیل تا سال نهم در روسیه اجباری است در پایان این دوره زمان انتخاب برای ورود به کالج یا تحصیلات تخصصی عمومی فرا می رسد. چنانچه شخص مستقیما وارد کالج شود، یک دروه ۳ ساله را برای رسیدن به درجه qualified worker پشت سر می گذارد. در غیر اینصورت می تواند وارد

دوره تحصیلات تخصصی عمومی شود و دوره ۲ تا ۳ ساله Secondry (complete) general education  را به پایان برساند. چنانچه شخص وارد تحصیلات تخصصی عمومی شود، ۳ گزینه در پیش رو دارد: گزینه اول اینکه وارد کالج شده و پس از ۱ سال تحصیل به درجه qualified worker برسد، یا اینکه وارد دوره تخصصی تکنسین شود و پس از ۳ تا ۵ سال تحصیل به درجه technician advanced level  برسد و گزینه سوم اینکه وارد دانشگاه شود.

دوره آموزش عالی در روسیه  نیز به دو صورت است :

  • دوره ۵ ساله کارشناسی ارشد پیوسته specialist
  • کارشناسی (۴ سال) + کارشناسی ارشد (۲ سال)+ دکتری (۳ سال)

نظام آموزشی عالی روسیه

به طور کلی مراکز آموزش عالی روسیه به سه نوع دانشگاه، آکادمی و انستیتو تقسیم‌بندی می‌شوند. دانشگاه موسسه آموزش عالی که طبق برنامه آموزشی تدوین شده در تمام سطوح و تمام رشته ها به تربیت کادرمتخصص میپردازد. دانشگاه باید در تمام حوزهها به تحقیقات کاربردی و اساسی بپردازد و در حقیقت مرکز علمی و آموزشی در تمام حوزه ها باشد.دانشگاه‌ها بزرگترین مراکز آموزشی در روسیه هستند.

آکادمی‌ موسسه آموزش عالی که طبق برنامه آموزشی تدوین شده در تمام سطوح و تمام رشته ها به تربیت کادر متخصص می پردازد. با این تفاوت که آکادمی در یک حوزه مشخص علمی و یا فرهنگی به تحقیقات کاربردی و اساسی پرداخته و تبدیل به یک مرکز علمی و آموزشی در حوزه تخصصی خود می شود.از مهم‌ترین آکادمی‌های روسیه می‌توان به آکادمی پزشکی مسکو، آکادمی کشاورزی مسکو، آکادمی صنایع شیمی و آکادمی دریا اشاره کرد.

انستیتو – موسسه آموزش عالی که طبق برنامه آموزشی تدوین شده و دارای دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد است. علاوه بر این انستیتو نیز همچون سایر دانشگاهها به تربیت کادر متخصص می پردازد، با این حال، حوزه فعالیت انستیتو محدودتر و تخصصی تر می شود.از انستیتوهای معروف روسیه می‌توان به انستیتو هواشناسی، انستیتو هوافضا اشاره کرد. باید به این نکته اشاره کرد که توسعه علمی در زمینه‌های تکنولوژی، پزشکی و علوم انسانی یکی از اولوت‌های حکومت فدرال روسیه است.