جذب ۳/۵ میلیارد یورو فاینانس برای پروژه های معدنی

به گزارش پی ام نیوز و به نقل از شاتا، مهدی کرباسیان در نشست خبری تصریح کرد: معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی در اولویت دولت، مجلس شورای اسلامی و مسئولان کشور قرار گرفته است، ما نیز این موضوع را با تمام قوا پیگیری کردیم.

کرباسیان با اشاره به تدوین نقشه راه چهار ساله برای حوزه معدن و صنایع معدنی، گفت: این نقشه راه شامل ۷۶ بند تهیه شده و در اختیار دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. هم اکنون جزو ۱۵ کشور دنیا از لحاظ ذخایر معدنی هستیم که با اکتشافات جدید این رتبه به زیر ۱۰ نیز خواهد رسید.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اعلام تشکیل ستاد زنجیره فولاد، ادامه داد: زنجیره معدن و محصولات معدنی باید با هم و در کنار هم دیده شوند. ستاد زنجیره فولاد (از اکتشاف تا صنایع پایین دستی فولاد) در همین راستا تشکیل شده است و توافق کردیم خود فولادسازان برای افزایش ظرفیت ۵میلیون تنی فولاد به ۱۰ میلیون تن در بندرعباس مشارکت کنند.

توجه به معادن کوچک جزو سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو است 
کرباسیان با بیان اینکه ظرف چند سال آینده باید ۴۰۰ میلیون تن کار برداشت معدنی (از باطله برداری تا معدن) انجام شود، گفت: قرار است ۱.۵ میلیارد دلار برای رفع محرومیت زدایی مناطق محروم هزینه شود که در این بودجه معادن کوچک در بخش های روستایی نیز دیده شده و توجه به معادن کوچک جزو سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو است.

بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری اکتشاف در جهت اقتصاد مقاومتی 
وی با تقدیر از خانه معدن ایران و میدکو برای تلاش های شان در حوزه معدن اضافه کرد: کارهای خوبی با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی آغاز شده است که برای حوزه معدن مثمر ثمر خواهد بود و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف در جهت اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری کردیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام رشد ۱۴ درصدی صادرات آهن اسفنجی در هشت ماهه سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصریح کرد: صادرات آهن اسفنجی در هشت ماهه امسال ۵۲۷ هزار تن بوده است. از سوی دیگر صادرات کنسانتره ۱۸ درصد و گندله ۲۶ درصد در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ افزایش یافته است.
کرباسیان با اشاره به نقش معدن و صنایع معدنی اشتغال گفت: ایمیدرو در چند سال گذشته ۴۵ هزار شغل ایجاد کرده است. از سوی دیگر پروژه کنسانتره در سنگان ۴ هزار نفر اشتغال زایی دارد و می توانیم ۲.۵ میلیون تن بهره برداری از آنجا انجام دهیم.
وی ادامه داد: از گندله سازی اپال پارسیان در سنگان به میزان ۵ میلیون تن بهره برداری می شود و از گندله سازی مبارکه با ظرفیت ۵ میلیون تن نیز بهره برداری خواهد شد.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به فراخوان واگذاری ۴۵ هزار کیلومتر در ۱۵ محدوده امیدبخش از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی در کشور تصریح کرد: تا پایان سال برای واگذاری ۱۴ محدوده دیگر نیز آگهی فراخوان منتشر خواهیم کرد.
کرباسیان با اعلام اینکه فاز دوم آلومینیوم لامرد به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد، ادامه داد: با بهره برداری از آن۳۰۰ هزار تن سالانه به ظرفیت آلومینیوم اضافه می شود . از سوی دیگر آلومینیوم جاجرم با ۴۰ هزار تن تولید شمش تا نیمه اول سال آینده نیز افتتاح می شود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع ایمنی و محیط زیست در بهره برداری از معادن، گفت: معادن بندر پارسیان و حوزه سنگان با مشورت بهترین مشاوران محیط زیست جهانی مجوزهای زیست محیطی لازم را دریافت کردند. از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر روی ایمنی معادن زغال سنگ بسیار حساس هستند که در این راستا دو جلسه نیز تاکنون برگزار شد و جلسه ای نیز هفته آینده در این خصوص برگزار می شود.

منبع:شاتا