تراژدی دنباله دار یک پروژه

به گزارش پی ام نیوز و به نقل از ایرنا، عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح سیدالشهدا سال ۸۹ آغاز شد و از آن هنگام تا کنون کمتر کسی تصور می کرد این پروژه به طولانی ترین پروژه شهری زنجان تبدیل و مشکلات متعددی مانع افتتاح شود.
بنا به گفته شهردار قبلی پیمانکار طرح در بازه زمانی یاد شده تعیین نشد و پس از هشت ماه نسبت به نهایی شدن طرح و سپس پیمانکار انتخاب شده بود.
به گفته حبیب ملایی یگانه عملیات اجرایی این طرح مشکلات متعددی از قبیل بحث تملکات پلاک های واقع در این منطقه و بازگشایی جبهه های کاری را بدنبال داشت و این موضوع موجب شد مدت زیادی به این کار صرف شود و علاوه برآن نبود تامین منابع لازم عاملی در تاخیر این پروژه بوده و هزینه ۴۱ میلیارد تومانی را تحمیل کرد.
هم اکنون هفت سال از اجرای این پروژه می گذرد و شهروندان زنجانی چشم انتظار افتتاح این پروژه هستند، اما در این میان خبرهایی مبنی بر نشتی آب از دیوارهای این پل منتشر شده و به نوعی نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
سرپرست معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری زنجان دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت:با توجه به تراز هفت متری آب زیر زمینی در هنگام اجرای پل، و ارتفاع ۴۵ تا ۱۲ متری شمع ها ،بتن ریزی آن در داخل آب انجام گرفته است.
اصغر عزیزی افزود: از نظر استحکام سازه پل بخاطر وجود آب مشکلی ندارد از این جهت که شمع ها در بتن ریزی و بافواصل ۲.۵ تا سه ونیم متری از قرار دارند و از نظر هدایت آبهای زیر سطحی مشکلی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: لیکن بخاطر وجود نشتی آب از دیواره تا پل،به ۲ عامل فرسودگی و نشتی لوله های آب شرب و همچنین استفاده از چاههای جذبی، برای دفع فاضلاب خانگی و عمق کم لایه نفوذ ناپذیر در قسمت بالا دستی پل ارتباط دارد.
سرپرست معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری زنجان ادامه داد: بر این اساس می توان گفت، امکان آسیب دیدگی نمای دیوار پل و همچنین به علت جاری شدن آب ناشی از آن بر روی آسفالت روگذر بویژه در روزهای سرد سال که موجب یخ زدگی و احتمال بروز حوادث بری شهروندان دور از انتظار نخواهد بود.
وی یادآوری کرد: بر این اساس دراین ارتباط شهرداری در ضلع شمالی این پل نسبت به حفر چاه، کوره برای جمع آوری آبهای میان سطحی و جلوگیری از نشت آب از دیوار پل را در دست اجرا دارد.
به گفته عزیزی، در همین ارتباط با هماهنگی بعمل آمده اصلاح شبکه آب در دستور کار ارگان خدمات رسان قرار گرفته است و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
سرپرست معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری زنجان ادامه داد: به این موضوع نیز باید توجه داشت که مشکل آبهای زیر سطحی و مشکل بالا امدن و خروج آبهای زیز زمینی به محدوه پل سیدالشهدا اختصاص ندارد بلکه محل هایی مانند حاشیه کمربندی جنوبی، حد فاصل ترمینال تا مزار پایین، کوی صدرا، کوی فرهنگ …را نیز شامل می شود.
وی بیان کرد: برای اجرای این پروژه ۳۷ میلیارد تومان هزنیه شده که بر آورد می شود با مبلغ ۴۰ میلیارد تومانی به پایان برسد و این در حالی است که شهرداری ۲.۵ میلیارد تومان نیز به پیمانکار بدهکار است و ۲ میلیارد تومان دیگرمربوط به قرداد آخر را شامل می شود که در دستور کار قرار دارد.
سرپرست معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری زنجان خاطر نشان کرد: ۱۵ میلیارد تومان نیز برای تملکات واقع در منطقه نیز هزینه شده و با احتساب هزینه های صرف شده در مجموع ۵۲ میلیارد تومان هزینه شده است.
پیمانکار پل غیر همسطح سیدالشهدای شهر زنجان نیز گفت: موضوع نشتی آب به تحقیقاتی گسترده نیاز دارد تا علل آن مشخص شود چرا که نمی توان به راحتی اظهار نظر کرد.
عین الله عرب افزود: این شرکت (عرب نصر اصفهان) هنگام اجرای این پروژه تحقیقاتی در این ارتباط انجام نداده و درواقع اطلاعی نداشت و هم اکنون مسائل پیش آمده را معاونت فنی شهرداری پیگیر هستند.
وی یادآوری کرد: شاید می توان گفت مطالعات این موضوع نیز در حیطه کاری مشاور قرار نداشته اما مطالعات همه جانبه ای باید قبل از اجرا انجام می گرفت.
این پیمانکار افزود: بررسی ها نشان می دهد فرسودگی لوله های آب در بالا دستی از علل بروز نشتی آب در این پروژه بوده و راهکارهای مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد که بر این اساس می توان چاهی را حفر و از طریق آن آب را هدایت یا نسبت به پمپاژ آن اقدام کرد.
وی خاطر نشان کرد: شهروندان زنجانی به این موضوع توجه داشته که نشتی آب مشکلی را در سازه این پروژه ایجاد نمی کند.
عرب افزود: این شرکت در هنگام اجرای پروژه به قنات هایی در وسط زیر گذر رسید و برای رفع این مشکل به احداث کانالی مبادرت و آب قنات را از بالا دست به پایین دست انتقال داده که می توان چنین سیتسم های را احداث کرد.
وی یادآوری کرد: راهکار دیگری که وجود دارد این است که بابهره گیری از مشاوره برجسته می توان نسبت به بررسی این معضل اقدام کرد که هزینه هایی را به همراه دارد.

*** پل سدالشهدای بی نظیرترین پروژه در سطح کشور
عرب افزود: نگاه عموم شهروندان زنجان با نگاه تخصصی که نسبت به این پروژه وجود دارد، تفاوت هایی وجود دارد چرا که علاوه بر وجود مشکلات مالی ، در اجرای این پروژه ظرافت ها و حساسیت های لازم لحاظ شده است.
وی اظهار کرد: شبیه پل غیر همسطح سیدالشهدای شهر زنجان با توجه به ویژ گی های خاص آن در سطح کشور و حتی در سطح جهانی نیز انگشت شمار است.
پیمانکار پروژه ادامه داد: از جمله ویژگی های این پل می توان به قوس افقی اشاره کرد که به طور معمول در پل های کابلی در مسیر مسقیمی احداث می شود و از طرفی این قوس افقی ۹۰ درجه وجود دارد که بی نظیر است.
وی ابراز کرد: این پل حساسیت و پیچیدگی های خاصی داشت و با توجه به طرح ویژ ه ای که از سوی این شرکت تهیه شده بود با دقت تدریجی پیشرفت کار حاصل شد.
عرب افزود: همکاری اهالی کسبه در اجرای عملیات این پل و تعامل ارگانها و دستگاههای متولی امر نقش بسزایی در اتمام این پروژه داشت و تا حدودی می توان این کار پایان یافته اما کارهای جزئی مانند ناز ک کاری آن باقیمانده است.

*** برای انجام مشاوره ها از شرکت های بومی مستقر در زنجان استفاده شود
نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز ادامه داد: با توجه به مشکلات پیش آمده در ارتباط با نشتی آب در دیواره پل سیداالشهدای شهر زنجان تدابیر لازم از سوی معاونت عمرانی شهرداری لحاظ شده است.
مسعود مراخانی افزود: متاسفانه یکی از معضل اساسی در اجرای برخی از پروژه های عمرانی زنجان، بهره نبردن از شرکت های مشاوره ای بومی است چرا که با نگاهی گذرا می توان به این موضوع رسید که شرکت های مشاوره غیر بومی در شهر خود ساکن بوده و به تمامی مطالعات و اطلاعات شهر زنجان چندان آگاهی و اشرافیت کامل را ندارند.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس در احداث پل سیدالشهدای شهر زنجان مشاوره های دقیقی باید انجام می گرفت و تمامی جوانب آن در نظر گرفته می شد اما با توجه به گذشت هفت سال از اجرای و اتمام آن اظهار نظر در مورد آن چندان جالب نیست.

منبع:  ایرنا