اشتباهات مدیران در مشارکت دادن کارکنان در تصمیمات مهم شرکت
بسیاری از مدیران شرکتها بعد از اینکه راه حلی را پیدا می کنند ، تصمیم می گیرند که نظر کارکنان خود را در خصوص این راه حل جویا شوند.
در صورتی یک مدیر ، موفق خواهد شد که بتواند به درستی و کاملاً سنجیده از نظر کارکنان خود آگاه شود. افراد باهوش به خوبی می دانند که نحوه سخن گفتن آنها و طرز پرسیدن نظر کارکنان بسیار مهم است. اما ممکن است برخی از مدیران نیز نحوه سوال پرسیدن و مشارکت دادن کارکنان در تصمیمات را مهم ندانند. معمولاً ، ممکن است شما به سه نوع اشتباه در نحوه نظر خواهی و سوال پرسیدن از کارکنان خود دچار شوید:
یک) تصمیم را گرفته اید و فقط به دنبال تأیید تصمیم خود هستید
اگر شما تصمیم خود را گرفته اید و فقط منتظر این هستید که کارکنان ، تصمیم شما را تأیید کنند دچار اشتباه شده اید. سوالاتی که با این لحن پرسیده می شوند و مشارکت دادنهایی که فقط قصد تأیید شدن دارید موجب شود که ذهن کارکنان شما بسیار محدو شود. بنابراین ، کارکنان شما به جای اینکه در خصوص تصمیم و راه حل شما به درستی فکر کنند و یا خودشان به صورت خلاقانه به دنبال راه باشند سعی می کنند همانطور که شما انتظار دارید و دلتان می خواهد آن را تأیید کنند.
بهتر است نحوه پرسیدن نظر کارکنان به این شکل باشد که از آنها بپرسید ” نظر شما در خصوص روند فعلی فلان موضوع چیست؟ یا ، فکر می کنید بهتر است در این شرایط چه اقدامی انجام دهیم؟ ” اگر شما سوالات و نظر کارکنانتان را مطابق با دو نمونه ای که زدیم از کنارکنان بپرسید آنها نظراتشان را به شما خواهند گفت. همچنین آنها واقعاً خودشان را در تصمیمات شرکت دخیل خواهند دانست و سعی می کنند بهترین راه حل را برای آن پیدا کنند.
دو) پرسیدن سوالات تردید آمیز
از نظر مشاوران مدیریتی ، یکی دیگر از اشتباهاتی که ممکن است مدیران مرتکب شوند این است که نحوه سوال خود را به شکل تردید بین دو گزینه می پرسند. یعنی این تفکر را به کارکنان القا می کنند که آنها تصمیم خود را گرفته اند و فقط بین این دو گزینه شک دارند.

در این شرایط نیز نه تنها کارکنان شما خودشان را در امور شرکت دخیل نمی بینند. بلکه آنها به خود اجازه نمی دهند که به فراتر از این دو گزینه فکر کنند و ایده های خلاقه ای را مطرح کنند. در این شرایط ، کارکنان شما معمولاً بدون اینکه چندان فکر بکنند و به دنبال راه حل باشند یکی از راه حلهای پیشنهادی شما را انتخاب خواهند کرد. بهتر است صبور باشید و ذهن کارکنان خود را محدود به یک یا دو گزینه نکنید.
سه) پرسیدن چند جمله و سوال
یکی دیگر از اشتباهات مدیریتی این است که شما چند سوال بپرسید یا چند جمله طولانی و مبهم بپرسید. بهتر است سوالات خود را به صورت یک سوال کاملاً روشن و در یک جمله بپرسید. همچنین بهتر است کمی سوال خود را جزئی بپرسید نه سوال کلی. زیرا سوال کلی ، یک نوع سوال مبهم محسوب می شود و ممکن است آنها پاسخهایی بدهند که تکراری و بدون خلاقیت باشد.
منبع: پارک بازاریابی ایران